Oväntat bilval i Skellefteå.

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Scaniamotor i Krupp?

Inläggav Bengt Dahlberg » 22 mar 2022, 16:32

Ove skrev:Tvåtaktsdisel


I mitten på 1960-talet mötte jag i Ostfriesland en Krupp med ett Scaniamärke i fronten i stället för märket för Krupp. För en del år sedan ställde jag en fråga om saken i ett tyskt fora men inget svar.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Malte. E » 22 mar 2022, 18:21

Om jag tillåts göra ett inhopp i ämnet skyltar.......
Något som glömts i sammanhanget är de interimsskyltar som användes fram mot ca 1950.
De var också röda med vita bokstäver och siffror, men skyltens fason var närmast sexkantig.
Jag kan inte uttrycka det exaktare och har ingen bild tillgänglig. Under "bilnumret" fanns två
plåttungor med borrade hål. I tungorna sköts in ett papper inlagt i ett celluloidfodral. På
papperet hade någon ansvarig överkonstapel skrivit sitt namn och datum. Därefter sköts
papperet in på plats och plombtråd drogs genom de borrade hålen. Det avslutades med en
blyplomb. Sålunda kunde ingen bov placera papperet och skylten på något annat fordon. (?)
Ove kommer sannolikt väl ihåg det här!
Under barn och ungdomsåren väckte dessa "rödplåtar" vederbörlig beundran: Ahh! en spritt
ny bil,/motorcykel/ etc.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav S-V L44 » 23 mar 2022, 00:39

Här är en bild som visar Malte E:s beskrivna äldre version av interimsskylt inklusive den fastsatta papperslappen.

5-151 - Scania-Vabis - Sannolikt Motor # 5389 från 1932 - Totalvikt 8300 kg - Dalby Stenkross.JPG
5-151 - Scania-Vabis - Sannolikt Motor # 5389 från 1932 - Totalvikt 8300 kg - Dalby Stenkross.JPG (247.85 KiB) Visad 3929 gånger

Bilden, som jag beskurit en aning, kommer från Scanias bildbank och visar sannolikt bilen med motornummer 5389, men är inte 100% säker. Viktangivelserna på hyttdörren är dock desamma på nämnda bils ursprungliga reghandlingar.
Bilden bör då vara tagen 1932.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Malte. E » 23 mar 2022, 08:41

Interimsskylt.
Det fotot satt perfekt i det här sammanhanget.
Tack snälla herr Nessrup !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster