Oväntat bilval i Skellefteå.

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Drängen » 20 mar 2022, 07:50

Hittade denna bild på Skellefteå museum.K E Granbergs hade en Krupp på 50-talet.
eabb56ee427032a3017cf8771dff14b5.jpg
eabb56ee427032a3017cf8771dff14b5.jpg (206.64 KiB) Visad 6975 gånger

034104a3ccefa65f92483dc7465acdaf.jpg
034104a3ccefa65f92483dc7465acdaf.jpg (200.13 KiB) Visad 6973 gånger
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Anders Ason » 20 mar 2022, 10:33

Roligt med lite ovanligare fordon som det ändå fanns en del av på den tiden. Släp som helskåp, röd interimsskylt (ett system som finns kvar) från Stockholm, d v s bilen helt ny och som till sist? hamnade på museum i Skellefteå! Det var inte enbart Scania och Volvo som byggde upp och försörjde landet.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Reid Hulting » 20 mar 2022, 11:58

Det där är nog en grön saluvagnsskylt, som visar att innehavaren har en flytande försäkring.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Drängen » 20 mar 2022, 13:41

Håller med dig Reid, gissar att importören höll till i Stockholm, och att den körts på grönplåtar till Skellefteå. Så går det till än idag, när nya chassin hämtas av kunder från hela landet. Då får man med sig en grönplåt från bilhandlarn att använda på hemresan.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Anders Ason » 21 mar 2022, 08:36

Det fanns så vitt jag kan se eller kan få belägg för vid sökning att det inte fanns några saluvagnsskyltar på den tiden som bilden togs d v s på femtiotalet. De skyltarna kom på sjuttiotalet.

Nej det är en sk intrimsskylt i röd färg uthämtad hos polisen och tiden för användandet var begränsad. Den fick användas fram till att man hade tillverkat en egen skylt när det rätta regnumret hade kommit.

När min far köpte en ny Viking 1955 som kördes ca en månad på de röda skyltarna.

Så här hanteras de i dag och det verkar som om alla har bokstäverna MLB:
När en tillfällig registrering beviljats sänder Transportstyrelsen ut ett beslut, ett registreringsbevis och särskilda registreringsskyltar.

Giltighetstiden för den tillfälliga registreringen framgår av den särskilda registreringsskylten. Som du ser på bilden nedan finns årtal angivet till höger på skylten och dag och månad till vänster. Om ett fordon endast får användas i begränsad omfattning, är skylten försedd med ett ”B”.

Den särskilda registreringsskylten är röd med vit text och finns som

enradig skylt med yttermåtten 520 x 110 mm
tvåradig skylt med yttermåtten 170 x 150 mm.

Tillfällig registreringsskylt, illustration
tillfallig_regskylt.jpg
tillfallig_regskylt.jpg (38.37 KiB) Visad 6920 gånger

Särskild registreringsskylt (enradig) i samband med tillfällig registrering.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Drängen » 21 mar 2022, 09:49

Mja, i mina ögon ser det ut som en gammal grönplåt. De röda interimskyltarna hade aldrig B efter siffrorna.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Ove » 21 mar 2022, 13:13

Tvåtaktsdisel
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Reid Hulting » 21 mar 2022, 17:10

Här har jag en bild på en interimsskylt som jag råkar ha kvar, efter att jag 1972 köpte två stycken Pontiac Firebird -69,or. Och som synes har de inte den lilla bokstaven i slutet.

DSC_0622.JPG
DSC_0622.JPG (447.53 KiB) Visad 6892 gånger


Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav S-V L44 » 22 mar 2022, 00:00

Bilen är en Krupp Mustang enligt texten på stötfångaren.
Årsmodellen bör vara efter 1954.
Vid en snabb titt i 1958-års Bilkalender över Västernorrlands län, så finns bilen inte upptagen i den förteckningen.
Efter 2a Världskriget döpte Krupp om sina lastbilar till Südwerke, dels p.g.a. en ny fabrik i Kulmbach och dels p.g.a. att Krupp fått ett dåligt rykte efter kriget.
1954 övergavs namnet Südwerke och Krupp återtogs.

De som hade förmånen att deltaga i ÅHS Syds bussresa till Klaus Sieh i Tyskland våren 2018 kunde beskåda några lastbilar både benämnda Krupp och Südwerke.
Ett kort reportage med bilder från resan finns här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=991

Beträffande diskussionen kring röda interimsskyltar respektive gröna saluvagnsskyltar, så har jag personligen inget minne av dessa gröna skyltar, dvs. före 1972.
Om gröna skyltar existerade så satt de nog, precis som idag, bara baktill.
Att röda interimsskyltar endast var förknippade med nya fordon är också en myt. Vid tiden såg jag personligen en och annan röd skylt placerad på ett klart begagnat fordon.
Detta finns också på bildbevis här från Småland på en lastbil, Volvo Raske, som överförts från Kalmar län till Jönköpings län http://www.sockenbilder.se/smaland/oden ... sok=fordon

Volvo L475 Raske - H2625 (F131B) - Odensvi 1969 - Sockenbilder AKNI422.JPG
Volvo L475 Raske - H2625 (F131B) - Odensvi 1969 - Sockenbilder AKNI422.JPG (242.41 KiB) Visad 6870 gånger

Här syns återigen också bokstaven "B" direkt efter registreringsnumret.
Det är den enda kombination som jag minns från 1950- och 1960-talet. Det kan naturligtvis ha förekommit lokala variationer. Kanske "B" står för "Bilhandlare" och skulle då motsvara en saluvagnskylt. Därmed skulle "B" saknas på skyltar som sattes på fordon med slutlig, skattepliktig ägare. Kan detta låta rimligt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Drängen » 22 mar 2022, 07:40

Inget märkligt att den inte finns med i Bilkalendern över Västernorrlands län, eftersom Skellefteå sen urminnes tider legat i Västerbotten..... Datum angivet i bildtext är 4:e april, 1953.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav S-V L44 » 22 mar 2022, 08:39

Oj, oj. Pinsamt..... :oops: :oops: :oops:
Visserligen står det ju klart och tydligt Skellefteå, men jag har hela tiden haft tankarna på Sundsvall.
Ursäkta mitt misstag.
// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Reid Hulting » 22 mar 2022, 11:03

Även på Volvolastbilen sitter det saluvagnsskylt tillhörande en s.k. saluvagnslicens, vilken innebär att innehavaren betalar skatt och har en s.k. flytande trafikförsäkring, allt detta för att inte behöva ställa på och separat försäkra ett fordon för att kunna flytta det vid behov. I samband med att de "nya" skyltarna kom så blev även saluvagnsskyltarna likadana, men gröna. De används ofta med magneter för att fästa på lämpligt ställe. När jag handlade med fordon på 70- och 80-talet hade jag saluvagnsskyltar.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Drängen » 22 mar 2022, 11:43

Dessutom var rödplåtarna ofta ordentligt fastsatta, medan grönplåtar bara hängdes dit provisoriskt, vilket verkar vara fallet både på Kruppen och Volvon.
Senast redigerad av Drängen 23 mar 2022, 11:52, redigerad totalt 1 gång.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav S-V L44 » 22 mar 2022, 12:34

Förutom den i Sverige ovanliga Krupp-lastbilen, så är ämnet registreringsskyltar också intressant.
Det är naturligtvis svårt att avgöra färger på svart-vita bilder, och det finns ju inte direkt en uppsjö av färgbilder som är "autentiska" med tidsperioden då ett fordon var försett med antingen en röd interimsskylt utan tilläggsbeteckningen "B" eller en röd alternativt saluvagnsskylt med tilläggsbeteckningen "B".
Därför har jag tittat igenom mitt hyfsat stora bildarkiv. Jag har visserligen begränsat sökandet till fordon som jag vet har haft antingen det ena eller det andra och finns i färg.
Jag får därmed vika mig för både Drängen och Reid med en del av en färgbild på en IH Loadstar som är tagen kring 1964.

IH Loadstar 1700 - 1964 - E435B (Grön Skylt) - Norrköping - Stor Bild.JPG
IH Loadstar 1700 - 1964 - E435B (Grön Skylt) - Norrköping - Stor Bild.JPG (171.27 KiB) Visad 6824 gånger

Originalbilden visar en åkerilackerad lastbil, men den är försedd med gröna saluvagnsskyltar troligen i samband med fotograferingen i reklamsyfte.
Just International, som var vanliga som brandbilar, finns även med röda interimsskyltar, men då utan tillägget "B" som kanske är rimligt då de oftast levererades direkt till slutanvändaren.

För mig är det nog så att jag aldrig noterat dessa skillnader tidigare.
Jag har tidigare försökt forska hos Landsarkivet i Lund kring de röda skyltarna, men fått svaret att de i princip är "osökbara".
Men med dessa nya rön så borde det ändå gå att hitta uppgifter kring skyltarna i något arkiv, frågan är bara vilket.
Jag tror inte att man kan härleda skyltar till enskilda fordon, men kanske enskilda bilhandlare och därmed i viss mån begränsa sökområdet till ett viss område/region.
Jag får kolla med arkivarierna vid nästa besök.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Oväntat bilval i Skellefteå.

Inläggav Reid Hulting » 22 mar 2022, 14:26

De röda skyltarna hämtades efter ansökan på närmaste polisstation och hade en kort giltighet, skulle därefter återlämnas till polisstationen för att kunna användas av nästa sökande. Så ev. kan man kanske söka vilka skyltar som de olika polisstationerna tilldelats och därefter kanske det kan finnas anteckningar sparade hos polisen på vilka bilar skyltarna använts.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Nästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster