Sida 1 av 1

Boliden Gruv AB

InläggPostat: 30 jan 2020, 18:21
av Per Thomson
Om 250 hästar inte räcker för 100 tons bruttovikt så hänger man på en motor till. :wink:

034_BOLID006_1FotoPT.jpg
034_BOLID006_1FotoPT.jpg (438.32 KiB) Visad 3639 gånger

Re: Boliden Gruv AB

InläggPostat: 12 jan 2021, 16:05
av Drängen
Det var väl problem med att synka motorerna, så det blev väl inte så långvarigt?

Re: Boliden Gruv AB

InläggPostat: 16 jan 2021, 09:25
av Per Thomson
Drängen skrev:Det var väl problem med att synka motorerna, så det blev väl inte så långvarigt?

Stämmer bra det, synkroniseringen.
Men det blev några år, tror att de sattes ibruk 1965, dragbilschassiet är Volvo L495? Tip-Top, 2 axligt med SAF luftfjädrad stödaxel.
Jag tog det visade kortet 1973 eller 1974 i samband med att jag fick provköra en vända med malm från Renströmgruvan.

Jag försökte få Boliden att bevara ett av ekipagen men misslyckades, den nye chefen stoppade all utveckling och bestämde att dessa skulle skrotas (två Volvo och ett Scania).

Experimenten med att synka motorerna ledde fram till Scanias vidareutveckling av växellådor till den typ som finns idag. 1975 fick jag vara med och testa den prototypen men då endast med enkelt ekipage och ingen extra motor.