arnfinn skrev:Den typen Mercer har det vært en god del av hos oss. Veldig ofte vanvittig undermotoriserte, men visst, full av sjarme (i dag)![]()
110, 130 og 150 hk er det som var vanlig i Norge. Den her biltypen hadde mistet sine beundrere i Norge når de etterhvert kom til å kunne leveres med 170 og 190 hk.
Når du skal anvende bilen i tøft arbeid som masseforflytning eller brøyting blir det store forluster som tapes. Eksempelvis brøyting på kuperte og svingete fjelloverganger der du må ha en viss vekt i kassen for å sikre grepet og så skal du ha kraft til å aksellerere opp etter en sving før du rammer inn i svære og lange snøskavler. Ingen i Norge i dag kjøper en bil til sånn brøyting om den har mindre enn 450 hk. Vekten på bil og plog ligger på 10-12 tonn.
Og det er nå en sak å definere hva som er undermotorisert og hva som ikke er det. Alle sjåfører har ulike preferanser på dette feltet, men jeg kan bare tenke meg hvordan det kunne være å kjøre for en åkare som fortsatt satset på den vanligste varianten, 1113, når konkurrentene valgte 1926'or, 1928'or og 1932'or - det blir raskt en upopulær arbeidsplass. Komforten var jo også litt så som så og betydelig dårligere enn på de frambygde.