Sida 2 av 3

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 05 feb 2011, 16:16
av Fredrik Klint
Tyvärr ingen bild men har två reg-bevis på dessa monster:

A1650 > BJH408 och A6568 > CCL818.
1967 Scammel Contraktor 6x4.
338hk, axelavstånd 440+160cm, en overklig totalvikt på 50.000kg! Kan detta verkligen stämma, rör sig ju trots allt om ett gammalt och treaxligt fordon. Att det finns femaxliga monster idag med liknande totalvikter är en sak...
Båda såldes i april -72 till Bloms Åkeri AB, Linköping.

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 05 feb 2011, 21:51
av faun v12
Bilen vägde i sig säkert minst 20 ton plus barlast på 25-30ton. Ingen omöjlighet då man drog vikter på upptill 250 ton.Bilarna exporterades till England enligt uppgift, bilder finns menkommer senare. mvh KH.

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 05 feb 2011, 22:26
av Thomas Almen
faun v12 skrev:Bilen vägde i sig säkert minst 20 ton plus barlast på 25-30ton. Ingen omöjlighet då man drog vikter på upptill 250 ton.Bilarna exporterades till England enligt uppgift, bilder finns menkommer senare. mvh KH.

Lösningen finns i Strömtorp, Kenneth :wink: . Nemas problemas.

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 05 feb 2011, 22:37
av faun v12
Tack för utlandshälsningen,troDu hon åtar sig konsult-uppdrag?? För övrigt kan Jag som trevlig Lördags-underhållning rekomendera yuotube (sök :Wynns Scammell )några höjdar filmer för tungdragar-nördar. mvh KH.

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 05 feb 2011, 22:39
av Thomas Almen
Som sagt, nemas problemas, redan informerad. (Fast taxan blir högre vid utlandskonsultation)

Re: Sellbers tungtransport. Antagligen Cummins diesel

InläggPostat: 16 feb 2011, 09:13
av Bengt Dahlberg
Bild

han1964 skrev:Hej
I en bok som Jag köpte angånde sellbers åkeri Fanns denna tungdragare international harvester med man kan läsa att den var sveriges starkaste lastbil 1958 med 300 hk
Jag undra om någon har fler bilder på sellbergs tungdragare ?

mvh Hasse,s
az sellbergs.jpg


Vill minnas ha läst när bilen var ny att det var en Cummins dieselmotor i bilen.

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 25 jul 2011, 10:56
av Fredrik Klint
Lars-Gunnar skrev:
Fredrik Klint skrev:Klart ball! Och för en gång skull ingen surplusbil med allhjulsdrift... Såna här "riktiga" jänketruckar i fullstorlek var väldigt sällsynta. Går det att se reg-nr?


A4752 får jag det till efter förstorning. Dock är numret suddigt men man kan ana siffran efter konturerna.

Lars-Gunnar :D


Både A4752 och A4572 kollade men utan resultat, ingen IH... :(

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 28 jul 2011, 23:52
av Lars-Gunnar
Mack hade också tungdragare av det mastigare slaget.

Lars-Gunnar

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 01 feb 2017, 17:38
av flak
Transport av tågvagn från Kalmar Verkstad till Oskarshamn
33533 013.jpg
33533 013.jpg (127.28 KiB) Visad 27785 gånger

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 01 feb 2017, 20:26
av Malte. E
Diamond.
Med full respekt för all den här samlade sakkunskapen,
men har inte bilen A11064 en svensk hytt av nån för mig okänd härkomst ?
Vet en 6x4 Diamond som fanns i mina hemregioner i flera år, såldes senare till Linköping.
Den hade en smal plåthytt som inte alls liknade den avbildade, utan såg hur amerikansk ut som helst.
De var från början två Diamond, men den ena hade redan vid förvärvet en hytt så genomskjuten att
den kasserades och ersattes med en Nyströmshytt. Vilken förmodligen inte heller var skottsäker.
Malte E.

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 20 apr 2018, 03:48
av JohnErikOscar
Jag jobbade på Sellbergs Tungtransport jan 75 till medio mars 75 som transporttekniker och förman på för 2 Scammel dragare med 2 scheurle släp 3 meter breda och lastade 200 ton. släpe kunde kopplas ihop både på längden och tvären.
Jag hade också 2 låglastare en Scania Vabis och en Volvo F89, men dessa skötte sig själva mest, jag hade dock ansvaret för tillfälliga transporttillstånd för dessa också när det krävdes. 200-tonnarna fick bara köras i dagsljus pga bredden. Och lastade krävdes alltid ett särskilt tillstånd för ev trafikövervakning och hjälp med telefontrådar och kraftledningar. En Scania Vabis -Diamond fanns också som mest användes lokalt i stockolmsområdet.
Jag tränade med ihopkoppling av släpen till 6,2 meters bredd eller två på längden. Styrcentrum hamnade alltid i mitten eftersom även dragen ändrades. Jag har bilder som visar detta, men jag måste digitalisera dom först.
Att jag slutade innan provtjänsten var slut berodde på att lönen kom att bli för dålig och min chef, som styrdes av ägarna som var Bloms åkeri i Norrköping om jag minns rätt, kunde inte göra något åt det.
Jag gick tillbaka till sjöfarten istället.
JohnErikOscar
john.dahlgren@telia.com
Kållandsö
Lidköping

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 20 apr 2018, 08:47
av Per Thomson
Vi ser med förväntan fram mot bilderna. :)

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 02 maj 2018, 16:27
av JohnErikOscar
JAG VET INTE HUR JAG SKA BETE MIG FÖR ATT FÅ IN BILDERNA I DENNA RUTA!

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 02 maj 2018, 20:23
av Anders Ason
Det finns ett antal trådar som beskriver hur det ska gå till, bl a den här:
viewtopic.php?f=8&t=5594

Re: Sellbers tungtransport

InläggPostat: 02 maj 2018, 22:48
av Per Thomson
För vissa kan det vara så flikarna under skrivområdet inte syns beroende på vilken skärmupplösning man har, då får man helt enkelt "skrolla" upp bilden. Det är viktigt att man kan sådant, om inte kan man på oseriösa sidor råka ut för lurendrejeri om man inte har läst hela sidan.
Ett annat problem är apple-datorer som vi tyvärr inte stöder. De fungerar dock om man använder Firefox web-läsare istället för apples egen.