av Per Thomson » 17 jun 2025, 20:42
Det som begränsar axlarnas rörelser i sidled är fjäderstockarna vars ändar kan glida på axlarna. Det syns tydligt på Scaniaboggien typ Timken och är säkert så på för flesta USA -märken utom Hendriksson som Volvo fastnade för. Vid belastning av boggien blir fjäderpaketet längre. Därför behövs de nedre reaktionsstagen. För boggier som saknar nedre reaktionsstag, t ex Hendriksson som har en stel balansvåg med fast montering mot axlarna, behövs inte de nedre reaktionsstagen. Även på den första boggiebilden tillhörande den legendariska kombinationen som tråden startade med, visas att fjäderstockarnas ändar är fast anslutna mot axlarna.
Scania tog fram en typ av 'lättboggie' för den amerikanska marknaden innan beslutet att avstå från den marknaden. Den boggien hade fasta axelanslutningar av fjäderstockarna saknade därför nedre reaktionsstag.
Hälsningar
Per Thomson