Legendarisk vogntog fra 1948

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Legendarisk vogntog fra 1948

Inläggav Per Thomson » 19 maj 2025, 09:44

TungtNo:
Legendarisk vogntog fra 1948: Nå starter restaureringen
Bildet er tatt i 1948, da vogntoget var nytt. Det kunne frakte utrolige 30.000 liter olje. Ti ganger mer enn de fleste andre tankbiler på den tiden. For å mestre vinterføre hadde den et mannskap på to, sandstrøere foran første drivaksel og dobbelt girsystem. På snøføre var det krav om kjettinger på seks hjul. Foto: Kulturminnefondet
ORMEN LANGE: Nå skal vogntoget bygges opp med støtte fra Kulturminnefondet, men den bakerste hengeren mangler. – Si ifra hvis du vet hvor den er, oppfordrer eieren.

Norsk Brændselolje A/S tok i bruk det som vel må kunne kalles nåtidens modulvogntog allerede i 1948.

Mack’n med 200 hestekrefter og totalvekt på 45 tonn, var en del av Marshallhjelpen...

TungtNoBPtank1948.jpg
TungtNoBPtank1948.jpg (321.11 KiB) Visad 319 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7485
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Legendarisk vogntog fra 1948

Inläggav Drängen » 19 maj 2025, 11:29

Har ett nummer av saligen insomnade Veteranlastebilen där ekipaget beskrivs ingående. Ska se om jag kan hitta det och scanna reportaget.
Drängen
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Legendarisk vogntog fra 1948

Inläggav Drängen » 25 maj 2025, 10:04

Här kommer några bilder från artikeln i Veteranlastebilen.
20250525_092802.jpg
20250525_092802.jpg (229.35 KiB) Visad 133 gånger
Ekipaget gav även uppslag för folkhumorn.
20250525_092835.jpg
20250525_092835.jpg (537.46 KiB) Visad 133 gånger
Från nåt slags jippo, med eldsflammor :shock: påhängda längs ekipaget.
20250525_092940.jpg
20250525_092940.jpg (324.46 KiB) Visad 133 gånger
Reklam för Cummins motorer.
20250525_092921.jpg
20250525_092921.jpg (363.64 KiB) Visad 133 gånger
Efter avslutad tjänstgöring hos BP blev det tuffare uppgifter hos firma Bratvold.
Med 243 cm bredd och 18,65 m längd måste den ha varit imponerande 1948. Det tog åtminstone 20 år innan hela Norge hade liknande mått.
Bilagor
20250525_092953.jpg
20250525_092953.jpg (465.36 KiB) Visad 133 gånger
20250525_092845.jpg
20250525_092845.jpg (474.7 KiB) Visad 133 gånger
Drängen
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Legendarisk vogntog fra 1948

Inläggav Per Thomson » 29 maj 2025, 12:14

Tack Drängen för de mycket intressanta bilderna! :D
Det skulle ha varit intressant att få veta mer om tandemboggins konstruktion. Av bilden framgår att fjäderstockarna är infästa på drivaxlarnas undersida. Leyland hade snäckväxlar mot kronhjulen på deras boggie som har testats på ett par Svania-Vabis här i Sverige innan Scania lanserade tandemdrift på 75:an år 1958. Prototypbilen ägdes av Stora Kopparbergs Bergslags AB som länge efterfrågat tandemdrift och också stod för försöken med Leylandboggie under tidigt 50-tal. En snäckväxel kan besktivas som en spiralgängad skruv som arbetar mot kronhjulet. Försöken med Leylandboggin föl ej väl ut.
Av bilden tycker jag mig se att det inte handlar om snäckväxlar i det här fallet.
Nog om nostalgi och nörd-kunskaper. :oops:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7485
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster