Boliden Gruv AB

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Bo Norvinge, Anders Ason, Moderatorer

Boliden Gruv AB

Inläggav Per Thomson » 30 jan 2020, 18:21

Om 250 hästar inte räcker för 100 tons bruttovikt så hänger man på en motor till. :wink:

034_BOLID006_1FotoPT.jpg
034_BOLID006_1FotoPT.jpg (438.32 KiB) Visad 5407 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6730
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Boliden Gruv AB

Inläggav Drängen » 12 jan 2021, 16:05

Det var väl problem med att synka motorerna, så det blev väl inte så långvarigt?
Användarvisningsbild
Drängen
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Boliden Gruv AB

Inläggav Per Thomson » 16 jan 2021, 09:25

Drängen skrev:Det var väl problem med att synka motorerna, så det blev väl inte så långvarigt?

Stämmer bra det, synkroniseringen.
Men det blev några år, tror att de sattes ibruk 1965, dragbilschassiet är Volvo L495? Tip-Top, 2 axligt med SAF luftfjädrad stödaxel.
Jag tog det visade kortet 1973 eller 1974 i samband med att jag fick provköra en vända med malm från Renströmgruvan.

Jag försökte få Boliden att bevara ett av ekipagen men misslyckades, den nye chefen stoppade all utveckling och bestämde att dessa skulle skrotas (två Volvo och ett Scania).

Experimenten med att synka motorerna ledde fram till Scanias vidareutveckling av växellådor till den typ som finns idag. 1975 fick jag vara med och testa den prototypen men då endast med enkelt ekipage och ingen extra motor.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6730
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster