- Foto: Ason
(kicka på bilden för full storlek) - P1000189.JPG (190.05 KiB) Visad 24086 gånger
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
S-V L44 skrev:Jag såg att chassinumret på den "femte" börjar med FD.
Om jag tittar på de cirka hundra Loadstar-bilar som jag hittills identifierat (utan att kontakta Transportstyrelsen för att få en fullständig lista) så ser man att de chassin som är sammansatta i Sverige t.o.m. 1966 oftast börjar med "SB". (Det gäller i o.f.s. även andra IH-modeller.)
Därefter blir det oftast "H", men någon enstaka börjar med "B".
Vad betecknar dessa första bokstäver i chassinumret egentligen? Kan man t.ex. uttyda sammansättningsort, Norrköping eller Malmö?
Det finns åtminstone en annan bil i Sverige som börjar med "FD" med årsmodell 1966, så Yngves lastbil bör ha varit årsmodell 1964 eller 1965.
// Kjell N
Jag har lite kunskap i mindre IH under 60-talet var de bilar som hade SB i chassinumret lite "lyxigare" typ solskydd och armstöd på framdörren även på högersidan och innertak inte bara en matta limmad på insidan av taket.
Första siffran i chassinumret efter bokstäver är årsmodell typ SB478100A är en 64:a brandbilar och ambulanser regades ofta med fel årsmodell då jag tror att det tog en tid att utrusta.
......på vad jag tror kan ha varit den enda Loadis med originalhytt som registrerats som lastbil.!!!???
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster