Stellan skrev:Fattigmansboggie för mig är när de bara har singelhjul på stödaxeln... men det är klart, vi ungdomar har ju ett annat språk![]()
![]()
/Stellan
Ja det er beviset på at jeg er ungdom for så har jeg forstått det med.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
ellmanracing skrev:Var det inte en transcontinental i filmen strul med Björn skifs där handbromsen lossade å bilen rullade iväg?.....
arnfinn skrev:Stellan skrev:Fattigmansboggie för mig är när de bara har singelhjul på stödaxeln... men det är klart, vi ungdomar har ju ett annat språk![]()
![]()
/Stellan
Ja det er beviset på at jeg er ungdom for så har jeg forstått det med.
arnfinn skrev:Lite off-topic blir det vel, . . . Etter noen år ble det ny bil og den ble med tandem også - bare litt mer krefter i motoren. Han trivdes åpenbart veldig godt med tandem, men dekkslitasjen ble han nok trett av til slutt.
Per Thomson skrev:Fortsätter med lite mer off-topic![]()
Just däckslitaget blir betydligt mindre med tandem, det är den viktigaste fördelen vid körning på vanlig väg med stora tågvikter - så fördelar med tandem handlar inte bara om körning på dåliga vägar.
Förklaringen är att drivhjul har ett konstant "spinn" vilket medför att drivdäcken slits ut fortare än de övriga. Vid tågvikter på över 50 ton vill jag påstå att "spinnet" blir oproportionellt stort. Vinsten i minskat däckslitage för tandem under fordonets livslängd kan betala merkostnaden i investeringen.
Kalkylen stämmer inte för tankbilar och transporter där man kör tom i ena riktningen. Vid skogstransporter kör man ju oftast tom i ena riktningen men för dessa transporter "räknar" man även in framkomlighet.
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster