Bild 1

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bild 1

Inläggav Bo Norvinge » 04 mar 2018, 12:02

Har plockat en bild ur Volvo Bildbank som jag är nyfiken på.
Det är ett broschyromslag, troligen en exportutgåva då Viking-namnet inte används.
Eller är det möjligen en "synvilla" från tiden innan namnet antogs?
Någon som kanske har originalet och vet tryckår?
L385_Volvobroschyr.jpg
L385_Volvobroschyr.jpg (117.36 KiB) Visad 19797 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bild 1

Inläggav Per Thomson » 07 mar 2018, 21:25

Förmodligen är det en synvilla, spårvidden för framaxeln verkar mindre än för Vikingen, alltså stor breddglipa mellan famskärm och hjul.
Även en mycket tidig årgång av Nyströmhytten.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bild 1

Inläggav Bengt Dahlberg » 12 apr 2018, 13:31

Bo Norvinge skrev:Har plockat en bild ur Volvo Bildbank som jag är nyfiken på.
Det är ett broschyromslag, troligen en exportutgåva då Viking-namnet inte används.
Eller är det möjligen en "synvilla" från tiden innan namnet antogs?
Någon som kanske har originalet och vet tryckår?
L385_Volvobroschyr.jpg


Bilden visar antagligen en L385 med 100 hk motor. Såg en sådan på en utställning på läroverkets i Sundsvall baksida sommaren 1953.
Namnet Viking kom först med 115 hk-motorn.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Bild 1

Inläggav baklastaren » 13 apr 2018, 07:48

Bengt Dahlberg skrev: Såg en sådan på en utställning på läroverkets i Sundsvall baksida sommaren 1953.


En bild från nämnda utställning på läroverksplan, dock från året därpå, 1954. P1900 var den stora nyheten.

https://digitaltmuseum.se/021016294266/ ... -i-centrum
Klicka sedan på själva bilden för bästa upplösning.

/baklastaren
Användarvisningsbild
baklastaren
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 29 jul 2011, 12:51
Ort: Södra Norrland

Re: Bild 1

Inläggav Per Thomson » 13 apr 2018, 12:15

När kom den "riktiga" Vikingen?
Och när kom Titanen? Jag gissar att Titanen kom 1953 och att den 1954 kunde fås med Turbo.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bild 1

Inläggav Bo Norvinge » 13 apr 2018, 12:28

Redan hösten 1951 presenterades Titanen. 1953 kom "synvillan" som jag har för mig fick namnet för att den såg ut som en Titan men under skalet var en Rundnos med VD-motor. 1955 kom väl D67-motorn och troligen också Viking-namnet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Bild 1

Inläggav Bengt Dahlberg » 13 apr 2018, 20:14

baklastaren skrev:
Bengt Dahlberg skrev: Såg en sådan på en utställning på läroverkets i Sundsvall baksida sommaren 1953.


En bild från nämnda utställning på läroverksplan, dock från året därpå, 1954. P1900 var den stora nyheten.

https://digitaltmuseum.se/021016294266/ ... -i-centrum
Klicka sedan på själva bilden för bästa upplösning.

/baklastaren


Vilken trevlig bild.
Den utställningen besökte jag. Sommarjobbade då på Ivar Petterssons bilverkstad som låg mitt emot läroverket. Bilen med öppen motorhuv var en Volvo Titan Turbo. Den sommaren inträffade en partiell solförmörkelse i Sundsvall. CocaCola-bilen, en L340, påminner om att den dagen enär jag då fick min första CocaCola. Den märkliga korken förvånade den som tidigare endast haft med rivkorkar att göra.
I övrigt såg jag för första gången ett treaxligt släp. Det var Br Rickardsson Arboga som visade det. Nämnas bör att då bestod ett vanligt timmerekipage av en tvåaxlig bil med kärra, vanligen gjord av bakänden från en äldre bil. Det kom att dröja några år innan jag ånyå såg ett annat treaxligt släp.Vidare fanns en Volvobuss målad i Norrlandskustens färger.
Dessutom fanns för första gången Scania-Vabis Regent med sin ovanliga drivaxelända att beskåda. Av Volvo P1900 har jag inget minne.
Även en Büssing lastbil med pannkaksmotor fanns med. Representanten talade om att även Büssing hade turbo att erbjuda med det rekommenderades inte.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Bild 1

Inläggav 30Fredrik » 14 apr 2018, 07:47

Bengt! Måste ha varit i en intressant upplevelse för en motorintresserad yngling som du förmodligen var!! Appropå din berättelse om Rikardssons Boggiesläpet så fanns det i Munktorp, ett samhälle mellan Västerås och Köping, en åkare som gick under namnet "MunktorpPelle" som körde för ASG mellan nämda städer och Skåne. Nåväl "Pelle" hade köpt ett av dom absolut första boggiesläpen i distriktet, mycket uppmärksammat och i Kolbäck efter dåvarande gamla E18 fanns en järnvägsundergång med en ganska skarp S-kurva i. Det har sagts mej att det hade varit vadslagning bland en del förståsejpåare att "MunktorpPelles" Scania med nämda boggiesläp inte skulle klara järnvägsundergången och förmodligen köra fast!! Släpet var väl förmodligen omkring 10-12m i längd och hela ekipaget 18-20m långt? Ja.Ja, tiderna har förändrats! Kanske nåt Malte som var med på den tiden i Västerås har nåt att tillägga om Pelles boggiesläp!! MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Bild 1

Inläggav Per Thomson » 14 apr 2018, 09:12

"Munktorparn" är ett namn som dyker upp när jag läser Fredriks inlägg, kan det vara samma åkare?
Jag har för mig att bilarna först var bruna men senare fick ASG:s färger och SWB-delal på dörrarna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bild 1

Inläggav Malte. E » 14 apr 2018, 23:43

Om "munktorparns", Ragnar Petterssons treaxliga släp.
Jodå, det stämmer bra att RP köpte ett treaxligt släp, det första i Västmanland. Och det stämmer att det
kallades Rickardsson på den tiden. BRIAB var en senare benämning. Någon som säkerligen var före med treaxligt
var Gustaf Persson i Malmö. Munktorparn körde några resor till kontinenten med det släpet .Lasten var verktygs-
maskiner från KMV.
Nästa treaxliga släp som trafikerade Västmanland tillhörde min arbetsgivare Adolf Persson, men det var ett Alpus
tio meter långt, och det hade Scaniaaxlar, något som Adolf alltid föredrog.
Ragnar Pettersson var rätt tidig även med skåpsläp. Per minns rätt, bilarna var bruna. uppiffade med lite ljusgult.
Någon ASG-färg kom aldrig på dessa bilar, eftersom R.P. sålde av hela verksamheten till Kvarnströms Åkeri. Därefter
blev det gult och blått.
Det kan tilläggas att de var ända nere i Italien och körde KMV-maskiner, men knappast inte med det treaxliga släpet.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Bild 1

Inläggav 30Fredrik » 15 apr 2018, 08:02

Tack Malte för infot om Ragnar-Pelle! Har du åxå hört historien om vadslagningen i Kolbäck, det där Att RP inte skulle kunna ta svängen i järnvägsviadukten i Kolbäck på grund av att han hade ett sånt hiskeligt långt 3 Axlat släp, alltså det första 3 axlade Rickardssons släpet som Pelle införskaffade? Gubbarna var säkert imponerade av R Ps grejor!! Malte, vi syns väl i Svartå?? Jag kommer dit med Brobergarn Scania 110an! 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Bild 1

Inläggav Malte. E » 15 apr 2018, 14:25

Hej Fredrik !
Nej aldrig har jag hört just den varianten. Däremot en närbesläktad. Åkaren Skareen hade köpt en ny Scania Regent
med en mycket lång trailer. Den bilen kördes av en chaufför som var lika kaxig som han var liten till växten, om man
nu kan uttrycka det så. Denna chaufför utmanade en av de äldre SWB-åkarna: " Om du klarar av att köra det här åket
genom vägporten i Kolbäck ska du få trettio kronor av mig" !
Om Svartå : Hoppas det !
Hälsningar
Malte.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster