Volvos misslyckade USA-satsning 1958-1961

På sidan 115 i Christer Olssons intressanta bok Volvo – Lastbilarna under 60 år, står det lite om Volvos misslyckade satsning att försöka sälja lastbilar i USA.
Satsningen påbörjades 1958 och avslutades redan 1961 och omfattade modellerna L375, L485 samt L495.
I USA använde man inte de svenska benämningarna som Starke, Viking och Titan utan bara de officiella modellbeteckningarna.
Det som inte nämns i boken är att några (eller t.o.m. flera?) av de osålda bilarna letade sig tillbaks till Sverige igen.
Jag har åtminstone funnit uppgifter avseende två L49503 dragbilar med hjulbasen 3800 mm (chassinummer 589 och 603 - angivna som årsmodell 1960 resp. 1959) som togs tillbaks till Sverige igen strax före jul 1963.
Chassinummer 589 användes av några åkerier i Trelleborgstrakten samt slutligen en åkare i Råå. Bilen fick också det nya registreringsnumret GGJ968.
Chassinummer 603 användes av företag och åkare i Trelleborg och Malmö. Bilen ställdes av 1970 och avregistrerades 1973.
Det anges att bilen är importerad begagnad från Amerika och inte har någon godkänd hytt, och har därmed fått en dispens från Kungliga Väg-och Vattenbyggnadsstyrelsen.
De fåtal bilder som finns tillgängliga av de bilar som vid den här tiden exporterades till USA visar att bilarna såg lite annorlunda ut jämfört med deras svenska syskon.
Man kan notera synbara skillnader på bl.a. fälgar, strålkastare, körriktningsvisare, backspeglar, bränsletank, m.m..
Broschyren är f.ö. till salu i Canada.
// Kjell N
Satsningen påbörjades 1958 och avslutades redan 1961 och omfattade modellerna L375, L485 samt L495.
I USA använde man inte de svenska benämningarna som Starke, Viking och Titan utan bara de officiella modellbeteckningarna.
Det som inte nämns i boken är att några (eller t.o.m. flera?) av de osålda bilarna letade sig tillbaks till Sverige igen.
Jag har åtminstone funnit uppgifter avseende två L49503 dragbilar med hjulbasen 3800 mm (chassinummer 589 och 603 - angivna som årsmodell 1960 resp. 1959) som togs tillbaks till Sverige igen strax före jul 1963.
Chassinummer 589 användes av några åkerier i Trelleborgstrakten samt slutligen en åkare i Råå. Bilen fick också det nya registreringsnumret GGJ968.
Chassinummer 603 användes av företag och åkare i Trelleborg och Malmö. Bilen ställdes av 1970 och avregistrerades 1973.
Det anges att bilen är importerad begagnad från Amerika och inte har någon godkänd hytt, och har därmed fått en dispens från Kungliga Väg-och Vattenbyggnadsstyrelsen.
De fåtal bilder som finns tillgängliga av de bilar som vid den här tiden exporterades till USA visar att bilarna såg lite annorlunda ut jämfört med deras svenska syskon.
Man kan notera synbara skillnader på bl.a. fälgar, strålkastare, körriktningsvisare, backspeglar, bränsletank, m.m..
Broschyren är f.ö. till salu i Canada.
// Kjell N