Sida 1 av 1

Sopbil.

InläggPostat: 21 jan 2017, 20:32
av Reid Hulting
En Volvo F87 sopbil med den framflyttade och nedsänkta hytten, för lättare i- och urkliv.
Tyvärr lite mörk bild.

IMG_0891.JPG
IMG_0891.JPG (50.86 KiB) Visad 16978 gånger


Reid.

Re: Sopbil.

InläggPostat: 23 jan 2017, 10:11
av Anders Ason
IMG_0891AA.jpg
IMG_0891AA.jpg (132 KiB) Visad 16905 gånger

Re: Sopbil.

InläggPostat: 25 jan 2017, 17:11
av Matilda_J
Tack för bilderna :o

Re: Sopbil.

InläggPostat: 16 feb 2017, 16:18
av Reid Hulting
Hittade en tidig komprimatorbil. Enl. uppgift(ej verifierat, men troligt) en volvo N84 som använts som demo-bil med det första amerikamska HEIL-aggregatet som tagits till Sverige. Ngn. som är intresserad av lite arbete (rättare sagt mycket arbete) att återställa detta unika och historiska fordon?

IMG_0901.JPG
IMG_0901.JPG (90.94 KiB) Visad 16646 gånger


IMG_0902.JPG
IMG_0902.JPG (103.72 KiB) Visad 16646 gånger


IMG_0903.JPG
IMG_0903.JPG (78.92 KiB) Visad 16646 gånger


Och så en lite ljusare bild av F87:an.

IMG_0900.JPG
IMG_0900.JPG (104.48 KiB) Visad 16646 gånger


Reid.

Re: Sopbil.

InläggPostat: 19 feb 2017, 09:48
av flak
Här är en kranbil byggd på samma chassi med nedsänkta hytten, tyvärr avreggad. HOF 707
60031 073.jpg
60031 073.jpg (301.22 KiB) Visad 16570 gånger

Re: Sopbil.

InläggPostat: 02 mar 2017, 11:46
av Anders
Min farfar Gösta Eriksson var åkare i Borlänge och började att köra sopor med en frambyggd Chevrolet 1937 redan de sista åren på 30-talet.
Den här bilden är troligtvis tagen 1955 när Volvo Bragen var nylevererad och visar honom stående jämte sina två bilar samt anställda. Vem som är chef framgår ju rätt bra om man säger så...
Till höger står en bensinrundnos av årsmodell 1954, skulle tro att det var en L230. Anledningen till att så sent som 1954 köpa en bensinare var för att det ansågs "att en diesel skulle sota igen" när den fick stå på tomgång.
Båda bilarna hade fått sina påbyggnader levererade av Bil&Truck i Alingsås, vilka byggde kopior på Schweiziska Ochsner. Detta var väldigt påkostade aggregat, bla med mycket aluminium i konstruktionen.
Rundnosen var den första komprimerande sopbilen som såldes norr om Stockholm.
Bilarna ser ut att ha olika hyttfabrikat. Rundnosen har vad som förefaller vara en Nyström-hytt. Medan Bragen har en från konkurrenten Be-Ge.



IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (161.58 KiB) Visad 16464 gånger


Anders

Re: Sopbil.

InläggPostat: 16 mar 2017, 20:41
av mats-oh
Hej
Jag sommarjobbade på Renhållningsverket i Göteborg sommaren 1986. Alltså nuvarande Renova.
Körde ett par F86 - 87 BFA. Dom var automatare båda två , en silverfärgad och en gul. Enbart några dagar.
Största delen hade jag F85S med manuell växellåda och lackad gul. Har för mig att internnumret var 457 men osäker.
Var en av få manuella bilar dom hade då.
Fanns några F85or som fortfarande var silverfärgade också.
Körde i några dagar latrinbilen , en Volvo F408 med förkammarsexan och automat , då det fanns även i centrala Göteborg dass på gården.
var inte något toppjobb direkt :)