VOLVO 2 1/4 tons chassie

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

VOLVO 2 1/4 tons chassie

Inläggav Anders Ason » 31 aug 2008, 21:29

Hittade denna originalbroschyr i en gammal verkstadslokal som min far hyrde för länge sedan. Verksatden revs nog på 60-talet. Har haft broschyren sedan moppeåldern.
Bilagor
225vlvo0808312600.jpg
225vlvo0808312600.jpg (179.42 KiB) Visad 6277 gånger
225volvo080831600.jpg
225volvo080831600.jpg (236.03 KiB) Visad 6273 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: VOLVO 2 1/4 tons chassie

Inläggav Lars-Gunnar » 01 sep 2008, 21:33

Trevligt att se. Tack för den! Den är mycket välbevarad ser jag.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: VOLVO 2 1/4 tons chassie

Inläggav Anders Ason » 02 sep 2008, 07:40

Lars-Gunnar skrev:Trevligt att se. Tack för den! Den är mycket välbevarad ser jag.

Lars-Gunnar :)


    Det är enbart baksidan av broschyren som är något sliten och där finns en teknisk ritning av chassiet. Texten i brochyren är intressant då den "tar i" ordentligt.

    Chassiet gick att få med både enkla och dubbla bakhjul.

    Från verkstadens vind sparade jag en hel del "bråte" i många år men av okunnighet, ointresse o s v är det mesta sålt eller slängt. Å andra sidan var det tidens inställning att det var gammalt skräp.

    För att nämna något av vad jag tog hand om:
    ett antal (7-8 st) framlampor (med en glödtråd) som hade bytts ut för att det kom en bestämmelse om att framljuset skulle vara avbländningsbart (kastades efter ha legat i många år hos mig!). Ett antal elekriska signalhorn med snurrande skiva med tapp på ett membran som gav ljud (T-Fordsstuk) (såldes för någom femma! Finns åter igen i BILTEMAs nya katalog!). Ett antal kataloger från 30-talets karroseritillverkare med alla beslag (t o m i silver!) o s v. (såldes + lite annat till herr H). Ett antal brochyrer på motorcyklar (slängdes) och en hel del reservdelar til 30-talsbilar (slängdes). Har några brochyrer kvar men ingen "hårvara".

    Herr H var en arbetskamrat på 60-talet som ägde en Hupmobile så förm. har han grejorna kvar då han var en "vårdare" av sådana prylar. Var på det jobbet i ca ett år och inte haft kontakt med honom sedan dess.

    Hade jag haft kvar alla prylar jag haft under åren hade jag varit både förmögen och haft utrymmesbrist!
    Samma med affärer, det bästa affärerna skulla ha varit de jag inte gjorde! Då hade jag haft ett antal HD, en Citroen B11, en MG Magnett o s v
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: VOLVO 2 1/4 tons chassie

Inläggav Ove » 22 mar 2009, 11:08

Håller på att renovera en L74med tipp bilder kommer snart Ove T.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster