av NiklasR » 29 aug 2016, 21:45
Hej,
Staketmotorn är ursprungligen en förkammar sexa på 3,59 l med modellbeteckning TD40 monterad i F4 serien från 1978, som marinutförande fanns MD40, TMD40 och TAMD40, alltså allt från sugmotor till turbo och mellankylare. TAMD40 torde varit på 165 hk. I aquamatic utförande heter de AQD40 el AQAD40. En fyrcylindrig version för marinmarknaden på 2,4 l presenterades 1982 el 83 och hade modellbeteckning MD30, TMD30 el TAMD30. Effekt 65 - 110 hk beroende på utförande och fanns som aquamatic version med beteckning AQAD30. 30 motorn satt aldrig i lastbilar men kanske i arbetsmaskiner eller traktorer men den var nog närmst en ren marinmotor.
TD41 som var direktinsprutad kom väl ca. 1985 med FL4. Inte helt säker på om det fanns TID41 i lastbilar, men som marinmotor var beteckningarna TMD41, TAMD41, AD41 och effekten hos TAMD41/AD41 200 hk. 41 var i produktion fram till 2005 i olika versioner. Fyran MD31, TMD31, TAMD31 och AD31 fanns med effekten 65 till 150 hk, i produktion till 2004.
Följande version TAMD42/KAD42 kom 1991 och hade förutom turbo även mekanisk kompressor. Effekt 230 hk och i produktion till 2003 i vissa versioner. Fyran fanns som kompressor version KAD32 från 1996 till 2004 på 170 hk. KAD43 fanns från 1997 till 2004 och var samma motor som 42 men med vissa förbättringar, bl.a. oljekylningen av kolvarna var modifierad.
Nästa steg var KAD44 med 4 ventiler per cylinder och EDC (elektronisk regulator). effekten nu 260 hk och tillverkades 1997 - 2004. 2001 kom ännu en ytterligare uppskrämd version an KAD44 med beteckningen KAD300 på 285 hk. Motorblocket på alla dessa motorer är i princip det samma och borrning och slaglängd är identiska från 1978 - 2005. Dessa motorer ersattes med de nuvarande marinmotorerna i D4 och D6 serien. Från och med 42 serien har dessa motorer ej suttit i lastbilar utan varit rena marinmotorer.