Staketmotorn

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Staketmotorn

Inläggav dragdjur » 15 aug 2016, 21:33

En fråga om Volvos Staketmotor.

Den var ju en 6-cylindrig motor och fanns i mindre lastbilar och marinmotorer. Som marinmotor fanns också en 4-cylindrig variant, en "avkortad" Staketmotor. MD3 tror jag den hette då? Fanns den även i några lastbilar, entreprenadmaskiner, traktorer, lastmaskiner etc. etc?

En rättelse: MD 31 bör motorn ha hetat.
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Staketmotorn

Inläggav janper » 22 aug 2016, 17:39

Hej.

Du kanske menar TD41 som sitter i FL4.
De äldre alternativet är TD40A som satt i F4.

MVH
JP
janper
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 12 sep 2008, 07:11
Ort: Karlstad

Re: Staketmotorn

Inläggav dragdjur » 22 aug 2016, 18:16

Njaaääee, eller? Nu blir det lite förvirring här med sifferbeteckningar. 41 i t.ex MD 41 är en sexcylindrig motor och detsamma som den ursprungliga "Staketmotorn". Det var en marinmotor och det sägs även att den fanns i mindre lastbilar. Vilka har jag dock inte klart för mig. Om man ser till motorns storlek kan man säkert anta att den satt i större traktorer och entreprenadmaskiner också.
Den mindre MD 31 skall enligt Volvo Pentas sidor vara en förkortad 4-cylindrig Staketmotor. Men dom nämner inget själva om någon annan användning. Men det säger ju inget emot att den 4-cylindriga kan ha hamnat i en Valmet/Valtra jordbrukstraktor t.ex. Båda storlekarna tillverkades till fram på 90-talet.

Jag bildgooglar på Volvo TD 41 och ser att motorn är tämligen lik en Staketmotor (utan mariniserad kringutrustning).
http://www.marinfakta.se/wds_cms/pdf/pr ... D41P_H.pdf

Och jämför med MD 31: http://www.bootsmotoren.de/Volvo-Penta-TAMD31-B.html
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Staketmotorn

Inläggav janper » 23 aug 2016, 17:22

Hej.

Nu kanske jag missuppfattade frågan.
Det motorer jag refererat till TD41 och TD40A är båda 6cylindriga.
Om du undrar om det finnes någon 4cylindrig variant av dessa i en lastbil så känner jag inte till detta.

MVH
JP
janper
 
Inlägg: 325
Blev medlem: 12 sep 2008, 07:11
Ort: Karlstad

Re: Staketmotorn

Inläggav dragdjur » 24 aug 2016, 18:06

Jo men vi är ändå på rätt väg, om vi säger så?
Om vi förändrar frågan lite, så här. Vi utgår från motorn TD 41, som då är en lastbilsmotor. Heter den alltid 41 som i MD 41 även om samma grundmotor finns i en båt? Och vad står i så fall 41 för?
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Staketmotorn

Inläggav janne59 » 26 aug 2016, 08:52

Hej.
Jag är inte helt säker, men det kan vara så enkelt att TD 41 är en vidareutveckling av TD 40, (generation 2).

Med vänlig hälsning Jan Johansson
janne59
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 sep 2010, 21:58

Re: Staketmotorn

Inläggav Z 1578 » 26 aug 2016, 12:30

4:an står för cylindervolym, ca 4 l. Det finns fyrcylindriga motorer med 4 l cylindervolym också, D42, TD45. Men dom tror jag bara funnits i traktorer.
Senast redigerad av Z 1578 30 aug 2016, 06:10, redigerad totalt 1 gång.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Staketmotorn

Inläggav NiklasR » 29 aug 2016, 21:45

Hej,

Staketmotorn är ursprungligen en förkammar sexa på 3,59 l med modellbeteckning TD40 monterad i F4 serien från 1978, som marinutförande fanns MD40, TMD40 och TAMD40, alltså allt från sugmotor till turbo och mellankylare. TAMD40 torde varit på 165 hk. I aquamatic utförande heter de AQD40 el AQAD40. En fyrcylindrig version för marinmarknaden på 2,4 l presenterades 1982 el 83 och hade modellbeteckning MD30, TMD30 el TAMD30. Effekt 65 - 110 hk beroende på utförande och fanns som aquamatic version med beteckning AQAD30. 30 motorn satt aldrig i lastbilar men kanske i arbetsmaskiner eller traktorer men den var nog närmst en ren marinmotor.
TD41 som var direktinsprutad kom väl ca. 1985 med FL4. Inte helt säker på om det fanns TID41 i lastbilar, men som marinmotor var beteckningarna TMD41, TAMD41, AD41 och effekten hos TAMD41/AD41 200 hk. 41 var i produktion fram till 2005 i olika versioner. Fyran MD31, TMD31, TAMD31 och AD31 fanns med effekten 65 till 150 hk, i produktion till 2004.
Följande version TAMD42/KAD42 kom 1991 och hade förutom turbo även mekanisk kompressor. Effekt 230 hk och i produktion till 2003 i vissa versioner. Fyran fanns som kompressor version KAD32 från 1996 till 2004 på 170 hk. KAD43 fanns från 1997 till 2004 och var samma motor som 42 men med vissa förbättringar, bl.a. oljekylningen av kolvarna var modifierad.
Nästa steg var KAD44 med 4 ventiler per cylinder och EDC (elektronisk regulator). effekten nu 260 hk och tillverkades 1997 - 2004. 2001 kom ännu en ytterligare uppskrämd version an KAD44 med beteckningen KAD300 på 285 hk. Motorblocket på alla dessa motorer är i princip det samma och borrning och slaglängd är identiska från 1978 - 2005. Dessa motorer ersattes med de nuvarande marinmotorerna i D4 och D6 serien. Från och med 42 serien har dessa motorer ej suttit i lastbilar utan varit rena marinmotorer.
NiklasR
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 nov 2012, 15:59

Re: Staketmotorn

Inläggav Z 1578 » 30 aug 2016, 06:10

NiklasR skrev:Hej,

Staketmotorn är ursprungligen en förkammar sexa på 3,59 l med modellbeteckning TD40 monterad i F4 serien från 1978, som marinutförande fanns MD40, TMD40 och TAMD40, alltså allt från sugmotor till turbo och mellankylare. TAMD40 torde varit på 165 hk. I aquamatic utförande heter de AQD40 el AQAD40. En fyrcylindrig version för marinmarknaden på 2,4 l presenterades 1982 el 83 och hade modellbeteckning MD30, TMD30 el TAMD30. Effekt 65 - 110 hk beroende på utförande och fanns som aquamatic version med beteckning AQAD30. 30 motorn satt aldrig i lastbilar men kanske i arbetsmaskiner eller traktorer men den var nog närmst en ren marinmotor.
TD41 som var direktinsprutad kom väl ca. 1985 med FL4. Inte helt säker på om det fanns TID41 i lastbilar, men som marinmotor var beteckningarna TMD41, TAMD41, AD41 och effekten hos TAMD41/AD41 200 hk. 41 var i produktion fram till 2005 i olika versioner. Fyran MD31, TMD31, TAMD31 och AD31 fanns med effekten 65 till 150 hk, i produktion till 2004.
Följande version TAMD42/KAD42 kom 1991 och hade förutom turbo även mekanisk kompressor. Effekt 230 hk och i produktion till 2003 i vissa versioner. Fyran fanns som kompressor version KAD32 från 1996 till 2004 på 170 hk. KAD43 fanns från 1997 till 2004 och var samma motor som 42 men med vissa förbättringar, bl.a. oljekylningen av kolvarna var modifierad.
Nästa steg var KAD44 med 4 ventiler per cylinder och EDC (elektronisk regulator). effekten nu 260 hk och tillverkades 1997 - 2004. 2001 kom ännu en ytterligare uppskrämd version an KAD44 med beteckningen KAD300 på 285 hk. Motorblocket på alla dessa motorer är i princip det samma och borrning och slaglängd är identiska från 1978 - 2005. Dessa motorer ersattes med de nuvarande marinmotorerna i D4 och D6 serien. Från och med 42 serien har dessa motorer ej suttit i lastbilar utan varit rena marinmotorer.


Där fick vi svar på allt! Men varför kallades den staketmotorn?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Staketmotorn

Inläggav StefanM » 30 aug 2016, 15:33

StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Staketmotorn

Inläggav dragdjur » 31 aug 2016, 18:34

OK! Tack för klartexten.
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster