Sida 1 av 1

Hjulbaser Titan

InläggPostat: 17 jul 2016, 15:57
av Jan Frelin
Vilka hjulbaser fanns för Titan? Jag håller på att bygga om ett antal H0-modeller av Brekinas N88 till Titan.

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 17 jul 2016, 17:12
av Bo Norvinge
Den tvåaxliga (4x2) = 4,40 och 5,20.
Boggibilen (6x2) = 3,80 - 4,40 - 4,80 - 5,20 - 5,60

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 17 jul 2016, 18:54
av Jan Frelin
Tackar!

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 17 jul 2016, 19:44
av Thomas Almen
Men för tänk, så har min Titan 4.190 cm i hjulbas. Troligen beställt så av Sten Karlsson som ville ha en smidig grus- och plogbil, men tyckte 3, 80 var för kort. Typbeteckningen är 49526, d.v.s samma som för 4, 40's hjulbas.

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 18 jul 2016, 15:16
av lokförare
det ska vara tvärt om som Bo Norvinge skrev
4x2 bil fanns med 3.80,4.40,4.80,5.20 och 5.60
6x2 bil fanns med 4.40 och 5.20
en boggibil med 4.20 hjulbas kan vara ett kapat chassi
ägaren som lade tipp på den har kanske inte köpt den ny
det var vanligt att bilar som gått på fjärrtrafik
byttes ut efter 2,5-3 år då blev de ofta kortade
för att kunna lägga tipp på dem

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 18 jul 2016, 15:27
av Bo Norvinge
lokförare skrev:det ska vara tvärt om som Bo Norvinge skrev
4x2 bil fanns med 3.80,4.40,4.80,5.20 och 5.60
6x2 bil fanns med 4.40 och 5.20


Helt riktigt!
Snurre Sprätt tog tangentbordet för mig.

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 18 jul 2016, 19:06
av Thomas Almen
I just det här fallet vet jag att bilen sett ut så här sen ny,eftersom Sten aldrig köpte begagnat. Hade dessutom alltid oklanderlig ordning på utstyret.

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 18 jul 2016, 20:23
av lokförare
det kan ha varit ett chassi som
har varit avsett för något annat land
och affären inte har gått i
lås så har det sålts i sverige istället
det kunde vara flera stycken som
kom ut på den svenska marknaden
på de premisserna
tog man ett sådant chassi så fick
snabbt ny bil för chassit var redan tillverkat
när de bjöds ut

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 18 jul 2016, 22:09
av S-V L44
Sammanfattning av ett större antal registreringshandlingar.

395-serien
4x2 - 380, 420, 470 och 510 cm
6x2 - 380+122, 400+125, 410+124, 440+124, 470+120, 470+124, 510+124, 510+125, 520+124 cm

495-serien
4x2 - 338, 340, 420, 440, 480, 520, 560 cm
6x2 - 380+124, 380+127, 440+124, 440+125, 460+132, 520+124 cm

Så det är nog lite mer variation i verkligheten är broschyrernas tabeller.
Upplysningsvis var en del av bilarna försedda med Rydhs boggie.

// Kjell N

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 26 jul 2016, 21:56
av Jan Frelin
Igen mycket värdefullt, tackar!

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 28 jul 2016, 22:06
av lokförare
vid ägarbyte var det ofta att bilar kortades och försågs
med ny påbyggnad
en bil som utrustas med rydhs boggi har varit
tvåaxlad från början
volvo gjorde förändringar i konstruktioner som kunde
ge varierande mått men inte förändring i modellbeteckning
vid nybesiktning var det inte alltid volvos måttuppgifter
användes
bilen blev mätad med måttband och dessa uppgifter
infördes i besiktningsinstrumentet

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 28 aug 2016, 15:01
av Jan Frelin
Var det samma hjulbaser på Volvo Viking?

Re: Hjulbaser Titan

InläggPostat: 02 sep 2016, 19:48
av lokförare
jag har för mej att det är samma mått på en volvo viking
vikingen fanns inte med 560 cm hjulbas
i övrigt samma