Sida 1 av 2

Volvo F88

InläggPostat: 23 aug 2008, 00:07
av flak
Nån som vet något om detta ekipage, tyckte den platsade under rubiken Volvo historik eller hur :?: :wink:
Vicket coolt ekipage............
Volvo f88.jpg
Bild hämtad ur Ratten 1968
Volvo f88.jpg (46.38 KiB) Visad 30393 gånger

Re: Volvo F88

InläggPostat: 23 aug 2008, 20:46
av Stellan
Det påminner ju lite om de ekipage som Olssons i Skövde hade när de körde motorer till Göteborg, och hade olja som returlass hem. Men det ser ut som om det här ekipaget har skåp under containrarna, förmodligen till tomembalage eller lösgods.

/Stellan

Re: Volvo F88

InläggPostat: 27 aug 2008, 18:28
av Nor1
Med tanke på färgsättningen skulle jag nästan gissat på Lundby Åkeriet, dom har ju också "alltid" kört för Volvo.

Re: Volvo F88

InläggPostat: 27 aug 2008, 21:51
av Per Thomson
Transport av karosseridelar från Olofström till Torslandaverken.
Modulerna på Volvo lådorna motsvarade 20 fots containers så detta ekipage skulle svara mot två 40 fots containers, i mått ca 24 flakmeteter plus hytt och mellanrum. De största ekipagen innan längdbegränsningen slog till även för denna rutt var 3 lådor på första enheten samt motsvarande 2 lådor som på bild för den bakre. Minns dem precis som från igår 8)
Någon reklambroschyr från titan Tip-Top lär visa ett sådant ekipage.

Re: Volvo F88

InläggPostat: 10 sep 2008, 19:27
av Bo Norvinge
Olofströms Bilfrakt AB hade några liknande ekipage på rutten. Titan TipTop:ar med Interconsult trailer som påminner om dagens B-dubbel. Dessa tog bara tre containers.

Re: Volvo F88

InläggPostat: 10 dec 2008, 14:38
av flak
Sitter och bläddrar i böcker och får se denna hytt,kan det vara allas vår egen Thomson? :wink: eller......Per
Thomson.jpg
Thomson.jpg (64.03 KiB) Visad 29514 gånger

Re: Volvo F88

InläggPostat: 10 dec 2008, 19:19
av Stellan
flak skrev:Sitter och bläddrar i böcker och får se denna hytt,kan det vara allas vår egen Thomson? :wink: eller......Per

Inte då...det står ju att det är en Chevrolet på bilden :lol: :mrgreen:

Jodå det är Pers bil, han har en bild på bilen på sin hemsida. ´


/Stellan

Re: Volvo F88

InläggPostat: 10 dec 2008, 20:15
av flak
Visste du inte att 1928 Chevrolet såg ut så? dom var en aning före Volvo i utvecklingen :lol: :wink:
lastbilen har ju sleeper så han måste vara en Cheva..........

Re: Volvo F88

InläggPostat: 10 dec 2008, 22:28
av Anders Ason
flak skrev:Visste du inte att 1928 Chevrolet såg ut så? dom var en aning före Volvo i utvecklingen :lol: :wink:
lastbilen har ju sleeper så han måste vara en Cheva..........


    Du får lägga till en påbyggare till -> Per Thomson då han själv förlängt hytten och konstruerat en smart lucka på sidan. :)

Re: Volvo F88

InläggPostat: 10 dec 2008, 22:50
av Stellan
Anders Ason skrev:
    Du får lägga till en påbyggare till -> Per Thomson då han själv förlängt hytten och konstruerat en smart lucka på sidan. :)

Han skulle ha tagit patent på den luckan...Volvo kom ju med den på F10/F12 1977 :D

/Stellan

Re: Volvo F88

InläggPostat: 10 dec 2008, 23:03
av flak
Det var många som förlängde både Volvo & Scaniahytter på sida dragbilar så visst kan dom komma med på listan men då vill vi ha bildbevis från samtliga byggen,....i färg :wink:
Hu vad denna lista kommer att bli lång...........................................................
Ska inte någon skapa en tråd med ombyggda dragare, det har ju funnits en del intressanta bilar och många olika designversioner.
Dragbilsåkarna har/hade ju tendenser till att personifiera sina åk=snygga åk

Re: Volvo F88

InläggPostat: 11 dec 2008, 00:52
av Per Thomson
Jodå, det låter kul med en sådan tråd, ombyggda dragare. Den får då husera i kategorin Påbyggare och Hyttfabrikörer föreslår jag. Sedan lär det väl knappast komma med så många som verkligen är äldre än 30 år men låt gå för det. Jag tror de kom i slutet på 70-talet och under 80-talet. Det var intressanta skapelser så kom igen om någon nu har någon bild eller rent av som ägare finns med på forumet :D

Håller med om att bilden hämtad ur boken "Alla våra lastbilar" fått en något olycklig textplacering. Jag blev själv överraskad den gång jag veta att bilden fanns med i boken. Det var bror Ove som skickat in den till bokens författare och skrivit något om "verktygsluckan" på sidan. Om jag minns rätt satt där ett ventilationsgaller från början så när hytten förlängdes med 33 cm blev det ett stort hål och idén med en lucka föddes. På långresor till Italien och Österrike följde ofta någon "hemmachaufför" med och då blev det liksom lite trångt med standardhytten. Med förlängningen kom den nedre bädden betydligt lägre då motortunneln kunde sänkas bakom motorn och därmed blev det också lite bättre utrymme för överslafen. Bäddarna fyllde inte upp hela hyttförlängningen utan där blev dessutom plats för bl a en garderob bakom passagerarstolen. Orginalstolarna kasserades och bättre USA-stolar monterades in i stället.

Vägarna speciellt på öst var rätt krävande så jag experimenterade också en del med fjädringen. Vändskivan flyttades bakåt och framfjädrarna mjukades upp varefter bilen fick en någorlunda uthärdlig gång. Observera "pråmhornet" på taket, det inhandlades i Hamburgs hamn hos en firma som sålde utrustning för pråmar och hördes garanterat :mrgreen:

När vi ändå nämner den boken så på sid 109 syns Oves LBS 76:a med en skorstenstransport. Det var lite problem att klara den lyktstolpen som syns på bilden. Den backande LS76:an bar också en liknande Thomson-logga som syns på 88.dörren.

När vi ändå kommit in på specialbyggen så kika gärna på denna sida:
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=708

Re: Volvo F88

InläggPostat: 13 nov 2009, 00:42
av skandiahamn
Från en engelsk lastbil magazine

Omvandlas från en dragbil till en 3-axlad tippvagn, sedan till fyra axel tipper
Bild

Re: Volvo F88

InläggPostat: 01 jan 2011, 19:04
av Vågert
Här en bild på Baskarpsands FB88 som med en boggivagn gick mycket på Göteborg med sand.
I retur lastades tjockolja till torkanläggningen på bilen som hade gummitankar i flakbotten. :wink:
055 (640x412).jpg
055 (640x412).jpg (221.64 KiB) Visad 27853 gånger

Re: Volvo F88

InläggPostat: 01 jan 2011, 19:31
av Thomas Almen
Den var snygg Vågert!.