Volvo F88

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F88

Inläggav Stellan » 01 jan 2011, 20:35

Kan det ha varit den här typen av gummitankar som användes? viewtopic.php?f=35&t=3022&hilit=trelleborg

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F88

Inläggav Vågert » 01 jan 2011, 20:47

Stellan skrev:Kan det ha varit den här typen av gummitankar som användes? viewtopic.php?f=35&t=3022&hilit=trelleborg

/Stellan

Nej jag kan inte vilket fabrikat det var,dessa tankar låg under 3 eller 4 plåtluckor i flakbotten.
Jag körde själv aldrig olja med bilen men jag vet att när oljan sögs ut så fick man vara med och vika in gummit noga så att det gick
att fälla igen locken.
Längst fram i flaket satt en presenning fastsatt som man rullade ut innan man lastade sand igen. :roll:
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo F88

Inläggav Knut Näfwe » 21 jul 2011, 10:24

I åkaren Johannes Käckos garage i Kållby i Finska Österbotten står en "splitterny" Volvo F88. Den är körd endast 50 mil.Här har ni en länk till tidningen Ajolinja (nummer 4/2011) där det finns en kort notis om Volvon som man visat upp i samband med Ekeris trailermarknad. http://www.boy.fi/ajo/uusinlehti.php I tidningens pappersverion kan man i ett flera sidor långt reportage läsa om det säregna åkeriet. De flesta bilarna man haft har blivit stående på gården efter att dom tagits ur trafik.

Åkaren Käcko hade som princip att bara köra med egna grejor. Så länge bilen inte var betald, fick den stå i garaget. När sista amorteringen blev betald fanns det inga lämpliga köror åt den bilen så den blev stående i garaget, oregistrerad. Enligt rykten skulle Volvo vara villig att byta F88 mot en modern lastbil men det går man inte med på. Nya moderna lastbilar kan man ju köpa var som helst och när som helst. Annat är det med splitternya F88:or!!! På grund av sin relativt höga hytt fick den frambyggda 88:an i Finland smeknamnet Torni-Volvo (Torn-Volvo) när den lanserades.
Knut Näfwe
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 dec 2010, 12:48

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster