Volvo F88

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F88

Inläggav flak » 23 aug 2008, 00:07

Nån som vet något om detta ekipage, tyckte den platsade under rubiken Volvo historik eller hur :?: :wink:
Vicket coolt ekipage............
Volvo f88.jpg
Bild hämtad ur Ratten 1968
Volvo f88.jpg (46.38 KiB) Visad 27476 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvo F88

Inläggav Stellan » 23 aug 2008, 20:46

Det påminner ju lite om de ekipage som Olssons i Skövde hade när de körde motorer till Göteborg, och hade olja som returlass hem. Men det ser ut som om det här ekipaget har skåp under containrarna, förmodligen till tomembalage eller lösgods.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F88

Inläggav Nor1 » 27 aug 2008, 18:28

Med tanke på färgsättningen skulle jag nästan gissat på Lundby Åkeriet, dom har ju också "alltid" kört för Volvo.
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Volvo F88

Inläggav Per Thomson » 27 aug 2008, 21:51

Transport av karosseridelar från Olofström till Torslandaverken.
Modulerna på Volvo lådorna motsvarade 20 fots containers så detta ekipage skulle svara mot två 40 fots containers, i mått ca 24 flakmeteter plus hytt och mellanrum. De största ekipagen innan längdbegränsningen slog till även för denna rutt var 3 lådor på första enheten samt motsvarande 2 lådor som på bild för den bakre. Minns dem precis som från igår 8)
Någon reklambroschyr från titan Tip-Top lär visa ett sådant ekipage.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo F88

Inläggav Bo Norvinge » 10 sep 2008, 19:27

Olofströms Bilfrakt AB hade några liknande ekipage på rutten. Titan TipTop:ar med Interconsult trailer som påminner om dagens B-dubbel. Dessa tog bara tre containers.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Volvo F88

Inläggav flak » 10 dec 2008, 14:38

Sitter och bläddrar i böcker och får se denna hytt,kan det vara allas vår egen Thomson? :wink: eller......Per
Thomson.jpg
Thomson.jpg (64.03 KiB) Visad 26597 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvo F88

Inläggav Stellan » 10 dec 2008, 19:19

flak skrev:Sitter och bläddrar i böcker och får se denna hytt,kan det vara allas vår egen Thomson? :wink: eller......Per

Inte då...det står ju att det är en Chevrolet på bilden :lol: :mrgreen:

Jodå det är Pers bil, han har en bild på bilen på sin hemsida. ´


/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F88

Inläggav flak » 10 dec 2008, 20:15

Visste du inte att 1928 Chevrolet såg ut så? dom var en aning före Volvo i utvecklingen :lol: :wink:
lastbilen har ju sleeper så han måste vara en Cheva..........
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvo F88

Inläggav Anders Ason » 10 dec 2008, 22:28

flak skrev:Visste du inte att 1928 Chevrolet såg ut så? dom var en aning före Volvo i utvecklingen :lol: :wink:
lastbilen har ju sleeper så han måste vara en Cheva..........


    Du får lägga till en påbyggare till -> Per Thomson då han själv förlängt hytten och konstruerat en smart lucka på sidan. :)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo F88

Inläggav Stellan » 10 dec 2008, 22:50

Anders Ason skrev:
    Du får lägga till en påbyggare till -> Per Thomson då han själv förlängt hytten och konstruerat en smart lucka på sidan. :)

Han skulle ha tagit patent på den luckan...Volvo kom ju med den på F10/F12 1977 :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo F88

Inläggav flak » 10 dec 2008, 23:03

Det var många som förlängde både Volvo & Scaniahytter på sida dragbilar så visst kan dom komma med på listan men då vill vi ha bildbevis från samtliga byggen,....i färg :wink:
Hu vad denna lista kommer att bli lång...........................................................
Ska inte någon skapa en tråd med ombyggda dragare, det har ju funnits en del intressanta bilar och många olika designversioner.
Dragbilsåkarna har/hade ju tendenser till att personifiera sina åk=snygga åk
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvo F88

Inläggav Per Thomson » 11 dec 2008, 00:52

Jodå, det låter kul med en sådan tråd, ombyggda dragare. Den får då husera i kategorin Påbyggare och Hyttfabrikörer föreslår jag. Sedan lär det väl knappast komma med så många som verkligen är äldre än 30 år men låt gå för det. Jag tror de kom i slutet på 70-talet och under 80-talet. Det var intressanta skapelser så kom igen om någon nu har någon bild eller rent av som ägare finns med på forumet :D

Håller med om att bilden hämtad ur boken "Alla våra lastbilar" fått en något olycklig textplacering. Jag blev själv överraskad den gång jag veta att bilden fanns med i boken. Det var bror Ove som skickat in den till bokens författare och skrivit något om "verktygsluckan" på sidan. Om jag minns rätt satt där ett ventilationsgaller från början så när hytten förlängdes med 33 cm blev det ett stort hål och idén med en lucka föddes. På långresor till Italien och Österrike följde ofta någon "hemmachaufför" med och då blev det liksom lite trångt med standardhytten. Med förlängningen kom den nedre bädden betydligt lägre då motortunneln kunde sänkas bakom motorn och därmed blev det också lite bättre utrymme för överslafen. Bäddarna fyllde inte upp hela hyttförlängningen utan där blev dessutom plats för bl a en garderob bakom passagerarstolen. Orginalstolarna kasserades och bättre USA-stolar monterades in i stället.

Vägarna speciellt på öst var rätt krävande så jag experimenterade också en del med fjädringen. Vändskivan flyttades bakåt och framfjädrarna mjukades upp varefter bilen fick en någorlunda uthärdlig gång. Observera "pråmhornet" på taket, det inhandlades i Hamburgs hamn hos en firma som sålde utrustning för pråmar och hördes garanterat :mrgreen:

När vi ändå nämner den boken så på sid 109 syns Oves LBS 76:a med en skorstenstransport. Det var lite problem att klara den lyktstolpen som syns på bilden. Den backande LS76:an bar också en liknande Thomson-logga som syns på 88.dörren.

När vi ändå kommit in på specialbyggen så kika gärna på denna sida:
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=708
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo F88

Inläggav skandiahamn » 13 nov 2009, 00:42

Från en engelsk lastbil magazine

Omvandlas från en dragbil till en 3-axlad tippvagn, sedan till fyra axel tipper
Bild
Användarvisningsbild
skandiahamn
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 nov 2009, 00:00

Re: Volvo F88

Inläggav Vågert » 01 jan 2011, 19:04

Här en bild på Baskarpsands FB88 som med en boggivagn gick mycket på Göteborg med sand.
I retur lastades tjockolja till torkanläggningen på bilen som hade gummitankar i flakbotten. :wink:
055 (640x412).jpg
055 (640x412).jpg (221.64 KiB) Visad 24936 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Volvo F88

Inläggav Thomas Almen » 01 jan 2011, 19:31

Den var snygg Vågert!.
Thomas Almen
 

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron