FL7

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

FL7

Inläggav herrstina- » 16 maj 2016, 22:12

Vi har en liten FL7 liftdumper -90, vi köpte bilen ny och använde den i verksamheten tills våren -04 när verksamheten med liftdumprar och lastväxlare lades ner. Den här bilen sparade vi för att ha till våra egna behov, dvs. tömma egna sop & skrotcontainers.
Bilen har gått knappt 50.000 mil varav huvuddelen avverkats mellan varvsudden och soptippen i Landskrona, hur många miljoner gånger det startats, stannats och växlats vågar jag inte gissa.
Tyvärr har bilen stått utomhus alltid och därmed har väder och vind gått hårt åt delar av fordonet.

Framledes ska den här överlevaren vinterparkeras inomhus!

Senast bilen användes var för fyra år sedan och nu var det dags igen. Alltså stoppade jag i två batterier, öppnade dörren, stack i nyckeln och vred om.

Motorn startade som om den bara varit avstängd för middagsrast!

En skottgenomgång på oljeledningen till frikopplingen var söndersprängd av rost och fick bytas, liksom tre hydraulslangar och EU-reflexerna. I förmiddags ställde jag bort åkdonet till Bilprovningen för att få domen.

Det var snubblande nära blankt papper, vi föll på bromskraften som ska vara 4,5. Det blev 4,4!

I morgon ska jag fixa till bromsarna så den här lilla bilen får sitt godkännande.

Jag kan inte låta bli att imponeras av den fantastiska kvalitet som Volvobilarna hade vid den här tiden, jag har tre st från 1990, alla är lika enastående! Hade dom inte drabbats av storhetsvansinne hade dom haft 50% av världsmarknaden idag.

Här är en bild av undret, strax innan den togs ur trafik våren -04.

Stina.

Bild släkt1 259.jpg
Bild släkt1 259.jpg (78.37 KiB) Visad 12211 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: FL7

Inläggav Bo Norvinge » 16 maj 2016, 23:39

Trevlig kultbil!
Minns de som mycket moderna när de kom 85 jämfört med den trånga F7:an.
Har du kvar pling-signalen till körriktningsvisaren eller är den borttagen?
Var en del som kopplade ur den då de inte riktigt kunde med ersättningen till reläklicket.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: FL7

Inläggav baklastaren » 17 maj 2016, 12:59

Körde en tvåaxlig FL7 i distrubtionstrafik som sommarjobb 91-93.
Och med rykande färskt C-kort sommaren -90 en treaxlig FL10 i distribution åt Pripps.

Härlig bilar och härliga minnen!

/baklastaren
Användarvisningsbild
baklastaren
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 29 jul 2011, 12:51
Ort: Södra Norrland

Re: FL7

Inläggav herrstina- » 17 maj 2016, 22:03

Den här tickar när man blinkar och har alltid gjort det, däremot plingar den om det blir något fel eller om man öppnar dörrarna under vissa förhållanden.

Den äldsta FL-bil vi haft var en FL10 -86 huruvida den tickade eller plingade minns jag inte.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster