Volvo lv127

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo lv127

Inläggav Fikman » 11 apr 2016, 17:31

Hejsan
Jag har gått och blivit med lastbil :D

Efter hemkomst och närmare granskning så lutar det åt en helrenovering. Åtvidabergshytten är i det närmsta bortom räddning, vi får se hur jag gör, att hitta nån hytt i bättre skick lär väll vara nästan omöjligt, det jag grubblar på för stunden är om det är lättare göra en woody hytt istället, jo vet att timmarna för endera av valen kommer att bli höga.
Vore tacksam för idéer och förslag hur att göra i den frågan

Chassiet är i bra skick och går ok att köra, men bromsarna behöver totalöversyn och likaså elen.
volvo rundnos.jpg
volvo rundnos.jpg (88.11 KiB) Visad 14932 gånger
Fikman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 aug 2015, 16:18

Re: Volvo lv127

Inläggav Per Thomson » 12 apr 2016, 08:48

Hytten ser ju intakt ut vad gäller yttre forn, kanske trästommen med reglar går att dokumentera? Ta hjälp av en modellsnickare som sysslat båtinredningar eller kanske en möbelsnickare innan du börjar. Ta en bit i taget innanför befintligt "skal" som du kryssar med stag inuti hytten innan du börjar med något som helst arbete. Först när trästommen är återuppbyggd är det dags att ta itu med "ytterrocken", dvs plåten.
OBS, jag är ingen expert på detta, har bara haft turen att följa ett par sådana projekt. Räkna med att det kommer att ta mycket tid och man måste tycka att det är roligt om man ska försöka sig på arbetet på egen hand. Avser man att göra jobbet själv är det viktigt att man har tillgång till proffshjälp även fast man har ett visst snickarkunnande.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo lv127

Inläggav Per Thomson » 12 apr 2016, 08:56

Jag glömde att säga Grattis till ditt förvärv!
Inom kort kommer jag att flytta den här tråden till Garaget eller Hyttrenovering under Verkstad. Hoppas att det kommer rapporter fortlöpande, det skulle vara intressant att få följa ett sådant här omfattande projekt. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo lv127

Inläggav magirus » 17 apr 2016, 12:39

Grattis till en massa jobb.
Utan speciella snickarkunskaper har jag gjort ett sånt jobb, byggt trästomme inuti plåten. Det är bara att mäta, mäta och mäta. Sen grovsåga, raspa, fila och prova. Till stommen använde jag björk.
Limma med "båtlim" sånt expanderande/utfyllande PU-lim.

Dörrarna lämnade jag bort eftersom det inte fanns nåt helt att mäta på.

Har inga bilder tyvärr för detta gjordes innan jag hade kamera.

Lycka till.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Volvo lv127

Inläggav Fikman » 20 apr 2016, 08:03

Tack för all uppmuntran, Per denna kan väll ligga kvar så startar jag en renoveringstråd när jag kommit så långt.

Sen är det väll så att jag är mer vän med såg&hammare än svetsen, men sista ordet är inte sagt om hytten.
Fikman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 aug 2015, 16:18

Re: Volvo lv127

Inläggav magirus » 20 apr 2016, 09:47

Kör hårt!! :D Lycka till
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster