Ur arkivet

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ur arkivet

Inläggav Stellan » 11 aug 2008, 19:14

Det här guldkornet scannade jag in häromdagen, en F84 från gävleborgs län. Registreringsnumret är "X 3972" om någon är intresserad av att forska om bilens historia. Jag var väldigt fascinerad av bygnationen när jag var yngre...tyckte att det verkade lite lustigt med de korta lämmarna, och den lilla presseningen på vad som i övrigt såg ut som ett skåp. Är det någon här som vet orsaken till sättet att bygga på?

001b.JPG
ICA Gävle
001b.JPG (201.02 KiB) Visad 15181 gånger

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ur arkivet

Inläggav Anders Ason » 11 aug 2008, 21:42

Stellan skrev:Det här guldkornet scannade jag in häromdagen, en F84 från gävleborgs län. Registreringsnumret är "X 3972" om någon är intresserad av att forska om bilens historia. Jag var väldigt fascinerad av bygnationen när jag var yngre...tyckte att det verkade lite lustigt med de korta lämmarna, och den lilla presseningen på vad som i övrigt såg ut som ett skåp. Är det någon här som vet orsaken till sättet att bygga på?

001b.JPG

/Stellan


    Jag har faktiskt kört något liknande för EOL för länge sedan och då var det inte tal om lyftar o s v. Man körde intill (inte backade) handlarens lilla kaj (om det nu fanns någon, det var långt i från alla som hade!) klev upp på kajen och öppnade kapellet på sidan. Blev ganska bekväm lasthöjd om det inte, vilket hände alltsom oftast, att man hade lite för bråttom i kurvorna, då blev det kaos på flaket. Allt lastade nämnligen i strikt ordningen efter hur turen gick. Glass fanns även med i frysboxar med kolsyresnö - ingen el eller så. Varornaa som kördes ut kallades kollonial.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ur arkivet

Inläggav Thomas Almen » 12 aug 2008, 18:40

Skulle vara kul att veta historian om X 3972, då jag på rak arm kan påminna mig 3 bilar med detta nummer, samtliga 86:or. I broschyren för FB 86, finns en blå tippbil med X 3972, och sedan har jag nog sett en F 86, med tipp och kran, SÅIFA-målad med samma nummer. Samtliga i Volvo publikationer. Antar att ICA-bilen också finns ien Volvobroschyr.
Thomas Almen
 

Re: Ur arkivet

Inläggav Stellan » 12 aug 2008, 18:51

ICA-bilen skulle kunna vara den som är med på gruppfotot vid lanseringen av system-8 när alla fordonen står uppställda på fabriksgården på Hisingen.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ur arkivet

Inläggav S-V L44 » 23 aug 2008, 16:45

När jag ser ICA-lastbilen så kanske jag kan passa på att tipsa om att det finns en hel del intressanta bilder på följande länk,

http://www.ica.se/FrontServlet?s=om_ica ... u=om_ica_4

Klicka sen på "Ta mig till ICA-historien!" och därefter på "Bildarkivet" i vänsterspalten (fjärde ikonen uppifrån).
Skriv sen in t.ex. lastbil på sök bilder.
Det finns bilder från i princip hela landet och också många olika tidsperioder.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ur arkivet

Inläggav S-V L44 » 23 aug 2008, 18:13

Jag borde kanske också berättat vad man kan förvänta sig att se bland ICA-arkivets bilder för de som kanske inte orkar klicka sig fram.

Det finns bilder på diverse lastbilar från 1910-20-tal fram till sent 1980-tal.

Volvo är väl representerat med allehanda modeller inklusive många Rundnosar men även Ford, Opel, Chevrolet (bl.a. en med P-boggie), Henschel, förmodligen en GMC samt några få Scanior, bl.a. en CLb (tror jag det är) och en Regent. Sedan finns det många bilar som jag inte lyckats identifiera märkena på.

Tidigare kunde man ladda ned bilderna på datorn och då blev de flesta mycket högupplösta så att man kunde förstora och tydligt se enskilda detaljer på bilarna. Detta var ytterst intressant men det verkar tyvärr inte längre möjligt att ladda ned bilderna. Jag lyckades inte med det nu i alla fall.
Hur som helst är det bra bilder och intressanta bilder från en verklig miljö som säkert många känner igen.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ur arkivet

Inläggav Stellan » 23 aug 2008, 20:43

En helt fantastisk sida med mycket nostalgi :)
Det finns en länk under bilderna man kan klicka på så att man får bilden högupplöst. Sådana här bilder är ju underbara när man håller på med att renovera något gammalt fordon, man får ju tips och uppslag till hur man får till någon tidstypisk detalj.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Ur arkivet

Inläggav Lars-Gunnar » 01 sep 2008, 21:49

S-V L44 skrev:Jag borde kanske också berättat vad man kan förvänta sig att se bland ICA-arkivets bilder för de som kanske inte orkar klicka sig fram.

Det finns bilder på diverse lastbilar från 1910-20-tal fram till sent 1980-tal.

Volvo är väl representerat med allehanda modeller inklusive många Rundnosar men även Ford, Opel, Chevrolet (bl.a. en med P-boggie), Henschel, förmodligen en GMC samt några få Scanior, bl.a. en CLb (tror jag det är) och en Regent. Sedan finns det många bilar som jag inte lyckats identifiera märkena på.

Tidigare kunde man ladda ned bilderna på datorn och då blev de flesta mycket högupplösta så att man kunde förstora och tydligt se enskilda detaljer på bilarna. Detta var ytterst intressant men det verkar tyvärr inte längre möjligt att ladda ned bilderna. Jag lyckades inte med det nu i alla fall.
Hur som helst är det bra bilder och intressanta bilder från en verklig miljö som säkert många känner igen.

// S-V L44


Vet vad du menar. Jag har redan varit in där och kopierat/klistrat in en hel del bilder på annan plats i forumet.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster