Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav arpenetti » 13 dec 2015, 18:03

Jag är lite nyfiken på Volvos katastrofbrandbilar, som var byggda på F89 chassit. Skåpet är väl tillverkat i Norge av Skuteng, men vem är det som monterat den drivande framaxeln? Finns det här någon som har mer information om bilarna? Hur många blev tillverkad och hur många finns kvar i dag?
Volvo f89 6x6.jpg
Volvo f89 6x6.jpg (146.82 KiB) Visad 22708 gånger
Bilen måste ha minst 10 hjul / - Arpe
Användarvisningsbild
arpenetti
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 21 aug 2010, 20:47

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav janne59 » 15 dec 2015, 22:06

Hej.
Lidköpings brandkår hade en sådan katastrofbil (den var verkligen en katastrof att jobba med) när jag jobbade på volvoverksta'n under slutet av -70 talet, början av -80 talet. Den var bl.a. utrustad med dubbelhytt (4 dörrar och 2 cylindrar till hyttlyften), automatlåda (Allison?) och Hendrikson tandemboggie med enkelmonterade hjul. Dock vet jag inte viket fabrikat framaxeln hade men den var kanske framtagen av Volvo?

En "lustig" episod.
Man hade problem med att växellådan inte växlade som den skulle och efter många om och men beslöts det att lådan skulle bytas. Dock beräknades det bytet ta några dagar och man vågade inte ställa bilen så länge mitt i sommaren.
Som en provisorisk lösning skulle då oljan i lådan bytas i väntan på bättre tider (höst-vinter), och jag fick det delikata uppdraget att byta olja.
Det var en ganska omständlig procedur att byta olja, om jag minns rätt så skulle motorn vara igång och man öppnade både bottenpluggen och påfyllnadspluggen för att fylla på ny olja samtidigt som den gamla rann ut. Pluggarna var små så det tog en bra stund, och när jag håller på som bäst kommer kundmottagaren med andan i halsen. "DET BRINNER, DOM SKA HA BILEN". Bara att skruva i alla pluggar och hoppas på att bilen skulle gå att köra.
Man kan le åt händelsen nu, men då var jag något svettig.

Jan Johansson
janne59
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 15 sep 2010, 21:58

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav Anders Ason » 16 dec 2015, 11:17

Bilen ser ju onekligen kompetent och häftig ut.
Framaxeln? Är det Volvos egen?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav Per Thomson » 18 apr 2016, 11:48

Förmodligen inte Volvos egen då vid den här tidpunkten inte hade något passande i Storlek. Det "tunga" till försvaret för terräng levererades ju av Scania-Vabis och Volvo fick nöja sig med lätt-modeller och bensinmotorer.
Jag skulle kunna tänka mig att framaxeln var av fabrikat ZF eller möjligen Sisu om de nu tillverkade sådana axlar vid den här tiden. Jag minns att jag har lastat ZF drivaxlar i Tyskland vid ett tillfälle i början på 60-talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav Thomas Almen » 18 apr 2016, 12:07

Å andra sidan fanns ju en nära koppling till BM's anläggningsmaskiner. Hade dom egna eller köpta axlar?
Thomas Almen
 

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav Per Thomson » 18 apr 2016, 12:22

Egna eller köpta, bra fråga?
Just de axlarna jag lastade skulle till en lastmaskinsfabrikant, kommer inte på namnet nu, den tillverkaren lade ner och konstruktören gick till Volvo som då började med lastmaskiner. Vid övergång till midjestyrda maskiner behövdes inte axlar med styrled och således fanns nog inget egentillverkat att hämta för den aktuella G88:an.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav Thomas Almen » 18 apr 2016, 13:14

Förvisso, men kunskapen borde ju ha funnits "inom väggarna", så att säga.
Thomas Almen
 

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav bma.finland » 07 maj 2016, 12:12

vad gäller volvo vet jag inte men till 2 och 3 seriens scanior sålde sisu drivande framaxlar
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav StefanM » 10 maj 2016, 14:52

såna där fanns det ju en hel armada av på arlanda när jag började min bana där. Började sommarjobba 1987 runt där och då var de i full drift. Nya bilarna kom nog runt -92 tror jag.
De var hemskt gammalmodiga och brötiga att hålla på med. Tunga som as och jag begriper då inte hur man kunde kalla dem för utryckningsfordon. Släckpumpen byttes frekvent. Lagom rolig att byta men de som bytt ofta hade ju vanan inne.
Vad jag minns så var axeln från volvo, säkert special men jag minns nå axelbyten iallafall. Tror arlanda fick de axlar volvo hade kvar men nu lär det väl vara bortstädat antar jag. Några automatlådor stod på vinden också om jag inte minns fel. Har för mig att det var nån svaghet med axlarna. Tror de byttes för att de gick av på nåt vis. Minns att de kom på bärgare ibland med ena framhjulet hängandes i nåt styrstag bara.

Är det nån som är otroligt intresserad av dess mekanik så kan jag vidarbefodra namn på en av dem som skruvade med dom. Det var far och son och vad jag vet jobbar väl sonen kvar på verkstan. Pappan är död sen några år.

Tror många såldes till Estland Lettland och liknande men det stod faktiskt en länge och väl utanför sundsvall efter E14 på höger sidan där hos en som ha massor med bilar och bröte.
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav Anders Wester » 10 maj 2016, 18:24

Det där med axlarna låter nästan Italienskt, kommer att tänka på axeltillverkaren Selene. Mvh Anders
Anders Wester
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 feb 2015, 21:17

Re: Katastrofbrandbil Volvo F89 6x6

Inläggav baklastaren » 11 maj 2016, 14:16

Användarvisningsbild
baklastaren
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 29 jul 2011, 12:51
Ort: Södra Norrland


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster