Vridmoment

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vridmoment

Inläggav dragdjur » 12 okt 2015, 00:46

Jag söker lite uppgifter om vridmoment.
En gång i tiden har jag kört en Volvo NB88, serienummer 03. Nummer 01 och 02 stannade kvar på Volvo som prototyper och testfordon, sas det.
Effekten minns jag, 250 Hkr, men vridmoment har jag inget minne av. Detta var på ett vägbygge. Där förkom också Scania 110, som väl får ses som "likvärdig" (?) Vad hade den för prestanda?

Hur ser siffrorna ut för dagen i motsvarande cylindervolym?

En annan, men angränsade fråga. Volvo bussar har (hade?) ju liggande motorer. Var det i princip samma motorblock som dom upprättstående lastbilsmotorerna?
dragdjur
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 11 okt 2015, 20:25

Re: Vridmoment

Inläggav Per Thomson » 12 okt 2015, 07:01

Volvo 88 TD100 motor vridmoment 92 kpm vid 1400 rpm

Scania-Vabis 76 DS11 motor 92 kpn vid 1400 rpm ( uppgiften gäller 240 hk versionen, två uppgraderingar förekom för denna motor, ursprungligen 220 hk, sedan 240 och slutligen 260 hk).
76:an anses samtida med 88:an, 110:an hade samma motor som 76:ans sista version.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vridmoment

Inläggav herrstina- » 12 okt 2015, 08:51

Cursor 10 är IVECOS 10-litersmotor av idag. Den ger vid 1570-2100 rpm 430 hästar och 1900Nm vid 1050-1570 rpm.

På köpet får man en bränsleförbrukning som ligger 30-40% lägre än de gamla bilarna.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vridmoment

Inläggav Per Thomson » 13 okt 2015, 06:53

herrstina- skrev:Cursor 10 är IVECOS 10-litersmotor av idag. Den ger vid 1570-2100 rpm 430 hästar och 1900Nm vid 1050-1570 rpm.

På köpet får man en bränsleförbrukning som ligger 30-40% lägre än de gamla bilarna.

Stina.

Motsvarar 193,75 kpm, alltså drygt dubbelt mot de gamla motorerna, verkligen imponerande :!:
Idag använder man måttet Newtonmeter, förr Kilopondmeter, bara att multiplicera med 10 om man inte är så noga.
Här en bra konverterare till det mesta :arrow: http://www.convertworld.com/sv/vridmoment/
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vridmoment

Inläggav herrstina- » 13 okt 2015, 08:34

Pannkaksmotorerna i Volvos bussar var samma block som användes i de ordinära montagen. Pannkaksmodellen fanns i D96 och TD100.

Jag har aldrig sett någon liggande 96 motor med turbo, och ingen 100 utan.

Volvo var inte ensam om den här lösningen, Büssing, Mercedes, DAF och troligen Leyland var andra exempel.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vridmoment

Inläggav lokförare » 13 okt 2015, 22:36

Volvobussarna som gick på stadstrafiken i helsingborg
och var nya vid högertrafikomläggningen
var B58:or med d100 motorer
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Vridmoment

Inläggav S-V L44 » 13 okt 2015, 22:47

Herrstina skrev :
Volvo var inte ensam om den här lösningen, Büssing, Mercedes, DAF och troligen Leyland var andra exempel.

Även Scania-Vabis tillverkade bussar med pannkaksmotor, men i mycket blygsam omfattning.
Endast sju bussar med denna "platta" motortyp producerades (motorerna var f.ö. tillverkade av Leyland). Fem av dessa bussar gick i Helsingborg. En av dessa bussar finns på denna bild.

M630 - Scania-Vabis P27 - 1949 - Ch # 94006 - Helsingborg - htmf_104.JPG
M630 - Scania-Vabis P27 - 1949 - Ch # 94006 - Helsingborg - htmf_104.JPG (117.61 KiB) Visad 20177 gånger

Bilden kommer från Sundsutsikt.se

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vridmoment

Inläggav Reid Hulting » 13 okt 2015, 23:10

Har ägt en Volvo B58 med en D100-motor. (den gick bara på 5 burkar när jag köpte den, så vridmoment var det extra ont om). Den var dessutom smalare i karossen än brukligt och endast 5,50m i axelavstånd. Den var specialbyggd för att klara innerstadstrafiken i de trånga gränderna i Visby.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster