Volvo plattnos med åttahålsfälgar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo plattnos med åttahålsfälgar

Inläggav Bengt Dahlberg » 27 sep 2015, 08:27

http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN01023&Imgnr=1

Antar att bilen har toppventilmotor enär den har åttahålsfälgar.

Från Sveriges Järnvägsmuseum Samlingsportal
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBDN01023
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54


Re: Volvo plattnos med åttahålsfälgar

Inläggav Per Thomson » 28 sep 2015, 10:46

Jo, så gick det till, minns att jag vid ca 15 eller 16 års ålder (1958/59) var med som hjälplastare och lossade ädla drycker från systembolaget. Lådorna var verkligen tunga så man måste vara två för att kunna lyfta ner dom från rätt så höga travar. Sedan hade man en säckkärra för att föra över lådorna till lastbilsflaket. Kallades dessa kärror även för "pirra"? Ibland hände det att man tappade någon låda och då var det bra att ha en hink i beredskap. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo plattnos med åttahålsfälgar

Inläggav Anders » 29 sep 2015, 19:44

Hör tippbilen till LV90 eller LV180/190-serien tro?
Vill minnas att LV90-serien hade sexbultade hjul, men det kan säkert vara fel. Besvärligt detta när man har stordelen av bohaget nerpackat så att man inte kan kika i böckerna :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo plattnos med åttahålsfälgar

Inläggav Malte. E » 12 okt 2015, 19:17

Pirra.
Om Pers undring.
Vill nog hävda att "pirra" ursprungligen var en Stockholmsslang för säckkärra, och som långsamt
spreds över större delen av Sverige.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Volvo plattnos med åttahålsfälgar

Inläggav S-V L44 » 13 okt 2015, 00:24

Per Thomson skrev
Jo, så gick det till, minns att jag vid ca 15 eller 16 års ålder (1958/59) var med som hjälplastare och lossade ädla drycker från systembolaget. Lådorna var verkligen tunga så man måste vara två för att kunna lyfta ner dom från rätt så höga travar. Sedan hade man en säckkärra för att föra över lådorna till lastbilsflaket. Kallades dessa kärror även för "pirra"? Ibland hände det att man tappade någon låda och då var det bra att ha en hink i beredskap.

Här är en bild från den tidsepok som du beskriver, Per.
Vin & Sprit Ödåkra.JPG
Vin & Sprit Ödåkra.JPG (174.3 KiB) Visad 17598 gånger

Som synes inga extra "säkerhetsarrangemang" för att skyla lasten eller undvika svinn orsakat av "törstiga" individer.

Betr. Malte E:s kommentar
Vill nog hävda att "pirra" ursprungligen var en Stockholmsslang för säckkärra, och som långsamt
spreds över större delen av Sverige.

Ordet "pirra" i betydelsen säckkärra är eller var nog tämligen okänt i Skåne för sisådär 40-50 år sedan.
Här nere hade ordet "pirra" en helt annan betydelse, som vi kanske inte skall gå in på här. :oops: :shock:

Vidare lite extra OT i tråden.
Jag kan f.ö. nämna ett annat ord/uttryck som uppenbarligen är tvetydigt i olika delar av vårt avlånga land.
Vid ett tillfälle när min son hade kört från Skåne till skolan i Västerås så klagade han för sina skolkompisar att han hade lite ont i "ballarna" efter sju timmars bilkörning.
Förklaringen till "missförståndet" är att i Skåne betyder "ballarna" skinkorna, inget annat. :roll:

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo plattnos med åttahålsfälgar

Inläggav Per Thomson » 13 okt 2015, 07:40

Intressant bild Kjell, tack!

Lite mer OT apropå betydelsen av ordet ballar:
Min dåvarande hustru kom hem efter att ha bevistat ett nöjesevenemang tillsammans med några lärarkolegor, vi bodde då i Skåne, och hon beskrev för mig hur kul det hade varit och sa "kan du tänka dig att han visade ballarna". Nyinflyttad till Skåne och utan att ha lärt mig den andra betydelsen av ordet ballar så blev jag minst sagt lite tveksam om vad det var för tillställning som min fru och hennes lärarkollegor hade varit på. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster