TMD120A

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

TMD120A

Inläggav Anders » 25 jan 2015, 22:11

Det här blir väl på gränsen till OT, men om så skulle vara fallet får väl Admin radera tråden.

Stockholms rederi AB Svea byggde i början av 70-talet två färjor, Svealand i Helsingör och Svea Drott i Papenburg. För att driva generatorerna valde man den något udda lösningen att sätta in sex stycken av den då nyligen introducerade TMD120, dvs marinvarianten av TD120.
Motorerna levererades under 1971 och sedan dess har fartygen haft skilda öden.

I fallet Svealand så döptes hon om till SeaWind 1989 och gjorde under drygt 25 års tid tjänst som järnvägs och lastbilsfärja mellan Stockholm och Åbo.
Dieselgeneratorerna är 2015 alltjämt desamma som sattes in 1971, fast nu har de kommit upp i ungefär 140´000 timmar vardera! Visserligen är ju generatordrift lite "snällare" än lastbilsdito, men det är ändå ett gott betyg till både Göteborg och Skövde!
Under de tre åren som jag hade förmånen att få ha hand om dom så var det inte många tillbud alls. Och det som varit rörde sig i princip alltid om de luftdrivna startmotorerna. Skötte man bara underhållet så gick och gick och gick dom!

7Z3A4793.jpg
7Z3A4793.jpg (194.45 KiB) Visad 17464 gånger


7Z3A4797.jpg
7Z3A4797.jpg (175.3 KiB) Visad 17464 gånger


7Z3A4803.jpg
7Z3A4803.jpg (179.23 KiB) Visad 17464 gånger


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: TMD120A

Inläggav Kjell T » 25 jan 2015, 22:18

Det fartyget har man åkt med några gånger. Intressant med så lång driftstid!
Vid ett besök till en annan motortillverkare frågade jag deras guide vad som var den beräknade livslängden på deras motorer. Svaret jag fick var:"Ett kilo sand".
Tydligen finns det inte så mycket av den varan i Sea Winds maskinrum.
Kjell T
 
Inlägg: 2230
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: TMD120A

Inläggav Anders » 25 jan 2015, 22:29

Huvudmotorerna har gått ännu längre. Vid årsskiftet hade timmätarna snurrat till 180´000 timmar drygt. Men å andra sidan är de mycket nyare, insatta så sent som 1984 :lol:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: TMD120A

Inläggav Anders Ason » 25 jan 2015, 23:16

Det är faktiskt mycket intressant för oss tekniknördar att få lite breddning av maskintillvaron. Speciellt av miljöer som vanligtvis är stängda om man inte jobbar där. Tryckluftstart ja, har sett flera olika lösningar, dels i form av en tryckluftsdriven startmotor och dels där luften går in i toppen (tror jag) på motorn. Hur funkar det i det här fallet?

En hink sand var ju ett både kul och bra argument. :)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: TMD120A

Inläggav Anders » 25 jan 2015, 23:29

Dessa hade luftdrivna startmotorer. För ett jädrans oväsen!
Och så kostar en ny startmotor 20-25000kr ungefär. Inte så roligt när flera stycken havererar samma vecka.

På större motorer så sitter det en sk. Startluftsventil i cylinderlocket.
Principen är att på motorn sitter en Huvudstartslid som öppnas när man trycker in startknappen. Luften(som håller mellan 20 och 30 bar beroende på motorstorlek) leds då till startluftsventilerna. I ändan på kamaxeln sitter Startluftsfördelaren som reglerar när luften släpps på i vilken ventil(beroende på vilken cylinder som står i topp). Från startluftsfördelaren går det pilotrör till varje startluftsventil, som alltså öppnas av samma lufttryck som även leds in i cylindrarna. Detta är ett mycket driftsäkert system så länge som man underhåller det.
Ska se om jag har några bilder på nämnda komponenter. Kan lägga ut en filmsnutt på startförloppet imorgon.

Den utmärkta engelska sidan Marinediesels har lagt ut den här mycket pedagogiska skissen över ett startluftssystem. Om man klickar på de olika komponenterna så får man upp en kort förklaring.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: TMD120A

Inläggav Per Thomson » 26 jan 2015, 17:49

Mycket illustrativ förklaringssida!

Har för mig att jag åkte med Svea-Drott redan 1969 och hon då trafikerade Helsingborg - Travemünde, kan det stämma?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: TMD120A

Inläggav Anders » 26 jan 2015, 19:33

Det är jag som har blandat ihop det hela. Bygget från Papenburg hette Svea Scarlett. Svea Drott var leverad 1966.
För övrigt utrustades Svealand och Svea Scarlett med samma framdrivningsmaskineri. Fyra stycken niocylindriga Ruston ATCM. Dessa byttes ut redan efter 12 år då de var helt utslitna.
Hörde av en som jobbat i maskin på Svealand att när han kom ombord en gång så sa förstemaskinisten till honom att "bara motorman XXXX får starta huvudmaskin 4. -Varför det? -Han är gammal och har inga barn!"
Kvalitén på de engelska dieslarna lämnade en hel del att önska tyvärr...

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Flera startmotorer

Inläggav Bengt Dahlberg » 27 sep 2015, 14:00

http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EMD/EMD1.jpg

Även större motorer på 2000 hk kan ha elektriska startmotorer. Vid behov kan man öka antalet. Flera små är billigare än en stor.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster