Det här blir väl på gränsen till OT, men om så skulle vara fallet får väl Admin radera tråden.
Stockholms rederi AB Svea byggde i början av 70-talet två färjor, Svealand i Helsingör och Svea Drott i Papenburg. För att driva generatorerna valde man den något udda lösningen att sätta in sex stycken av den då nyligen introducerade TMD120, dvs marinvarianten av TD120.
Motorerna levererades under 1971 och sedan dess har fartygen haft skilda öden.
I fallet Svealand så döptes hon om till SeaWind 1989 och gjorde under drygt 25 års tid tjänst som järnvägs och lastbilsfärja mellan Stockholm och Åbo.
Dieselgeneratorerna är 2015 alltjämt desamma som sattes in 1971, fast nu har de kommit upp i ungefär 140´000 timmar vardera! Visserligen är ju generatordrift lite "snällare" än lastbilsdito, men det är ändå ett gott betyg till både Göteborg och Skövde!
Under de tre åren som jag hade förmånen att få ha hand om dom så var det inte många tillbud alls. Och det som varit rörde sig i princip alltid om de luftdrivna startmotorerna. Skötte man bara underhållet så gick och gick och gick dom!
Anders