Första komprimatorbilen norr om Stockholm

Min farfar Gösta Eriksson var åkare i Borlänge och började att köra sopor med en Chevrolet 1937 redan de sista åren på 30-talet.
Den här bilden är troligtvis tagen 1955 när Starken var nylevererad och visar honom stående jämte sina två bilar samt anställda. Vem som är chef framgår ju rätt bra om man säger så...
Till höger står en bensinrundnos av årsmodell 1954, skulle tro att det var en L230. Anledningen till att så sent som 1954 köpa en bensinare var för att det ansågs "att en diesel skulle sota igen" när den fick stå på tomgång.
Starken var som sagt den första komprimerande bilen som såldes norr om Stockholm och var av årsmodell 1955, samt även min farfars första diesel.
Påbyggnaderna var levererade av Bil&Truck i Alingsås som byggde kopior på Schweiziska Ochsner.
Troligen slutade Starken sina dagar på skroten i Amsberg utanför Borlänge. Har ett minne av att vi passerade förbi där någon gång i mitten på 80-talet och farfar då konstaterade att "nu har de tagit hytten av den".
För övrigt så undrar man ju lite över hur många bilar, som idag skulle vara högintressanta, som slutade sina dagar i Amsberg? Farsan berättade att ett av hans tidigaste minnen av lastbilar från något av de sista åren av 40-talet handlade om en bil som släpades upp dit. Han stod vid vägen och såg när en Scania-Vabis med helt fyrkantig hytt bogserades förbi på väg till skroten.
Anders
Den här bilden är troligtvis tagen 1955 när Starken var nylevererad och visar honom stående jämte sina två bilar samt anställda. Vem som är chef framgår ju rätt bra om man säger så...
Till höger står en bensinrundnos av årsmodell 1954, skulle tro att det var en L230. Anledningen till att så sent som 1954 köpa en bensinare var för att det ansågs "att en diesel skulle sota igen" när den fick stå på tomgång.
Starken var som sagt den första komprimerande bilen som såldes norr om Stockholm och var av årsmodell 1955, samt även min farfars första diesel.
Påbyggnaderna var levererade av Bil&Truck i Alingsås som byggde kopior på Schweiziska Ochsner.
Troligen slutade Starken sina dagar på skroten i Amsberg utanför Borlänge. Har ett minne av att vi passerade förbi där någon gång i mitten på 80-talet och farfar då konstaterade att "nu har de tagit hytten av den".
För övrigt så undrar man ju lite över hur många bilar, som idag skulle vara högintressanta, som slutade sina dagar i Amsberg? Farsan berättade att ett av hans tidigaste minnen av lastbilar från något av de sista åren av 40-talet handlade om en bil som släpades upp dit. Han stod vid vägen och såg när en Scania-Vabis med helt fyrkantig hytt bogserades förbi på väg till skroten.
Anders