Första komprimatorbilen norr om Stockholm

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Första komprimatorbilen norr om Stockholm

Inläggav Anders » 25 jan 2015, 20:17

Min farfar Gösta Eriksson var åkare i Borlänge och började att köra sopor med en Chevrolet 1937 redan de sista åren på 30-talet.
Den här bilden är troligtvis tagen 1955 när Starken var nylevererad och visar honom stående jämte sina två bilar samt anställda. Vem som är chef framgår ju rätt bra om man säger så...
Till höger står en bensinrundnos av årsmodell 1954, skulle tro att det var en L230. Anledningen till att så sent som 1954 köpa en bensinare var för att det ansågs "att en diesel skulle sota igen" när den fick stå på tomgång.
Starken var som sagt den första komprimerande bilen som såldes norr om Stockholm och var av årsmodell 1955, samt även min farfars första diesel.
Påbyggnaderna var levererade av Bil&Truck i Alingsås som byggde kopior på Schweiziska Ochsner.
Troligen slutade Starken sina dagar på skroten i Amsberg utanför Borlänge. Har ett minne av att vi passerade förbi där någon gång i mitten på 80-talet och farfar då konstaterade att "nu har de tagit hytten av den".

För övrigt så undrar man ju lite över hur många bilar, som idag skulle vara högintressanta, som slutade sina dagar i Amsberg? Farsan berättade att ett av hans tidigaste minnen av lastbilar från något av de sista åren av 40-talet handlade om en bil som släpades upp dit. Han stod vid vägen och såg när en Scania-Vabis med helt fyrkantig hytt bogserades förbi på väg till skroten.

IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (113.98 KiB) Visad 11173 gånger



Anders
Senast redigerad av Anders 26 jan 2015, 19:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Första komprimatorbilen norr om Stockholm

Inläggav Per Thomson » 26 jan 2015, 17:31

Tack för den fina historiebeskrivningen samt bilden!
Funderar lite på hyttfabrikaten:
Starken, Floby eller Be-Ge?
230:an: Tidig Nyström eller Åtvidaberg?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Första komprimatorbilen norr om Stockholm

Inläggav Anders » 26 jan 2015, 19:22

Skulle gissa att det är Be-Ge på Starken och Nyström på 230;an.

Appropå hytter så hittade jag den här bilden på Digitaltmuseum som kommer ur Marinmuseums samlingar. Tagen i mitten på 50-talet och i nederkant vad som förefaller vara en Be-Ge 1600 hytt på en Volvo L340. Säkert använd som manskapshytt av flottan, men ändå ovant att se en så stor hytt på en så liten bil! :D

V20640.jpg
V20640.jpg (173.52 KiB) Visad 11128 gånger


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Första komprimatorbilen norr om Stockholm

Inläggav Per Thomson » 28 jan 2015, 12:15

Jo, din uppfattning om hytterna är nog mest trolig.
Även den undre bilden intressant, hyttfabrikanterna fick nog tillverka en hel del speciavarianter. Den för mig mest intressanta är den Be-Ge varianten som några utlandsbilar hade innan det fanns svenska frambyggen, ett exempel är Evensenbilens hytt. Den var både bredare och högre. Men nu kom jag utanför ämnet.

Evensen2001_1.jpg
Evensen2001_1.jpg (36.79 KiB) Visad 11087 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster