Volvo Titan Turbo

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Titan Turbo

Inläggav Lars-Gunnar » 27 nov 2014, 18:03

Volvo Titan Turbo 1954.jpg
Volvo Titan Turbo 1954.jpg (143.59 KiB) Visad 18236 gånger


Detta är väl en fin bild med en sprillans ny Titan Turbo. Varför postar jag denna bild som väl har tappat nyhetens behag.

Det är så att det fanns en firma på 50-talet som hette Nils P Lund och denna firma var verksam i närheten av där jag då bodde, alltså i Hällnäs. Nils P. Lund hade alltid gula Volvobilar, bl.a. så hade de en gul boggi-Titan för gruskörning som lastade grus i en grusgrop halvvägs till Vindeln. Tänker att det är denna firmas bil på bilden men det är ju inte säkert.

Vet inte om någon av forummedlemmarna känner till denna firma. Tror att den inte var så liten när det begav sig. Vet inte om firman enbart hade lastbilar eller om de hade grävmaskiner och bandtraktorer också.

Ser ni på bilden: chauffören är ute med en spade utifall han behöver skyffla ngt. Idag ser man inte detta. Vet dock att man av säkerhetskäl bör stanna inne i hytten eller gå en bra bit ifrån den. inte trevligt att få en missriktad sten i planeten.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar

PS. till er moderatorer, kanske jag valt fel tråd. kanske det skulle vara under åkerier? DS.
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav herrstina- » 27 nov 2014, 18:38

Jag kommer ihåg Nils P Lund från barndomstiden, jag tror dom hade alla typer av anläggningsmaskiner. Som Skånska Cementgjuteriet, fast lite mindre. Dom var inblandade i något motorvägsbygge här i Skåne, det borde vara under 60-talet och förmodligen sträckan från Löddeköpinge och norrut. Bilarna körde i skytteltrafiken genom Vallåkra där jag är uppväxt, förmodligen med bärlager från Åstorp till motorvägsbygget.

Som jag minns bilarna var dom inte så skarpt gula som den här, och jag inbillar mig att firmanamnet stod i svart eller möjligen grönt på dörrarna. Men, det är ju några år sedan!

Jag gogglade på Nils P Lund och konstaterade att firman var inblandad i lite investmentbolag och spekulationer innan NCC köpte företaget. Idag är Nils P Lund en del av NCC.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav sjömannen » 27 nov 2014, 19:18

Tandem?

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav Thomas Almen » 27 nov 2014, 21:35

Nils P Lund hade bl.a asfaltverk utanför Strömsund. Minns dom oxå som rätt stora och rikstäckande. Tror faktiskt den där bilden användes i reklam för Titan tandem Hasse.
Thomas Almen
 

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav mats-oh » 28 dec 2014, 17:25

Jag tror också på tandemreklamen.
NP Lund var stora i Västsverige i början av nittiotalet innan dom gick i konkurs och köptes av NCC. Ett företag som hette JCC var också inblandat men hur kommer jag inte ihåg.
Jag har kört massor med byggmatrial till NP Lund med en Volvo F1025 plattakare med HMF kran.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav mats-oh » 28 dec 2014, 17:30

Och förresten , jag gillar strålkastarskydden på bilden.
Hela bilen ser mycket robust ut.
Vad är det för hytt , ingen Nyström i alla fall.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav Reid Hulting » 28 dec 2014, 17:45

JCC, Johnsson Construction Company, fusionerades med ABV och blev till NCC.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav carlevert » 28 dec 2014, 20:36

mats-oh skrev:Och förresten , jag gillar strålkastarskydden på bilden.
Hela bilen ser mycket robust ut.
Vad är det för hytt , ingen Nyström i alla fall.

Det är väl en BeGe från 56-57 med tanke på de två rektangulära bakrutorna.
carlevert
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:08

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav Kjell T » 28 dec 2014, 22:05

Bilen och bilden är troligen ur en reklamfilm över olika Volvo fordon och maskiner. Jag har sett filmen många gånger.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo Titan Turbo

Inläggav Bo Abrahamsson » 29 dec 2014, 00:01

Visst är det en BeGe hytt tittar man noga så syns typplåten mellan bakrutorna
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 543
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster