Volvo F6S

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo F6S

Inläggav mats-oh » 09 nov 2014, 18:16

Det måste vara rätt att lägga denna fråga här tror jag.
Varför var F6S så mycket annorunda en F/:an och då menar jag inte motor eller klenare ram.
Inuti så var det annan ratt och en längre växelspak iaf på rangelådorna.
Jag tycker just att den längre växelspaken var skönare än F7:ans.
Det var dessutom fler skillnader.
Ser gärna många F6S bilder på denna tråden!!
Har du något i dina gömmor Bosse :D :D
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Volvo F6S

Inläggav mats-oh » 09 nov 2014, 18:32

Dessutom från början så var det annan stötfångare.
Den var också slö med sina 180hästar men lastförmågan var utöver det vanliga.

Jag körde i ett område där det kom upp i höga lastvikter bla med Tulips produkter.
Som sagt så fick man använda växelspaken mycket.......gick inte fort i vissa backar!!
Dessutom fick man ta bulten i Kungälv ibland också..... så jag vet hur en tungt lastad F6S känns.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Volvo F6S

Inläggav gunnilse » 09 nov 2014, 20:51

På "den gamla goda tiden" var skillnaderna mellan lastbilar av olika storlekar tydliga: Lätta lastbilar hade en liten motor och var avsedda för lätta laster på bra vägar. Medeltunga lastbilar var länken mellan de lätta och de tunga lastbilarna. De var först och främst avsedda för distributionstransporter, medan de tunga lastbilarna kunde användas för en rad olika ändamål, från anläggningsarbeten till fjärrtransporter.

En kombination av flera bra egenskaper
I dag har effektiviteten förbättrats i de små motorerna, och samtidigt finns det tillgång till datorstödd konstruktion. Det gör det möjligt att tillverka "mindre" lastbilar som kan utföra tunga arbetsuppgifter, åtminstone utan släp.

När F6S lanserades var det främst seriens tyngre lastbil, F7, som stal uppmärksamheten. Men det intressanta var egentligen F6S, där Volvo hade kombinerat ett medeltungt chassi och robust design med en supereffektiv turbomotor, vars prestanda översteg den officiella motorkapaciteten.

En "liten" tung lastbil
F6S var en nära släkting till F6 som lanserades 1975. Chassit liknade till stor del chassit i den tyngsta F6-versionen (F613/F614), men det var förstärkt. Trots att F6S ansågs vara en kraftfull



medeltung lastbil innebar den officiella totalvikten på 16 000 kg (tidigare 15 500 kg) att det egentligen var en tung lastbil. Den var dock inte avsedd för lika många transportändamål som de kraftfullare Volvolastbilarna med större motorer.

F6S marknadsfördes vanligtvis som en tvåaxlad lastbil för distributionstransporter, men den låga tjänstevikten utnyttjades ofta i andra länder, till exempel Storbritannien. Där användes F6S för anläggningstransporter, och man testade även en treaxlad modell med lyckat resultat.

Utvecklad i samarbete
Hytten var identisk med F7:s daghytt, och den var nära besläktad med hytten i F4/F6, förutom att den var bredare. Den hade också utvecklats i samarbete med De fyras klubb, men det var bara Volvo och Renault som använde den breda hyttmodellen. Volvohytten var naturligtvis starkare än Renaults modell, eftersom den skulle klara Sveriges stränga testföreskrifter för hytter. Motorn var densamma som i den kraftfullaste F6-lastbilen. Självklart var det en turbomotor med direktinsprutning.

F6S tillverkades bara i den ytterst moderna monteringsfabriken i Oostakker i Belgien, parallellt med F4/F6-lastbilarna. 1985 ersattes den av FL6:s starkaste version.
- See more at: http://www.volvotrucks.com/trucks/swede ... uOztY.dpuf
gunnilse
 

Re: Volvo F6S

Inläggav gunnilse » 09 nov 2014, 21:09

Lite intressant forskning aldrig tänkt på alla dessa olika modeller trots att de var nog så vanliga fick lite bättre info på Volvos hemsida.
Jag vill ju minnas att F 7 an var rätt ovanlig när man tänker tillbaka lite det gick några tipp å kran samt sopbilar med stora hytten å Televerket med liftdumper å en gigantisk spolbil för sin tid dock kryllade det av dessa F6 TGM å ASG hade väl hundratalet??

(GÖTEBORGSOMRÅDET)
gunnilse
 

Re: Volvo F6S

Inläggav mats-oh » 10 nov 2014, 20:19

Tack så mycket Thomas.
Jag såg en F6S med treaxligt släp en gång på Öland....då gnuggade jag ögonen några gånger kan jag säga :D
Tyvärr fick jag inte upp kameran tillräckligt snabbt så jag fick förevigat detta ekipage.
Iaf så var det en Bilspedition bil.

Transport AB Framåt som körde för ASG hade nog ett fyrtiotal F613 när jag körde där men endast tre F6S , en F611 , en F610 sen några enstaka F84 , F85 , F86.
Dessutom en Scania LB80 och om jag inte missminner mig åtta Bedfordar , Fem TK860 kapellbilar , två TK1260 med öppet flak samt en TK1260 med skåp.
Oj höll på att glömma en F720 från 1985 också , en GDG bil från Gävle som Framåt köpte in begagnad 1987.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Volvo F6S

Inläggav Böll » 11 nov 2014, 08:16

Körde själv grönsaker med en f-616s de va ingen raket,men den funka fint,lite mkt små fel bara..
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Volvo F6S

Inläggav mats-oh » 11 nov 2014, 20:40

Hehe.....ja något kraftpaket var det inte :D .
Men rätt skön ändå.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Volvo F6S

Inläggav Böll » 12 nov 2014, 16:35

Sture som körde många år på GFT börja med en f-74x2 med 4 axlad vagn o bomfulla lass,han berätta hur han titta låångt fram o när han passera de han tittat på så titta han på nåt annat låångt fram,på så sätt upplevde han att de gick framåt,men mkt trögt....sista bilen han körde va en F-16,den gilla han..... :D
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Volvo F6S

Inläggav Lars-Gunnar » 13 nov 2014, 00:15

Ha, ha Böll det där var kul.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar :lol:
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo F6S

Inläggav mats-oh » 15 nov 2014, 20:00

Jo det finns en åkare som kör för DSV i Helsingborg.....eller rättare sagt i Lansdskrona dit dom flyttat nu som kör linjetrafik med en FM7:a och fyraxligt släp varje natt.
Det går rätt slött i backarna :D .
Den har enligt uppgift gått c:a 150000 mil.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster