Sida 1 av 1

Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 28 aug 2014, 18:40
av S-V L44
I diverse litteratur om Volvo Lastvagnar står det ibland omnämnt "projekt 2859", vilket innebär utvecklingsprojektet som ledde till framtagningen av L4951 Titan Tip Top och i förlängningen F88/F89.
Det lär ha tillverkats två eller tre prototyper, ett chassi med lång hytt och ett eller två chassin med kort hytt.
En eller två av dessa prototyper kördes på fältprov i USA.
En gick som dragbil hos Svenska Lastbils AB i Malmö, med placeringsort Helsingborg.
Bilarna som gick i USA hade Trilex-fälgar enligt de bilder som finns tillgängliga, medan bilen hos SLAB hade normala stålfälgar. Detta tillsammans med X-3 i chassinumret gör att jag tror det fanns åtminstone tre prototyper.

M5619 - Volvo Projekt 2859-X-3 - 1961 - Ch # 2859-X-3 - Volvo L4951 Prototyp - SLAB (2).JPG
M5619 - Volvo Projekt 2859-X-3 - 1961 - Ch # 2859-X-3 - Volvo L4951 Prototyp - SLAB (2).JPG (258.29 KiB) Visad 18145 gånger

(Bilden erhållen av Fredrik Klint.)

M5619 - Volvo Projekt 2859-X-3 - 1961 - Ch # 2859-X-3 - Kort 1a.JPG
M5619 - Volvo Projekt 2859-X-3 - 1961 - Ch # 2859-X-3 - Kort 1a.JPG (152.81 KiB) Visad 18145 gånger

Bilen ställdes av redan vid årsskiftet 1963-64 och avregistrerades från Malmöhus län den 4 oktober 1967.

// Kjell N

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 28 aug 2014, 21:40
av Anders Roger Larsson
Den dragbilen blev ju då senare ombyggd till bärgare: http://www.tow.se/oldcartowvolvo/s510064.htm

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 30 aug 2014, 06:51
av S-V L44
Det var intressant.
Det har jag missat att det var samma bil, dragbilen och bärgaren.
Roger, du verkar ha lagt in uppgifterna om bärgningsbilen och de övriga prototyperna som utprovades i USA på din hemsida i november 2005.
Finns det fortfarande inga uppgifter om den svenska dragbilens/bärgningsbilens vidare öde?

// Kjell N

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 01 sep 2014, 08:59
av flak
Oj har den gått som Svelast! spännande det hade jag ingen aning om.

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 01 sep 2014, 10:48
av Bo Norvinge
Den rullade en del på utlandet tillsammans med SLAB:s LV75:or, om jag inte uppfattat Stefan Bengtsson fel.

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 01 sep 2014, 12:37
av Anders Roger Larsson
S-V L44 skrev:Det var intressant.
Det har jag missat att det var samma bil, dragbilen och bärgaren.
Roger, du verkar ha lagt in uppgifterna om bärgningsbilen och de övriga prototyperna som utprovades i USA på din hemsida i november 2005.
Finns det fortfarande inga uppgifter om den svenska dragbilens/bärgningsbilens vidare öde?

// Kjell N


Nej, tyvärr. Inga fler uppgifter i nuläget.

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 26 sep 2014, 20:32
av S-V L44
Av en slump fann jag idag ytterligare en av projektbilarna. Även denna gick i Skåne.
Några noterbara skillnader mellan denna och den ovannämnda.
- Treaxlat chassi
- Svagare motor
- Togs i trafik ungefär ett halvår efter X-3
- Mindre däckdimension
Eftersom det inte finns något foto på bilen (ännu?) kan man bara spekulera om bilen var utrustad med kort eller lång hytt, men ritningsnumret och dispensen har samma nummer så detta bör sannolikt indikera samma korta hytt.

M3063 - Volvo Projekt 2859-X-2 Boggi - 1962 - Ch # 2859-X-2 - Kort 1a.JPG
M3063 - Volvo Projekt 2859-X-2 Boggi - 1962 - Ch # 2859-X-2 - Kort 1a.JPG (144.5 KiB) Visad 17799 gånger

Bilen skrotanmäldes redan den 29 november 1963 efter ett och ett halvt års testkörning.

// Kjell N

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 06 okt 2014, 14:14
av Fredrik Klint
Intressant! För det har väl aldrig förekommit bild på en treaxlig prototyp?

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 06 apr 2024, 20:10
av Anders
Fredrik Klint skrev:Intressant! För det har väl aldrig förekommit bild på en treaxlig prototyp?


Bilden har funnits ute länge, men jag har inte vetat var den skulle finnas!

För några månader sedan fick jag en komplett uppsättning av VägNytts specialnummer om Lastfordon som gavs ut årligen från början av 60-talet. Och döm om min förvåning vad som fanns på bild från ASJs sortiment!

20230717_173000.jpg
20230717_173000.jpg (541.45 KiB) Visad 1817 gånger


6X2 med kort hytt och ASJ-trailer. Tror att den är från 1964 års utgåva. Borde vara M3063?

Och för den som undrar var Volvo fick inspirationen ifrån kan titta på länken nedan. GMC som kallades Crackerbox.

https://www.flickr.com/photos/carhaul/4413916785

Anders

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 09 apr 2024, 10:31
av Per Thomson
På bilden syns 'sovlådan' på hyttens baksida. En mycket märklig lösning som jag inte kan historien bakom. Man får förmoda att det var en högst tillfällig lösning eftersom de utan vidare kunnat ha haft en normal hytt.

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 09 apr 2024, 10:39
av Per Thomson
Det av Kjell N publicerade besiktningsinstrumentet visar att det rör sig om en Titan, dock inte den senaste som hade 230 eller 235 hästar SMMT.
Instrumentet visar också att den var tandemdriven samt att vändskivan var monterad för långt fram eftersom totalvikten var sänkt och att boggitrycket var endast drygt 14 ton.

Re: Volvo Projekt 2859

InläggPostat: 09 apr 2024, 10:41
av Per Thomson
Stefan Bengtsson Helsingborg vet förmodligen mer om dessa bilar.