System 8

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

System 8

Inläggav Anders » 24 maj 2008, 14:25

Har satt igång scannern lite bättre, så jag tänkte ha den här tråden att lägga upp bilderna som kommer ur mapparna för system 8.
Det dyker upp mera an efter.

Bild
Börjar med en NB86;a. Finns det någon som inte kan säga att lastbilarna var finare förr efter att ha sett den här bilden?

Bild
Mera N86;or.

Bild
Baksidan på broschyren. Skulle inte ha ett dugg emot att ha både N86;an och Åkerman 610;an idag.
Rejäl dimension på bakdäcken!

Bild
En FB86;a från Kungsbacka. Ingen rost i den hytten!

Bild
NB88;a från Partille lastbilscentral.
Säger det igen; Lastbilarna förr var mycket mera tilltalande än dagens! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: System 8

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2008, 21:19

Ja du Anders, tack för besväret ladda upp dessa trevliga bilder. Jo, visst var det de torpedbyggda Volvolastbilarna mer tilltalande än dagens stereotypa frambyggen. Överhuvudtaget är Volvos och övriga tillverkares frambyggen mera stereotypa. Överhuvudtaget tycker jag inte att FH12/16 har någon tilltalande design. Man blir rätt less att titta på bilder där alla ser nästan likadana ut d.v.s frambyggda bilar.

När man ser Volvos normalbyggda bilar blir man verkligen nostalgisk. Som pojk åkte jag först i en Titan, sedan en Viking Turbo och sist en Titan Turbo (modellen före NB86/88) och det var "manliga" bilar. Det var härligt att se ut på vägen och ha en nos framför sig. Dessa bilar gick stadigt på vägen som jag minns det. Även Titan Tiptop tycker jag bättre om än FH rent utseendemässigt.

Vad gäller Scania tycker jag bättre om LB/LBS75/76/110 än senaste bullnosen till normalbygge. Även Scania-Vabis LB/LS71 var en tilltalande bil.

Det krävs väl en lagändring för att tillåta en torpedbyggd lastbil med samma lastförmåga som dagens 24/25,5 meters ekipage eller längre med tanke på nosen. Frågan är bara om tillverkarna är beredd återuppta tillverkningen. Det är ju också efterfrågan som styr. Tyvärr är ju Sverige för litet för att en lagom stor efterfrågan skulle ske. Vore vi 100 miljoner människor i detta land skulle potentionalen vara så mycket större.

Faktum är att fotona från de olika veteranrallyna är mångfalt trevligare att se på (fast det är samma ekipagen år efter år) än att via Internet se på en fotosida lastbil efter lastbil som ser likadana ut, alltså frambyggda.

I USA är det ju tvärtom. Torpedbyggen är favoriserade även om man kan se enstaka frambyggen efter vägarna som är från 80-talet.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: System 8

Inläggav Lars-Gunnar » 24 maj 2008, 21:45

Ser att de bilder som har utländska skyltar har beteckningarna:

NB86-44 som lastar 12,5 ton
N86-38
NB86-44 som lastar 13,2 ton
NB86-44 med kran som lastar 11 ton

Lastförmågan kan väl anses som bra för den tiden som är före registrering-skylts-omläggningen?

Allka har de TD70-motorn. Undrar vad de olika beteckningarna står för. Alla har de "Flaggstänger" Min far hade en gång 2 gula Volvoflaggor med blå text på dessa men de slets hårt i fartvinden och ändå var det inget nylonskräp som vanliga små Sverigeflaggor har. Han fick dem via Volvo. Vad får man idag gratis från försäljaren?

Den 395 Titan från 1954 som min far körde lastade 10,750 kg som ett kuriosa.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: System 8

Inläggav Stellan » 25 maj 2008, 00:27

Det är väldigt kul att se hur de gamla bilarna var lackerade, idag är nästan alla lastbilar vita med några stripes om det vill sig väl :shock:
Såifa-lackering, GLC-färgsättning och den ljusgröna bilen från Partille hade exakt samma färg som bilarna på LBC i Uddevalla....visst var det trevligare när man kunde se var bilarna hörde hemma. Just 86:orna ligger mig varmt om hjärtat, de är verkligen doldisar som fått slita ont. De lite mindre lastbilarna har ju tyvärr låg status just nu, men de får nog revanch med tiden :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: System 8

Inläggav Lapphund » 25 maj 2008, 18:28

Svart-vita skyltarana är finska, har varit i bruk innan 1972-1973; då kom nutida skyltar.
Lapphund
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 apr 2008, 19:52

Re: System 8

Inläggav Stellan » 25 maj 2008, 21:13

Var de inte kvar längre? Jag tycker att jag har så starka minnen av de skyltarna...men man kanske får starkare minnen av det som ligger längre tillbaks i tiden ju äldre man blir 8) :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: System 8

Inläggav Anders » 25 maj 2008, 21:56

Man kan fortfarande se dem på äldre bilar :D
Såg senast en Landrover med gengasaggregat i Helsinfors i tisdags som hade den äldre typen av nummerskyltar.
Tyvärr hade jag inte kamera med mig, för aggregatet såg riktigt intressant ut! Verkade vara av en rätt modern konstruktion.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: System 8

Inläggav Lapphund » 26 maj 2008, 19:26

Ja, ja ,alldeles riktigt ! Man kan fortfarande se svarta skyltar i Finland; det var 1972 när de nya skyltarna kom till nya eller återregisterade bilar. Svarta skyltar stannade i gamla bilar.
Lapphund
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 apr 2008, 19:52


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster