Ja du Anders, tack för besväret ladda upp dessa trevliga bilder. Jo, visst var det de torpedbyggda Volvolastbilarna mer tilltalande än dagens stereotypa frambyggen. Överhuvudtaget är Volvos och övriga tillverkares frambyggen mera stereotypa. Överhuvudtaget tycker jag inte att FH12/16 har någon tilltalande design. Man blir rätt less att titta på bilder där alla ser nästan likadana ut d.v.s frambyggda bilar.
När man ser Volvos normalbyggda bilar blir man verkligen nostalgisk. Som pojk åkte jag först i en Titan, sedan en Viking Turbo och sist en Titan Turbo (modellen före NB86/88) och det var "manliga" bilar. Det var härligt att se ut på vägen och ha en nos framför sig. Dessa bilar gick stadigt på vägen som jag minns det. Även Titan Tiptop tycker jag bättre om än FH rent utseendemässigt.
Vad gäller Scania tycker jag bättre om LB/LBS75/76/110 än senaste bullnosen till normalbygge. Även Scania-Vabis LB/LS71 var en tilltalande bil.
Det krävs väl en lagändring för att tillåta en torpedbyggd lastbil med samma lastförmåga som dagens 24/25,5 meters ekipage eller längre med tanke på nosen. Frågan är bara om tillverkarna är beredd återuppta tillverkningen. Det är ju också efterfrågan som styr. Tyvärr är ju Sverige för litet för att en lagom stor efterfrågan skulle ske. Vore vi 100 miljoner människor i detta land skulle potentionalen vara så mycket större.
Faktum är att fotona från de olika veteranrallyna är mångfalt trevligare att se på (fast det är samma ekipagen år efter år) än att via Internet se på en fotosida lastbil efter lastbil som ser likadana ut, alltså frambyggda.
I USA är det ju tvärtom. Torpedbyggen är favoriserade även om man kan se enstaka frambyggen efter vägarna som är från 80-talet.
Lars-Gunnar