Lite historik kring några Volvo Långnos.
Volvos långnosmodell som var Volvos största lastbil under 1930- och 1940-talen presenterades officiellt i januari 1937.
Modellserien kom att omfatta LV180-, LV190-, LV290- och senare L290 C2-serien.
Totalt tillverkades cirka 3283 fordon mellan 1937 och 1951, varav jag hittills lyckats samla information om 150-talet bilar.
Av alla bilar som tillverkades var endast cirka 800 stycken avsedda för dieseldrift.
En av min fars åkarkolleger, Anders Gustavsson i Vadensjö utanför Landskrona, köpte en av de första Långnosarna i oktober 1937. Det var en LV181 D LF med registreringsnummer M20069 och chassinummer 100005. Denna boggibil kom sedan efter två år att hamna i Kristianstads län under L19074. Tyvärr har jag ingen bild på denna bil.
Här är några bilder på andra sydsvenska långnosar av de som identifierats.
M13546 – Volvo LV293 D LF – 1939 – Ch # 102831 – Totalvikt 13000 kg. Bilen hade en 120 hästars Hesselmanmotor. Bilens ägare var MAB & MYA yllefabrik i Malmö. Fotot är hämtat från BilderiSyd.se och är taget 1954.
Malmö Yllefabriks AB ägde ytterligare en Volvo långnos, en LV182 D LF av årsmodell 1937 och med chassinummer 100189. Bilens registreringsnummer var M20239 och den hade lättboggi (dvs endast 8 hjul) och en totalvikt av 10000 kg. Denna bil hade en 90 hästars bensinmotor.
K1009 – Volvo L293 C2 LF - 1949 - Ch # 102974 – Totalvikten ändrades i omgångar mellan 13500 och 15500 kg. Motorn var en 130 hästar VDB dieselmotor. Ägare var åkare Gunnar Mattsson i Gränumsby. Uppenbarligen hade han transportuppdrag åt Volvo Olofströmsverken. Bilen skrotades i Broby i maj 1955.
Eftersom ekipaget hade två släpvagnar så var maxhastigheten begränsad till 40 km/tim. Så det tog sin tid att avverka den knappt 30 mil långa sträckan mellan Olofström och Volvo Torslandaverken.
L6224 – VolvoL293 C2 LFK – 1949 – Ch # 103008. Totalvikten var 14000 till 14500 kg. Motorn var en 130 hästars VDB dieselmotor som byttes till en 150 hästars VDF år 1957. Ägare mellan 1950-1953 var åkare Malte Nilsson i Fjälkinge. Från 1954 ägdes bilen av Express & Stadsbud i Kristianstad. Bilen skrotades av Axel Nordström i Rinkaby i januari 1962.
M19073 – Volvo L292 C2 LFT – 1951 – Ch # 103081. Totalvikten var mellan 13200 och 13800 kg. Motorn var en 150 hästars VDF dieselmotor. Ägare de första åren var Gamla Dragarelaget i Helsingborg. I oktober 1954 övertog Harry Ekberg bilen, men sålde den redan efter fyra månader till Scania-återförsäljaren Habil i Helsingborg. Därefter köpte Gamla Dragarelaget tillbaks bilen i mars 1955.
I juni 1956 lät Föreningen Grus & Grävning i Helsingborg bygga om bilen till en tippbil.
I november 1957 övertog Gamla Dragarelaget bilen en tredje gång. Bilen överfördes till reservregistret i mars 1962 och avregistrerades slutligen i september 1965.
Ekipaget förekommer i diverse olika bilder. Det har ibland spekulerats om att bilen skulle ha tandemdrift på boggin, men det är inget som nämns i registreringshandlingarna.
Men å andra sidan har axelavståndet ändrats från ursprungliga 430+140 cm till 410+125 cm i samband med ombyggnaden till tippbil, så något kan det ligga i spekulationerna eftersom det normala axelavståndet på dessa boggibilar var 120 cm mellan andra och tredje axeln.
G3818 – Volvo L293 C2 LF – 1950 – Ch # 103023. Totalvikten var 13500 kg. Bilregisterkorten från tiden i Kronobergs län har enligt uppgift förstörts vid en brand i arkivet för flera år sedan. Men eftersom G3818 dök upp på en registerhandling för M15822 så kunde bilen identifieras med chassinummer.
Bilen blev sedermera såld till fabrikör Tage Mårtensson i Trelleborg i september 1954 och fick då det nya regnumret M15822.
Troligen fick bilen så svåra skador vid dikeskörningen att den blev svårsåld och verkar inte ha kommit i trafik igen utan den avregistrerades slutligen i september 1959.
M4825 – Volvo L292 C2 LFX – 1948 – Ch # 290-1538. Bilen som var dragbil, började som tvåaxlig med en totalvikt på 10000 kg, men byggdes om efter knappt två år till treaxlig med en totalvikt på 13650 kg. Året efter byttes 130 hästars VDB-motorn till en ny motor av samma sort. Ägare var åkare Karl Leonard Nilsson i Helsingborg och han transporterade kaffe för Skånskans Kaffe. Trailerskåpet med registreringsnummer M704 var byggt av Rydhs. Bilen ställdes av i juni 1955 och avregistrerades slutligen i september 1959. Annonser från Rydhs i Virserum runt 1953-54 antyder att ekipaget då tillryggalagt cirka 80000 mil.
Vår forumkollega Malte E har ytterligare en del historik kring denna bil.
Vissa av bilderna är erhållna av andra forummedlemmar,
// Kjell N