Volvo Långnos

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Långnos

Inläggav S-V L44 » 09 maj 2014, 23:46

Lite historik kring några Volvo Långnos.
Volvos långnosmodell som var Volvos största lastbil under 1930- och 1940-talen presenterades officiellt i januari 1937.
Modellserien kom att omfatta LV180-, LV190-, LV290- och senare L290 C2-serien.
Totalt tillverkades cirka 3283 fordon mellan 1937 och 1951, varav jag hittills lyckats samla information om 150-talet bilar.
Av alla bilar som tillverkades var endast cirka 800 stycken avsedda för dieseldrift.

En av min fars åkarkolleger, Anders Gustavsson i Vadensjö utanför Landskrona, köpte en av de första Långnosarna i oktober 1937. Det var en LV181 D LF med registreringsnummer M20069 och chassinummer 100005. Denna boggibil kom sedan efter två år att hamna i Kristianstads län under L19074. Tyvärr har jag ingen bild på denna bil.

Här är några bilder på andra sydsvenska långnosar av de som identifierats.

M13546 - Volvo LV293 D LF - 1939 - Ch # 102831 - MYA Malmö - MO54013.JPG
M13546 - Volvo LV293 D LF - 1939 - Ch # 102831 - MYA Malmö - MO54013.JPG (86.79 KiB) Visad 19239 gånger

M13546 – Volvo LV293 D LF – 1939 – Ch # 102831 – Totalvikt 13000 kg. Bilen hade en 120 hästars Hesselmanmotor. Bilens ägare var MAB & MYA yllefabrik i Malmö. Fotot är hämtat från BilderiSyd.se och är taget 1954.
Malmö Yllefabriks AB ägde ytterligare en Volvo långnos, en LV182 D LF av årsmodell 1937 och med chassinummer 100189. Bilens registreringsnummer var M20239 och den hade lättboggi (dvs endast 8 hjul) och en totalvikt av 10000 kg. Denna bil hade en 90 hästars bensinmotor.

K1009 - Volvo L293 C2 LF - 1949 - Ch # 102974 - Gunnar Mattsson Gränumsby.JPG
K1009 - Volvo L293 C2 LF - 1949 - Ch # 102974 - Gunnar Mattsson Gränumsby.JPG (96.28 KiB) Visad 19239 gånger

K1009 – Volvo L293 C2 LF - 1949 - Ch # 102974 – Totalvikten ändrades i omgångar mellan 13500 och 15500 kg. Motorn var en 130 hästar VDB dieselmotor. Ägare var åkare Gunnar Mattsson i Gränumsby. Uppenbarligen hade han transportuppdrag åt Volvo Olofströmsverken. Bilen skrotades i Broby i maj 1955.
Eftersom ekipaget hade två släpvagnar så var maxhastigheten begränsad till 40 km/tim. Så det tog sin tid att avverka den knappt 30 mil långa sträckan mellan Olofström och Volvo Torslandaverken.

L6224 - Volvo L293 C2 LFK - 1949 - Ch # 103008 - Malte Nilsson Fjälkinge - Från FK.JPG
L6224 - Volvo L293 C2 LFK - 1949 - Ch # 103008 - Malte Nilsson Fjälkinge - Från FK.JPG (203.15 KiB) Visad 19239 gånger

L6224 – VolvoL293 C2 LFK – 1949 – Ch # 103008. Totalvikten var 14000 till 14500 kg. Motorn var en 130 hästars VDB dieselmotor som byttes till en 150 hästars VDF år 1957. Ägare mellan 1950-1953 var åkare Malte Nilsson i Fjälkinge. Från 1954 ägdes bilen av Express & Stadsbud i Kristianstad. Bilen skrotades av Axel Nordström i Rinkaby i januari 1962.

M19073 - Volvo L292 C2 LFT - 1951 - Ch # 103081 - Gamla Dragarelaget Helsingborg.JPG
M19073 - Volvo L292 C2 LFT - 1951 - Ch # 103081 - Gamla Dragarelaget Helsingborg.JPG (196.31 KiB) Visad 19239 gånger

M19073 – Volvo L292 C2 LFT – 1951 – Ch # 103081. Totalvikten var mellan 13200 och 13800 kg. Motorn var en 150 hästars VDF dieselmotor. Ägare de första åren var Gamla Dragarelaget i Helsingborg. I oktober 1954 övertog Harry Ekberg bilen, men sålde den redan efter fyra månader till Scania-återförsäljaren Habil i Helsingborg. Därefter köpte Gamla Dragarelaget tillbaks bilen i mars 1955.
I juni 1956 lät Föreningen Grus & Grävning i Helsingborg bygga om bilen till en tippbil.
I november 1957 övertog Gamla Dragarelaget bilen en tredje gång. Bilen överfördes till reservregistret i mars 1962 och avregistrerades slutligen i september 1965.
Ekipaget förekommer i diverse olika bilder. Det har ibland spekulerats om att bilen skulle ha tandemdrift på boggin, men det är inget som nämns i registreringshandlingarna.
Men å andra sidan har axelavståndet ändrats från ursprungliga 430+140 cm till 410+125 cm i samband med ombyggnaden till tippbil, så något kan det ligga i spekulationerna eftersom det normala axelavståndet på dessa boggibilar var 120 cm mellan andra och tredje axeln.

Volvo LV293 C2 LF - 1949 - G3818 - Ch # 103023 - (FK).JPG
Volvo LV293 C2 LF - 1949 - G3818 - Ch # 103023 - (FK).JPG (138.99 KiB) Visad 19239 gånger

G3818 – Volvo L293 C2 LF – 1950 – Ch # 103023. Totalvikten var 13500 kg. Bilregisterkorten från tiden i Kronobergs län har enligt uppgift förstörts vid en brand i arkivet för flera år sedan. Men eftersom G3818 dök upp på en registerhandling för M15822 så kunde bilen identifieras med chassinummer.
Bilen blev sedermera såld till fabrikör Tage Mårtensson i Trelleborg i september 1954 och fick då det nya regnumret M15822.
Troligen fick bilen så svåra skador vid dikeskörningen att den blev svårsåld och verkar inte ha kommit i trafik igen utan den avregistrerades slutligen i september 1959.

Volvo LV292 C2 LFT - 1948 - M4825 - Skånskans Kaffe - Rydhs Boggi.JPG
Volvo LV292 C2 LFT - 1948 - M4825 - Skånskans Kaffe - Rydhs Boggi.JPG (137.82 KiB) Visad 19239 gånger

M4825 – Volvo L292 C2 LFX – 1948 – Ch # 290-1538. Bilen som var dragbil, började som tvåaxlig med en totalvikt på 10000 kg, men byggdes om efter knappt två år till treaxlig med en totalvikt på 13650 kg. Året efter byttes 130 hästars VDB-motorn till en ny motor av samma sort. Ägare var åkare Karl Leonard Nilsson i Helsingborg och han transporterade kaffe för Skånskans Kaffe. Trailerskåpet med registreringsnummer M704 var byggt av Rydhs. Bilen ställdes av i juni 1955 och avregistrerades slutligen i september 1959. Annonser från Rydhs i Virserum runt 1953-54 antyder att ekipaget då tillryggalagt cirka 80000 mil.
Vår forumkollega Malte E har ytterligare en del historik kring denna bil.

Vissa av bilderna är erhållna av andra forummedlemmar,

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo Långnos

Inläggav Anders Ason » 11 maj 2014, 09:33

Tack för inlägget. En bil som tillhör mina favoriter. De starkaste intrycken jag har är Vägverkets. Fick tillfälle i går med mitt jobb med Elmiamässan att får se några stycken bakom kulisserna på Volvomuseet. Gick väl antagligen runt som en fågelholk då jag nästan totalt glömde bort att jag som vanligt hade kameran i handen. Av de "långtradar" modeller som var vanliga (före min tid) verka få, eller om ens någon som har överlevt till våra dagar? Tips? Mera långnos!

Några bilder på andra bilar/släktingar kan jag dock bjuda på då hjärnan tillfälligtvis fungerade mera rationellt.


P1020080.jpg
Det är ingen modell även om det ser ut så - den är riktig.
P1020080.jpg (132.82 KiB) Visad 19197 gånger


P1020078m.jpg
P1020078m.jpg (143.88 KiB) Visad 19197 gånger


P1020081m.jpg
Museet har en arbetande chef, Sören Nyeboe.
P1020081m.jpg (94.84 KiB) Visad 19197 gånger


P1020079m.jpg
P1020079m.jpg (130.66 KiB) Visad 19197 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo Långnos

Inläggav herrstina- » 11 maj 2014, 09:44

Eftersom det florerar två uppgifter på hur gammal min bil är, 1938 eller 1951 försöker jag att närma mig sanningen genom chassienumret. ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag. Chassienumret var ursprungligen fyrsiffrigt, på plåten som sitter på min ram står det 290-1877, förmodligen har myndigheterna plussat på "10" för att få det stipulerade antalet siffror.

Av bilarna som presenteras här verkar alla uppgifterna rimliga utom på M4825 som har ch.nr:1583 och uppgiven årsmodel -48. Det skulle kunna innebära att den bilen rönt samma öde som ett av scenariona för min bil, nämligen att den blivit stående, förmodligen av någon krigsrelaterad orsak och senare sålts och registrerats som nyare årgång.


Har Kjell eller någon annan tillgång till tillförlitliga uppgifter som visar vilka chassienr. som byggdes vilket år?

Tillverkades det några bilar under krigsåren?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo Långnos

Inläggav S-V L44 » 11 maj 2014, 11:12

Herrstina, jag skickar dig Excellistan på de cirka 150 bilar som jag identifierat. Tyvärr låter det sig inte göras att presentera listan här i forumet.
Själv tycker jag att det är intressant läsning med sådana listor.
Chassinummerserierna och modellåren är något röriga, men en sammanställning som den jag gjort ger ändå en viss vägledning.
Som du kommer att se i min lista så tillverkades det chassier både med ett sexsiffrigt nummer som börjar med "10...." och chassier med ett chassinummer som börjar på "290- plus ett upp till fyrsiffrigt löpande nummer". Denna splittring av chassinummer började uppenbarligen redan tidigt 1940-tal. Varför det är så vet jag inte. Jag har försökt koppla det till motortyp, men det är ändå ingen logik i det hela.
Men det betyder att det finns bilar även sent 1940-tal och tidigt 1950-tal antingen med ett sexsiffrigt chassinummer som börjar på "10...." eller ett nummer som börjar på "290- plus ett löpande nummer".
Jag tror att ditt chassinummer 290-1877 stämmer med årsmodell 1951, Stina.
Chassinummer 290-1876 (regnummer FBE967) är felaktigt införd som 1938 års modell.
Chassinummer 290-1978 (regnummer DYR797) är angiven som 1952 års modell och ägs av Volvo-museet, så den bör ju rimligtvis vara rätt.
F.ö. kan man också jämföra med regnummer DYR747 som också den är en stegbil, men ägd av Norrköpings brandförsvar. Denna bil har chassinummer 102270 och av årsmodell 1939.

Det finns en del bilar tillverkade under de tidiga krigsåren 1940-42 men sedan verkar produktionen ha legat nere till 1945.
Det var lite annorlunda med de mindre Volomodellerna (Rundnos och Spetsnos) som faktiskt tillverkades i betydande antal under hela krigsperioden.

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 11 maj 2014, 17:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo Långnos

Inläggav herrstina- » 11 maj 2014, 12:52

Tack för listan, som sagt ju mer man läser desto mer förvirrande är det.

Det är lite kul att 290-1876,77,1978 samtliga är bevarade, samtidigt förbryllande att dessa tre bilar representerar årsmodellerna 1938, 1951 och 1952!? Sedan följer 290-1990 och 2018 och då är vi tillbaks på årsmodell 1951.

Vill du komplettera listan är mitt motornr: 114628 och typen är FB, det är originalmotorn, eller i alla fall den motor som satt i bilen när den lämnade Volvo i Göteborg 21/10 1950.
Motorn är byggd i Skövde 28/10-46 och provkörd 31/10-46, och sedan stoppad i av 1951 års modell???

Det ligger gamla regplåtar i bilen med ett BD-nummer, jag återkommer med det.

DYR797, 290-1978 som ägs av Volvos veteranförening och står i Simonstorp är till salu om det dyker upp någon seriös spekulant, motorn är sönderfrusen men jag vet inte omfattningen på skadorna. Jag har bilder på bilen och där saknas toppen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo Långnos

Inläggav Malte. E » 11 maj 2014, 19:12

Alldeles säkert finns det någon läsare som sparat tidningen Ratten från den aktuella tiden och kan bekräfta eller bestrida. Där fanns ett inlägg om leveransen av bilen
M19073 till Dragarelaget.

Jag vill bestämt minnas att det stod att bilen levererades med en Kirkstall tandemdriven boggie. Om denna var av brittiskt eller amerikanskt ursprung är mig obekant.
Bilden som Kjell N. lagt in visar två lika nav som verkar ovanligt stora för att vara Volvonav ?
Möjligen kan något ha slagit snett, för på en vänsterbild jag har av samma bil så tycks sista axeln vara ersatt av en med Rydhsnav. Hur man nu ska tolka den differensen?
När registreringshandlingarna skrivs ut brukar man veterligen aldrig ange om det är en eller fler axlar som driver, detta tycks sakna intresse i sammanhanget.

Karl Nilssons dragbil. Vad Kjell N avser är en tredjehandsuppgift jag fått om att man ville ersätta hydrovacbromsarna med effektivare tryckluftbromsar. Eftersom bilen saknar kompressor byggde man in en elmotordriven luftkompressor i trailerns framände. Det försöket slog snett, bromsarna visade sig bli både otillförlitliga och trafik- farliga varför en återgång till vacuumhydraulik skedde ganska snabbt.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32



Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster