Glassbilen kommer!

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Glassbilen kommer!

Inläggav Anders » 13 maj 2008, 20:26

Har börjat gå igenom kartoteket med broschyrer, så den här får väl inleda.

Volvo F87 och året är 1976 :D

Bild

Hoppas att man inte bryter mot någon upphovslag eller annat så att antipiratbyrån kommer instormande genom dörren :wink:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Stellan » 13 maj 2008, 21:11

Häftigt med en lite hottad glassbil...extraljus, vindavvisare och snobbkapslar på framhjulen. Killen som körde den bilen brydde sig verkligen om sin bil, kul att se sådana bilar. :) Det måste väl nästan vara en bil som körde ut till depåerna så att småbilarna fick något att sälja, tycker att den verkar vara väldigt hög för att vara glassbil annars...och så saknas ju småluckorna på sidorna. Enda smolket i bägaren är väl aggregatet...Petter var ju inte kända på den tiden för att hålla speciellt bra. :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Anders » 13 maj 2008, 21:24

Har aldrig sett något aggregat av märket Petter tidigare. Någon som kanske känner till det och kan berätta något om det?

Den var faktiskt riktigt fin den F87;an. Undrar när man ska få se någon liknande på rallyna?

Jag har suttit och bläddrat i Scania och Volvo broschyrer från andra hälften av 70-talet hela kvällen nu, och det är väl egentligen bara att konstatera;
Det var bättre förr :wink:
I alla fall när man ser priset på någon mack :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav arnfinn » 14 maj 2008, 01:03

Petter var en relativt stor tilvirker av små diesler som ble benyttet i små fiskebåter og aggregater for 40 til 60 år siden og har mange beundrere i Norge. Men ettersom årene har gått og Petter mistet andeler til andre hører man lite om dem.

Skulle gjerne ville vite om hva som var dårlig med disse aggregatene - forhåpentlig ikke selve motoren - men kanskje alt det andre lull-lullet som finnes i et sånt :? :?:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Stellan » 14 maj 2008, 20:11

De enda Petter-motorerna jag känner till är de som satt i kyl- och frysaggregat, och på -60 och - 70 talen så var det ganska stora problem med att de inte höll. Vi bytte två Petter under loppet av två månader...sedan blev det Thermoking, trots att de var dyrare. 1978 var jag i Ystad och hämtade ett av de första Fleron-skåpen, och där satt ett Petter. Jag lastade grönsaker i Helsingborg, startade aggregatet...och när jag kom till Uddevalla så hade motorn skurit. En stor plyfaskiva framför det gapande hålet, och fram med den gamla hederliga spritkamininen så löstes varmhållningen i skåpet till nästa Petter kom kom på dit. Det aggregatet höll ungefär en månad, sedan klappade det ihop...då kom "kungen" dit :mrgreen:

Scan hade slakteri i Uddevalla på den tiden, och de hade en heltidsanställd som bara arbetade med deras Petter-aggregat. Kanske någon annan på forumet vet mer, eller hade liknade erfarenheter.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Anders » 14 maj 2008, 21:05

Det här blir ju lite OT, men är Petter möjligen ett engelskt fabrikat? Låter som lite engelsk kvalité med den livslängden.
Har varit med om engelska motorer av märket Dorman som totalhavererat efter bara ett par tusen timmar :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav arnfinn » 16 maj 2008, 17:07

Anders skrev:Det här blir ju lite OT, men är Petter möjligen ett engelskt fabrikat? Låter som lite engelsk kvalité med den livslängden.
Har varit med om engelska motorer av märket Dorman som totalhavererat efter bara ett par tusen timmar :mrgreen:

Anders


Ja det er jo engelsk. Man blir jo nesten litt lei seg av å høre om deres erfaringer, men kanskje det var derfor de ble borte fra markedet. I alle fall kjenner ikke jeg til at de fortsatt har noen større produksjon.

De må ha begitt seg innpå noe de ikke behersket for fra tidligere var de flinke. Men da snakker vi jo om relativt tungbygde motorer - typ 200 kg på 10-15 hk.

Vil dessuten slippe å se nedlatende bemerkninger om engelsk kvalitet for min Bedford kan lese og jeg vil ikke at den skal bli ledsen. :)
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Stellan » 24 aug 2010, 15:28

Ytterligare en glassbil, fast några nummer mindre...en F84. :mrgreen:
Bild

Hur vanliga var/är F84:an? Jag vet att Pripps hade en hel del av dem, men annars så såldes det väl inte så många av dem väl? Nästa fråga är hur många det kan finnas kvar, man ser dem ju inte allt för ofta... En annan fråga som dök upp på Pärlrallyt var om inte hytten skulle vara blå med texten "Glace-Bolaget" i vitt, jag har ett väldigt svagt minne av att det kanske möjligtvis eventuellt skulle kunna vara så.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Thomas Almen » 24 aug 2010, 17:35

En F84 som jag säkert vet är borta fanns på ett åkeri i Östersund. En extrachaufför fick ta den till Sundsvall med nåt smågods. Som reurlass ställdes 7 ton cement på. Efter att ha frihjulat nerför Nedansjöbacken lyckades killen få i 3:an istället för 5:an :shock: :shock: Ventilkåporna blev helt uppfläkta av rusande ventiler.
Thomas Almen
 

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Lasse Hsand » 24 aug 2010, 18:32

Den här lever kanske inte i sin glans dagar. Men har gårdstjänst. Lars
F84a.jpg
F84a.jpg (41.02 KiB) Visad 19183 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Stellan » 24 aug 2010, 18:44

En härlig bild med lite "action" i :D. vet du något mer om bilen och maskinen på bilden? Var det inte lite ovanligt med en så pass liten bil med tipp och kran?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Lasse Hsand » 24 aug 2010, 19:11

Bilen är min fars . Hough H90n var min sålde den för ett par årsedan. Men F84an finns som sagt hemma hos min far med en liten Foco kran och Ilsbo tipp om jag inte minns fel. Den gjorde tjänst på en liten trävaruhandel innan. Det är ju bara dom där bromsarna som aldrig vill vara med eftersom den används så lite. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Stellan » 24 aug 2010, 21:09

F84:an är en liten pärla, kul att fler vårdar och bevarar de lite mindre bilarna. :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav gunnilse » 24 aug 2010, 21:32

Startade som chafför i sådan skapelse växlade mellan kapell å en flakbil svängradien var imponerande sen att ha en tolvmanna bod som last var en hemsk resa då framhjulen mer var i luften än asfalten :wink:
Sen F86 var lite trevligare bil dock alla modellerna var bra i stats svängen bra sikt rymlig hytt å lätt att komma ur å i de blev ju några ggr om dagen..
Som sagt vart tog alla vägen??
Ica hade några boggi å en himla hjulbas..
gunnilse
 

Re: Glassbilen kommer!

Inläggav Anders » 01 sep 2010, 14:34

Stellan skrev:Ytterligare en glassbil, fast några nummer mindre...en F84. :mrgreen:


En bil från hemtrakterna dessutom! :D
Riktigt roligt att se!

Och nog ska hytten på en bil från "konserven" vara vit? Långt tillbaka så hade de bilar med gråa hytter, men det var runt första åren på 80-talet.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron