Volvo LV293 B

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo LV293 B

Inläggav gunnilse » 17 nov 2013, 12:55

Okej då tar den vacum från insuget troligtvis membranbrott därför dör motorn vid bromsn plugga insuganslutningen så ska hon gå,, en början på eländet.
Smörj den utväxlingen de brukar kärva där med anliggande bromsar som följd
gunnilse
 

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Z 1578 » 17 nov 2013, 15:16

En ev vajer borde sitta på staget från gaspedalen, annars kanske tomgångsvarvet är tillräckligt. Regulatorn strävar ju efter att bibehålla varvet.
Mvh Andreas
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Malte. E » 17 nov 2013, 17:33

Bilen ifråga är ju en långnos, och de större och senare av dessa hade ju vacuumservo av typ/konstruktion Dewandre. D.v.s. samma som Scania-Vabis använde. I varje fall när överföringen till hjulen var hydraulik. Om en Scania hade förgasarmotor togs vacuumet från insugsröret via en förrådstank. Dieselvarianten måste av naturliga orsaker ha vacuumpump, liksom även om det var en buss med dörrmanövrering.
Det stag från pedalen som Herrstina skriver om, fyller två funktioner, det påverkar styrventilen för vacuum, och det ska säkerställa en viss (reducerad) bromsförmåga
om vacuumet faller bort.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Volvo LV293 B

Inläggav herrstina- » 17 nov 2013, 19:39

Jag läser och lär, skriv allt ni vet om biltypen.

Jag har rotat runt och orienterat mig lite under bilen idag, när det gäller bromsarna tror jag att det mesta är i ordning, felet är troligen en otät slang till bakaxeln. Resten verkar vara i ordning, enligt uppgift är hela systemet genomgånget ganska nyligen.

Huvudcylinder till bromsarna var lite annorlunda, den påminner lite om frikopplingens huvudcylinder på 88/89.

När det gäller regulatorn har jag hittat en lös vajer men ingenstans att fästa den, där får vi lista ut lämplig placering. Jag misstänker att det krävs en hel del kraft för att hantera 30 m stege så tomgångsvarvet räcker nog inte.

Jag tackar så länge och tar tacksamt emot all information om biltypen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Kjell T » 17 nov 2013, 21:10

Visst finns det litteratur över vakuumhydrauliska bromsar. Bla i S-V rephandböcker.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo LV293 B

Inläggav herrstina- » 17 nov 2013, 21:45

Naturligtvis finns det literatur, men den är inte lätt att få tag i. Jag ska kolla om dom har kvar några verkstadshandböcker på Volvo i stan, det vore ju det enklaste.

Nästa faktum är att jag aldrig varit i närheten av en sådan här skapelse tidigare, vilket innebär att jag är total novis. Är man då van vid att behärska de flesta fordonstyper någorlunda blir ju situationen lite ovan, på gott och ont.

Bara att lista ut hur stegen fungerar kommer att vålla en hel del huvudbry, misstänker jag.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Anders Ason » 17 nov 2013, 23:03

Hmm... är det inte enklast att kolla med de som likadana bilar? (Det finns väl några stycken?)
Fikabröd, kamera och avsättning av några timmar för en utbildning?


Tips: kolla med ditt försäkringsbolag om sänkt premie nu när du har egen brandkår :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo LV293 B

Inläggav herrstina- » 17 nov 2013, 23:15

Beståndet är inte helt utrett än, jag har kontaktat brandförsvaret i Haninge som har den identiska bilen. Med lite tur har dom instruktioner för hela maskinen. Jag ska till Hufvudstaden i slutet av månaden och tänkte med lite flyt åka till Haninge och kopiera lite papper.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo LV293 B

Inläggav S-V L44 » 18 nov 2013, 00:25

Anders Ason skrev :
Hmm... är det inte enklast att kolla med de som likadana bilar? (Det finns väl några stycken?)

Herrstina skrev :
Beståndet är inte helt utrett än ......

Det rullande eller snarare kanske bevarade beståndet av Volvo långnosar i LV290-serien omfattar uppemot ett 20-tal bilar.
Förutom den bil som står i din släp så finns bl.a. TYZ538, MFG 499, DDU897, SSH352, AFS067, EYR893, FBE967, BJB848, AJJ227 (f.ö. hos brandkåren i Helsingborg så att studera denna är ju lite närmre för dig än att åka till Haninge, men bilen är äldre), AYF721, DYR747, GPY844.
Det finns ytterligare fem tillverkade före 1950 upptagna hos Transportstyrelsen, men som jag tyvärr inte känner registreringsnumren på, och sedan finns det kanske en och annan lite nyare än 1950-års modell och inte att förglömma de som kanske "göms" i ladorna.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Anders » 24 nov 2013, 20:36

FBE 967 vid målgången på Åkarsvängen 1995.

IMG_0020.jpg
IMG_0020.jpg (83.18 KiB) Visad 24682 gånger


IMG_0021.jpg
IMG_0021.jpg (85.48 KiB) Visad 24682 gånger


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo LV293 B

Inläggav bildock » 07 dec 2013, 17:02

Som svar på frågan varför det satt bensinmotor, jag ställde samma fråga 1950-52 som grabb då jag cyklade efter brandbilen som levererades från Norrköpings Volvo-representant L.E.Ringborgs Norrköping till Norrköpings brandförsvar.
Bilen var ur LV 290serien med bensinmotor och Magirusstege ett stort M på grillen, det blev den andra stora stegvagnen som införlivades, den tidigare från 1939 också med bensinmotor kördes under brinnande krig då det hade utbrutit på hösten 1939 från Tyskland med snudd på att inte få köras ur landet då Magirusstegen påmonterades där, den bilen är nu bevarad som museiföremål hos Brandkårens museum, den andra bilen från 50-talet såldes jag tror Västervik men gick sedermera till Volvo:s museum men blev sedan i alltför dåligt skick innan restaurering så brandmuseet fick bilen tillbaka till Norrköping men förmodligen inte renoveras p.g.a. det dåliga skicket.
Men varför bensinare då? ja svaret jag fick var att dieslarna tog för lång tid och lite besvärligare att starta på den tiden inte alls samma förutsättningar som idag och förmodligen lite okunskap då dieseln började att introduceras i lite större omfattning.
Som kuriosa kan jag berätta att även en Scania från -47 inköptes också med bensinmotor, naturligtvis var det nog ovanligt eftersom jag reagerat och ställde frågan för dieslar fanns ju nu i tradartrafiken och bussar.
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
bildock
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 apr 2012, 20:48

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Per Thomson » 03 jan 2014, 09:11

Jag tror också att det fans en till orsak varför man hade bensinmotorer kvar i brandbilar och militärfordon; om ett nytt krigsläge skulle uppstå så skulle det inte vara lika lätt att få tag i diesel som bensin. Antagligen fans inte tillräcklig raffinaderikapacitet för diesel inom landet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Böll » 14 okt 2014, 18:01

Står en likdan långnos brandbil i polarens lagård...tyvärr braka taket in över den för några år sen,men helt klart renoveringsbar..Han begär 25000 för den.troligen bra prutbart.
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Volvo LV293 B

Inläggav herrstina- » 14 okt 2014, 19:11

Har du möjlighet vore det intressant att veta vilken tillverkare den bilens hytt och stege har, även chassienr. och årsmodell är intressant. Min bil och den i Huddinge är identiska och har chassienr. efter varandra, båda har 29 m Åsbrinkstege.

Det finns en fjärde stegbil som ägs av Volvo, den står i Simonstorp där det finns ett brandbilsmuseum, där är byggnationen Magirus från Tyskland. Även den bilen är till salu, med sönderfrusen motor. Det kanske går att plocka ihop en vettig bil av dom två?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Anders Ason » 15 okt 2014, 09:22

Är det denna kanske?
P1010996 (Custom).JPG
Foto: Ason
P1010996 (Custom).JPG (85.13 KiB) Visad 22991 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster