Volvo LV293 B

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo LV293 B

Inläggav herrstina- » 04 nov 2013, 18:12

Det dök upp en bil idag, enligt transportstyrelsen heter den Volvo 293 B. Jag måste erkänna att jag inte vet särskilt mycket om vare sig den här bilen eller modellen i sig själv, men jag får väl lära mig.

Det ligger en bensinsexa på 130 hästar i bilen, vet någon beteckningen på en sådan? Bilen har bara rullat 850 mil men har trots det ett ganska kraftigt oljeläckage mellan topp och block, var hittar man en toppackning?
Undrar varför man valde bensindrift vid den tiden?

Stina.


image[1].jpeg
image[1].jpeg (36.42 KiB) Visad 27044 gånger
image[2].jpeg
image[2].jpeg (50.36 KiB) Visad 27044 gånger
image[3].jpeg
image[3].jpeg (81.77 KiB) Visad 27044 gånger
Senast redigerad av herrstina- 16 nov 2013, 21:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo 293 B

Inläggav Anders » 04 nov 2013, 19:26

Det är väl en LV293?
Men den hade en hjulbas på 4,7m.

Vet inte riktigt vilken sexa det är som passar, men de bensinmotorer som satt på 30 och 40-talet, FA samt FB, var på 6,7l och 120hk eller den senare FB på 7,6 och 140hk.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo 293 B

Inläggav herrstina- » 04 nov 2013, 19:37

Jag har inte sett några papper på den än men transportstyrelsen säger hjulbas 4.90 m, den kan ju vara ändrad i samband med byggnationen.
Jag multiplicerade lite på myndigheternas uppgifter och kom fram till 130 hästar, senare googlade jag lite och kom också fram till att det borde vara 140 hk.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo 293 B

Inläggav S-V L44 » 04 nov 2013, 21:37

Vad trevligt att se en gammal Volvo långnos nästan hemmavid.
Var har din bil tillbringat sin aktiva tjänst?
Tänker du behålla den som brandbil?

Enligt Transportstyrelsen har din bil chassinumret 290-1877 och årsmodellen är angiven till 1951.

En "systerbil" som ser exakt likadan ut som din finns numera i Haninge. Den bilen har registreringsnumret FBE967.
Jag hittar inte några bilder av den bilen på nätet just nu trots ihärdigt sökande. Jag har några bilder av den som jag tankade hem för knappt 10 år sedan och lägger in en av dessa och hoppas att bildägaren inte misstycker.

Volvo LV293 - 1938 - FBE967 (B2937) - 01 - Södertörns Brandkår - Huddinge.JPG
Volvo LV293 - 1938 - FBE967 (B2937) - 01 - Södertörns Brandkår - Huddinge.JPG (202.43 KiB) Visad 27001 gånger

Det märkliga är att din bil och Stockholmsbilen har chassinumren direkt efter varandra. Men bilen i Huddinge är angiven som årsmodell 1938. Så något är lite skumt där. Chassinumret indikerar att bilen bör vara tillverkad runt 1950. De två bilarna är bland de allra sista av denna modell i denna chassinummerserie som tillverkades. Parallellt tillverkades en annan serie (kanske med annan motortyp - jag har inte kollat) som hade en chassinummerserie som började med 102... eller 103...

Skälet till att man länge använde bensinmotorer i brandbilar var att startproceduren gick snabbare. Även Scania-Vabis tillverkade bensinmotorer en bra bit in på 1950-talet just för brandfordon.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo 293 B

Inläggav herrstina- » 04 nov 2013, 22:25

Bilens framtida öden äro ovissa... Det här är min broders första trevande steg på den här linjen så någon fullständig renovering ska vi inte förvänta oss, men den kommer att förbli stegbil.
Alla vitala funktioner fungerar så målet är att få den besiktigad för lite nöjeskörning, typ Pärlrallyt. Det är ju inte heller fel med en liten stege om TV-antennen behöver justeras.

Tyvärr läcker den ganska mycket olja mellan topp och block så en toppackning står högt i kurs, där finns antagligen någon tätning i tryckkanalen för ventilmekanismen som torkat under åren.

Bilen har levt hela sitt liv i Umeå där dom inte verkar ha så många höga hus som brinner. Att en bil går 850 mil på 60 år är ju inte särskilt vanligt.

Jag Googlade på bilmodellen och hittade en lite färskare bild på den snarlika systerbilen.

Stina.
Volvo_LV293_Fire_Engine_1938[1].jpg
Volvo_LV293_Fire_Engine_1938[1].jpg (62.13 KiB) Visad 26989 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo 293 B

Inläggav S-V L44 » 05 nov 2013, 10:19

Intressant, Stina

Enligt Christer Olssons bok ”Volvo - Lastbilarna under 60 år” så tillverkades LV290-serien mellan 1937-1951 och LV290 C2-serien mellan 1947-1951.
Totalt antal tillverkade enheter var 2383 stycken.
Själv känner jag till åtminstone 16 bevarade exemplar utan att ha gjort närmre efterforskningar, men man kan tänka sig att antalet bevarade bilar idag är ytterligare några exemplar, kanske runt 20-25 stycken.

LV290 avser hjulbasen 3400 mm och totalvikten 9100 kg (2 axl)
LV291 avser hjulbasen 3800 mm och totalvikten 9200 kg (2 axl) eller 12600 kg (3 axl LF)
LV292 avser hjulbasen 4100 mm och totalvikten 9300 kg (2 axl) eller 12800 kg (3 axl LF)
LV293 avser hjulbasen 4700 mm och totalvikten 9500 kg (2 axl) eller 13000 kg (3 axl LF)

Dessa bilar har chassinummer som börjar på 290- plus en till fyra löpande siffror, men vissa chassier (cirka 900 stycken fram t.o.m. 2:a världskrigets slut) har ett chassinummer som börjar på 102… plus tre löpande siffror.
Varför man har använt två olika chassinummerserier vet jag faktiskt inte, men det vore intressant att få reda på.

Ursprungligen satt det 6724 ccm sexcylindriga motorer som hette FA/120 i bensinversion samt FAH/120 i Hesselmanversionen i bilarna.
Senare chassin, fr.o.m. cirka 1938, fick större och uppgraderade motorer på 7565 ccm som hette FB/140 i bensinversionen eller i Hesselmanversionen FBH/130.


Mellan 1947 och 1951 tillverkades också LV290 C2-serien men uteslutande utrustade med dieselmotorer.
Motorbeteckningarna hette VDB/130 samt VDF/150 som hade cylindervolymer på 8740 ccm respektive 9602 ccm.

Chassibeteckningarna i C2-serien hette som standard
LV291 C2 (eller V2 eller V3 för bilar levererade till Vägkassan) med hjulbasen 3800 mm och totalvikten 11500 kg (2 axl)
LV292 C2 (eller V2 för Vägkassan) med hjulbasen 4100 mm och totalvikten 11500 kg (2 axl)
LV293 C2 med hjulbasen 4700 mm och totalvikten 16000 kg (3 axl)

Dessa chassin har sexsiffriga chassinummer som börjar på 102… eller 103…

Det verkar som att motorerna var tämligen unika för modellserien, men de återfanns till viss del som FBT/128 och FBT/140 i t.ex. militärfordonen TVB och TVC. Men av någon anledning så byttes majoriteten av dessa motorer ut till större 10,6 liters motorer som hette C6.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo 293 B

Inläggav Anders Ason » 05 nov 2013, 12:29

Gäller kanske inte i det här fallet men efter att ha vuxit upp i närheten av Gripkarosser (Grantopet) så var det ju inte ovanligt att det kunde ta flera år att bygga specialfordon. En bil som jag minns var en Cheva -57 som införskaffades ny och skulle byggas om till likbil (av ett annat företag). Jag han köra både moppe, MC och bil o lastbil innan den blev färdig!
Citat: "Min bil är inte lik någon annan bil - det är en likbil"
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo 293 B

Inläggav S-V L44 » 06 nov 2013, 20:04

Stegbilen ser ut att vara utrustad med en Åsbrink hydraulisk maskinstege.
På denna sida http://www.asbrinks.info/historik.html kan man läsa om Åsbrink-Eikers breda produktsortiment och ladda hem diverse broschyrer, bl.a. om nämnda stege.

Åsbrink - brandstege-1950-60-talet-1.jpg
Åsbrink - brandstege-1950-60-talet-1.jpg (111.71 KiB) Visad 26886 gånger

Åsbrink - brandstege-1950-60-talet-2.jpg
Åsbrink - brandstege-1950-60-talet-2.jpg (94.74 KiB) Visad 26886 gånger

Tyvärr är upplösningen på broschyrmaterialet inte det allra bästa, men du och Långben kanske ändå kan ha nytta av grafen på baksidan så att ni inte överbelastar stegen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo 293 B

Inläggav herrstina- » 06 nov 2013, 20:24

Bilen står fortfarande inne i en släp så jag har inte studerat den i detalj men det ser ut som om stegen (som mycket riktigt är Åsbrinks) manövreras med vire. Viren kan ju i sin tur hanteras med hydraulik.

Att den blir överlastad är nog ingen risk, den ska vara 29 meter lång/hög och vad som skulle få upp mig där vet jag inte.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo 293 B

Inläggav swedishbrasscar » 07 nov 2013, 21:29

Fotot på FBE967 tog jag i samband med Tunga Rallyt för ganska år sedan. Platsen är vid Enköping där man gjorde ett uppehåll. Tyvärr verkar det som att denna bil har försvunnit från rallyn osv.
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Volvo 293 B

Inläggav herrstina- » 16 nov 2013, 20:59

Idag har vi kollat diverse vätskor och startat upp stegbilen, efter en stund gick den riktigt hyffsat så imorgon är planen att få ner den från släpen där den har stått parkerad sedan den kom till oss.

Det ymniga oljeläckaget som fanns när vi flyttade bilen till vårt släp visade sig av någon anledning inte idag, vi får se hur det utvecklar sig.

Jag har aldrig varit i kontakt med lastbilar som varit utrustade med vakumbromsar och jag måste erkänna att dom inte fungerar som jag tänkt mig, eller så är det fel på vår bils bromsar.
Jag har alltid trott att de fungerar som på en personbil, alltså att det finns motstånd i pedalen och därmed broms även med avstängd motor. Den här har inget motstånd i pedalen utan känns i princip som om det vore tryckluftbromsar, fungerar gör det för bilen stannar per omgående om man trampar på pedalen.

Finns det bromsar på fordonet när systemet har atmosfärtryck?

Kan någon förklara hur det ligger till?

På motorns vänstra sida sitter vattenpumpen från vilken det går en axel som driver en liten manick som sitter bakom vattenpumpen. Den här manicken har någon sorts frikoppling som ska påverkas av gasreglaget. Jag undrar om den här manicken kan vara en vacumpump, men hittar inte de rör som i så fall borde vara anslutna.

Har vi några ideer?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo LV293 B

Inläggav Z 1578 » 16 nov 2013, 22:55

Kan inte manicken vara en varvtalsregulator? Då borde staget från gaspedalen gå till manicken och sedan ett annat vidare till förgasaren. Det brukar märkas om man försöker gasa med staget som går till förgasaren, då stretar det emot.
Mvh Andreas.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Volvo LV293 B

Inläggav herrstina- » 17 nov 2013, 10:01

Det låter rimligt, bilen har ju kraftuttag. Borde det inte finnas en vire eller liknande för aktivering, eller var de redan så raffinerade att den kan vara konstruerad för ett specifikt varvtal.

Alla reglage på bilen är inte kompletta så det är bra att veta vad jag ska leta efter.

Stina.
Senast redigerad av herrstina- 17 nov 2013, 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo LV293 B

Inläggav gunnilse » 17 nov 2013, 10:30

Jo du skall ha bromsar ändå dock något tung trampat som du är inne på.
Hydrovacken kan ligga i ramen på insidan vid växellådan (lite osäker där)
Sen kan även bromscylinder sova i golvet finns liten fyrkantig lucka för påfylln av vätska i så fall
gunnilse
 

Re: Volvo LV293 B

Inläggav herrstina- » 17 nov 2013, 11:22

I princip är det ett helt vanligt system alltså, jag tänkte väl det. Det är ruggigt trångt under bilen just nu men jag har lokaliserat delarna. Det verkar gå ett länkage från pedalen till någon form av utväxling och sedan vidare till hydrovacen som ligger i ramen. Det finns en lucka i golvet där man borde kunna få i lite olja.

Det verka svårt att hitta litteratur som behandlar det här.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster