495 Titan TipTop

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

495 Titan TipTop

Inläggav Fredrik Andersson » 02 apr 2013, 17:53

Hej. Detta är mitt första inlägg i ett vad som verkar vara ett väldigt trevligt forum.

Min far körde en Titan Tiptop med chassienummer 135. Den hade på den tiden L-skyltar och gick för Malmbergs i Yngsjö, ett ganska stort företag i brunnsborrningsbranschen. Han körde land och rike runt med dubbla trailers och har många minnen från den tiden. Bilen såldes vidare till en lokal företagare i spannmålsbranschen(läs lantbrukare) och efter att den blivit stående med antydan till värmeslag, blev den såld på stående fot till en förbipasserande holländare. Han skulle renovera den helt. Nu till frågan: Kan man ta reda på i någon form av register vem som köpte bilen, alltså den förbipasserande holländaren? Lantbrukaren har inga papper kvar på den affären. För övrigt var den traktorreggad då den såldes utomlands. Någon som har en aning?

Med vänlig hälsning Fredrik
Fredrik Andersson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 apr 2013, 13:45

Re: 495 Titan TipTop

Inläggav Per Thomson » 02 apr 2013, 18:48

Såvida man inte meddelat bilregistret ett skrotintyg innan utförseln bör det kunna gå att få fram till vem bilen har sålts. Bilregistret går dock inte att lita på enligt ett "Uppdrag granskning" -program som visade att tusentals bilar upphandlats och utförts ur landet med hjälp av tillfälliga person/organisationsnummer som varit temporära men som "lever kvar" på grund av myndighetsslarv och kan utnyttjas för oegentliga affärer.

Här på forumet finns mer kunniga personer än mig som kan ge dig råd i denna fråga.

Har du några bilder från den tid då det begav sig så är vi nog många som är intresserade och tack för det du säger om forumet!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 495 Titan TipTop

Inläggav Fredrik Andersson » 02 apr 2013, 18:59

Tack för svaret.
det finns tyvärr bara ett par, väldigt dåliga bilder i min fars ägo, dock ska vi försöka kolla om de kan finnas i något arkiv på Malmbergs.

Då ska jag bara lista ut hur man laddar upp bilder här. Antar att man får lägga upp dem på typ Photobucket eller så, sen länka dit, eller?

Här finns ju massor att läsa och se, riktigt kul!
Fredrik Andersson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 apr 2013, 13:45

Re: 495 Titan TipTop

Inläggav Per Thomson » 02 apr 2013, 19:14

Fredrik Andersson skrev:Då ska jag bara lista ut hur man laddar upp bilder här. Antar att man får lägga upp dem på typ Photobucket eller så, sen länka dit, eller?



Nej, helst inget Photobucket eller liknande, bilder som inte försvinner från forumet är bättre!
När man skapar ett nytt inlägg så kan man lägga till en bilaga, möjligheten finns strax under textrutan. Där är förfarandet precis detsamma som på alla andra ställen där man tillför bilder. När man väl har laddat upp bilden finns en "knapp" med ungefärlig text "Infoga bilden i inlägget". Innan man klickar på den kan man se till att textmarkören befinner sig under texten. Bildkoden (img .... /img) kan flyttas om den råkar komma fel. Om problem bara meddela så hjälper vi till. Mac-datorer kan vålla problem.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 495 Titan TipTop

Inläggav Fredrik Andersson » 02 apr 2013, 19:22

Ok, så man kan alltså ladda upp direkt från datorn till forumet? Håller med om att det är bättre med bilder som finns kvar. Är nog en av ursprungsidéerna med en bild, förresten:)
Har just nu bara tillgång till en risig papperskopia på ett av fotona, ska se om jag kan fixa in de riktiga i datorn. De är för övrigt inte så bra de heller, men jag antar att en dålig bild på en Alphydda är bättre än ingen alls:)
Fredrik Andersson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 apr 2013, 13:45


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster