Volvo viking tip top, finnes det mange igjen ?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo viking tip top, finnes det mange igjen ?

Inläggav Viking » 28 feb 2013, 21:36

Jeg vet om en til med skilt ( i Norge)og en som kanskje blir påskiltet i år, hvordan er det i Sverige?
Alle hadde vel turbo diesel og norrlandsveksel men min har også "no slip" bakaksel, tror ikke alle var levert med dette?
Vet at denne løsningen ikke ble populær men til mitt bruk på dårlige grusveier fungerer det fint.
Viking
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 10 dec 2007, 21:25
Ort: Norge

Re: Volvo viking tip top, finnes det mange igjen ?

Inläggav tiptoppviking » 23 jun 2013, 01:43

Tip top Viking 14.5 ton , men dragbil och trailer ? 24 eller 26 eller 28 ton ?
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Volvo viking tip top, finnes det mange igjen ?

Inläggav S-V L44 » 24 jun 2013, 00:56

Jag känner till åtminstone åtta stycken L4851 Viking Tip Top i Sverige, varav fyra är traktorregistrerade.
Modellen ersattes ju sedan av F86.

Innan L4851 fanns det ju en frambyggd modell som kallades L3851, men dessa hade inte tippbar hytt. Av den modellen känner jag inte till något exemplar som bevarats.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo viking tip top, finnes det mange igjen ?

Inläggav Kjell T » 24 jun 2013, 07:57

Volvo Viking med icke tippbar hytt har jag sett i Sverige år 2009, bilen var om jag kommer rätt ihåg såld till östra grannlandet, men inte avhämtad vid tillfället när jag såg den hos en i veteranlastbilssammanhang känd person.
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo viking tip top, finnes det mange igjen ?

Inläggav S-V L44 » 24 jun 2013, 08:36

Ett förtydligande.
När jag skrev att jag inte kände till någon L3851 som var bevarad i Sverige, så avsåg jag att bilen skulle vara inregistrerad i dagens bilregister.
L3851 (som föregicks av L382 med A6-motorn och L385CF) är chassit för en frambyggd hytt, och chassit försågs oftast, i Sverige i alla fall, men inte alltid, med en hytt tillverkad av Be-Ge.
Jag tror även Karlaverken gjorde en och annan kaross till dessa chassin.
Det är sannolikt att det står ett och annat L3851-objekt på någon plats och då kan man kanske på ett sätt anse att den bilen är bevarad.

Det lär ha tillverkats cirka 370 av dessa chassin och den största köparen i Sverige var väl Svenska Lastbil AB, men en del gick också på export till t.ex. Holland. Och det är möjligt att något exemplar bevarats där nere.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron