Volvo snöslunga

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo snöslunga

Inläggav Anders Ason » 10 mar 2009, 12:46

arnfinn skrev:"Manlig" var det vel ikke meningen å bruke som søkeord...

Antar at Böll tenker på denne, i så fall holder jeg med på at den er manlig i uppfarten :mrgreen:

http://www.blocket.se/vi/19166831.htm?ca=2_s

V150 410 EHS
Årsm-86
Drivenhet Scania V8


    Verkar kunna klara av det mesta som kan finns vid vägen! Cyklar, sparkar, brevlådor och annat - mycket manligt, men rent blir det. :D

    ps knäckte en jobbarkamrat i manlighet häromdagen då jag skaffat hölster till min skruvdragare, de ni :mrgreen: .
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo snöslunga

Inläggav BURTRÄSKARN » 10 mar 2009, 19:15

Perfekt maskin till den som vill snöröja lite på garageuppfarten,det gäller bara att se till var man har utkastet,så man kan se grannen i ögonen efteråt :mrgreen: .En klart inponerande maskin som är till salu där jag jobbar
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Volvo snöslunga

Inläggav Danne-77 » 23 mar 2009, 00:35

Lars-Gunnar skrev:Ja, det är ju konstigt att de hade en Volvomotor för drivning och en Scania för slungan. Skulle en Volvo TD96 ha gjort ett sämre jobb? Tror jag inte. Och hur ofta har de röjt 50 cm snö? På flygplatser brukar de väl köra fram och tillbaka och inte tillåta någon snö att finnas på landningsbanan?

Lars-Gunnar :)



Man slungar vallarna som blir vid plogningen, de kallas för "kritiska snövallar" . En landningsbana är i regel 45m bred, det kan bli en ganska ordentlig vall tillslut, speciellt i norra delarna av landet.
Hälsningar Danne.
Danne-77
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 mar 2009, 09:45

Re: Volvo snöslunga

Inläggav Danne-77 » 23 mar 2009, 00:42

arnfinn skrev:"Manlig" var det vel ikke meningen å bruke som søkeord...

Antar at Böll tenker på denne, i så fall holder jeg med på at den er manlig i uppfarten :mrgreen:

http://www.blocket.se/vi/19166831.htm?ca=2_s

V150 410 EHS
Årsm-86
Drivenhet Scania V8



Överåsen sålde även dessa slungor monterade på Mattson väghyvlar, väldigt stryktåliga.
Hälsningar Danne.
Danne-77
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 22 mar 2009, 09:45

Re: Volvo snöslunga

Inläggav e7jonas » 21 dec 2009, 13:31

Nu letar jag efter lite reservdelar till snöslungan, bränslefiltrena var helt igensatt av parafin, här i Uppsala verkar det nästan omöjligt att hitta sådana filter. Nån som vet vart jag kan hitta diverse reservdelar? Kan bidra med en bild på vår slunga:

IMG_1940.JPG
IMG_1940.JPG (100.36 KiB) Visad 10662 gånger
e7jonas
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 nov 2008, 16:23
Ort: Uppsala

Re: Volvo snöslunga

Inläggav Kjell T » 21 dec 2009, 16:07

Är det CAV , Injektor eller Bosch filterhållare?
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Volvo snöslunga

Inläggav e7jonas » 18 feb 2010, 01:29

Hej igen alla! Det var inga problem att hitta bränslefilter till slungan, bara man visste vilken motor som satt i, DS 11 med Bosch-hållare. Så nu är alla bränslefilter bytta, både på bilmotor och slungmotor. Var tvungen att göra rent tanken också, satte igen försilen med skit och frost hela tiden, så slungan stannade.

Efter en del meckande med luftning och annat så går den nu som en klocka, bara man ser till att den är ordentligt varm innan. Fick lite problem med aggregatet, brytbultens fästen gick sönder nu i vinter och det tog ett tag innan vi hade tid och lust att fixa, men idag gjorde vi det sista. Satte dit alla bussningar med locktite och bytte spännbultarna mot nya fina. Nu hoppas vi att den håller.

Det är helt sjukt vilka vallar den tar sig igenom. Vi hyrde in kapacitet när slungan inte funkade, då kom dom med traktorer och la upp stora högar lite här och var. Problemet var att dom är så höga att vingarna på planen tar i, men nu när slungan är i farten igen så har vi jobbat oss igenom dom. Den tar alltså högar som är lika höga som själva aggregatet, den bara tuggar sig igenom. Den slungar ungefär 50 kubik i minuten! Ena banan är inte röjd på hela vintern, där är det väl en halvmeter snö, den är inga problem, går till och med ganska fort att slunga bort med det här monstret.
e7jonas
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 nov 2008, 16:23
Ort: Uppsala

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster