Volvo Axel-Link System

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Axel-Link System

Inläggav Stellan » 30 mar 2008, 14:50

Den här konstruktionen är visserligen inte veteranklassad ännu, men visst hör den till vår transporthistoria. Kinnarp har ju alltid varit tidigt ute med att prova nya koncept och idéer, och upprätthåller den traditionen än idag.

Jag kommer så väl ihåg den när de stod på gränsen till Norge och "fepplade" med att sätta ihop och ta isär ekipagen, och hur de svor över "Idiottrottern"...stackarna, de var ju vana med att åka Globetrotter innan :mrgreen:

Korten tagna i Malmö 1986. Kom gärna med tankar och synpunkter om dessa ekipage. Det skulle vara kul om de mer anonyma medlemmarna kände för att komma med lite kommentarer eller frågor. Enda faran med att ställa en dum fråga är ju att man får ett dumt svar :mrgreen: :P :D

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav arnfinn » 30 mar 2008, 16:06

Så har man sett det også :shock: . Ser jo smart ut på papiret, men hvordan styrer man mellomdollyen - tvang på førsteaksel går vel ikke så det ble vel hydrauliske system eller ... :?
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Lars-Gunnar » 30 mar 2008, 22:24

En bild på ett sådant fordons"tåg" med Kinnarps logo finns i en av Volvos böcker. Dock inte med den extrahöga hytten utan en F10 Intecooler för gissar jag de längre och backigare vägavsnitten i Sverige och en FL6 Turbo för de flackare partierna typ södra Sverige. Det måste ju bli alltför tungt för en FL6:a att dra ett sådant ekipage uppför Vätternbacken utanför Jönköping eller backarna i Västernorrland där en är 1 km lång. I denna backe får bilarna bekänna färg.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Stellan » 30 mar 2008, 22:51

arnfinn skrev:Så har man sett det også :shock: . Ser jo smart ut på papiret, men hvordan styrer man mellomdollyen - tvang på førsteaksel går vel ikke så det ble vel hydrauliske system eller ... :?


Jag försöker att hitta den tekniska beskrivningen på ekipaget, men jag undrar om inte mellandelen var låst i den främre trailern och den bakre fungerade som på en "vanlig" dolly.

Något som vet vet hur det fungerade?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Stellan » 30 mar 2008, 22:55

Lars-Gunnar skrev:En bild på ett sådant fordons"tåg" med Kinnarps logo finns i en av Volvos böcker. Dock inte med den extrahöga hytten utan en F10 Intecooler för gissar jag de längre och backigare vägavsnitten i Sverige och en FL6 Turbo för de flackare partierna typ södra Sverige.
Lars-Gunnar :)


Jag har för mig att de hade F12:or när de körde dubbeln. FL6:orna drog bara en enkeltrailer om de skulle ut på längre sträckor, annars så rangerade de mest trailarna på fabriken.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Lulebjörnen » 30 mar 2008, 23:42

F10:or kördes det med ända upp till vår nordliga stad så vitt jag kommer ihåg. Och det var nog inga problem med det, det har dragits tyngre lass med F88:or/F10:or. Problemenen började, speciellt vintertid, när dom ställde upp ekipagen på parkeringen utanför ishallen och skulle dela på hela tåget. Isär gick det väl att få grejerna, men sen skulle dollyn flyttas framifrån och bak, mellandollyn skulle parkeras vid sidan om osv. Gubbarna slet som f-n med gasolbrännare och smideshammare :x ...

När det inte gick längre fick man åka dit med bärgaren och ta fram stora gasolbrännaren och stora hammaren...elkonakter...vändskivor...you name it :? ...

Sen var det något arrangemang med ett vanligt SAAB-hjul mitt i röran av dragstänger och dollyvagnar. Hjulet skulle rulla med under körningen och stabilisera ekipaget om jag minns förklaringen rätt. Det skulle även fungera som stödhjul för dollyn vid rangeringarna. Problemet var väl bara att ibland såg SAAB-hjulet ut som en åtta efter resan till fjärran nord :lol: ...

Men när grejerna fungerade var det nog smidiga distributionsvagnar - direkt från fabrik till kund 8) ...
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Stellan » 31 mar 2008, 17:04

Killarna som körde de ekipagen ville ha tillbaka det föregående systemet, trots att även det var knöligt att arbeta med. Då hade de en vanlig Globetrotter med trailer plus dolly och trailer. Det var som sagt ett ypperligt ekipage med bara en kort trailer bakom, den tog sig fram överallt.

Men när de stod på Svinesund och skulle plocka isär och sätta ihop alla delar så fick de slita ont även med det äldre trailersystemet, trots att det var både enklare och innehöll färre detaljer. Ska man berätta vad killarna sade om Axel-Linken och utelämna svordomarna så sade de ingenting :mrgreen:

Nu kör Kinnarp med rejält låga fordon, treaxlig bil med tvåaxlig kärra. De har tre meter invändig lasthöjd på fyra meters totalhöjd, och då har de ändå växelflak.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Anders » 31 mar 2008, 19:34

Det finns ju som sagt två sätt att göra saker och ting på... :wink:

Hur länge var de här kombinationerna i trafik?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Stellan » 31 mar 2008, 19:38

Jag vet faktiskt inte hur länge de var i trafik, men i och med att det var ett helt transportsystem så hade de dem säker i bortåt tio år kan jag tänka mig. Kanske någon annan vet säkert...?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Thomas Almen » 31 mar 2008, 21:37

Jaa, det finns jobb man vill ha, och jobb som andra kan få göra. :roll:
Thomas Almen
 

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Stellan » 15 apr 2008, 20:43

Jag hittade några fler fotografier av detta udda ekipage, tyvärr så har de klippt i kanterna för att göra ett kollage på ett A4-papper. :roll:
Här kan man se lite bättre hur det är konstruerat, även om man inte blir så mycket klokare av det. Kan mellanboggien och första trailern fungera som en trailer med långboggie tro...och bakdelen på mellanboggien fungera som en vanlig vändskiva? :?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Anders W » 26 aug 2008, 18:36

Finns på www.blocket.se för 15.000 riksdaler.

Mvh. Anders W
Anders W
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 jul 2008, 16:42

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Brandbil » 08 aug 2015, 22:49

Bilderna går ej att öppna.
Jag är rätt intresserad av dessa ekipage då jag äger en del av ett.
Maila gärna mig info på robinjansson1@gmail.com
Och har någon någon del i bra skick kan jag vara intresserad.
Brandbil
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 okt 2012, 20:39

Re: Volvo Axel-Link System

Inläggav Per Thomson » 09 aug 2015, 08:20

Brandbil skrev:Bilderna går ej att öppna.
- - -


Att bilderna inte går att öppna beror på att de ej är uppladdade till forumets server utan länkade till en annan plats som nu ej finns längre eller att avsändaren avslutat sitt konto till den bildplatsen. Tråkigt! :evil:

Alltså ladda alltid upp bilder till forumets egen server!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron