Volvolastbilar

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvolastbilar

Inläggav Henrik E » 03 sep 2012, 22:25

Hej

Jag sitter och tittar i datablad för lastbilar i volvo's familj: brage, starke och raske.
De gjordes mellan 1955 och 1965 och det syns en tydlig skillnad mellan bilarna tillverkade på femtiotalet och de från sextiotalet.

50-tals bilarna har genomgående lägre totalvikt, lägre tjänstevikt svagare motorer m.m.
När man tittar på dem utvändigt kan jag inte se någon skillnad mellan olika årsmodeller.

Är det någon som vet varför de tidigare bilarna var lättare?
Hade de kanske klenare ram?
Eller var hytterna lättare?
Henrik E
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 22 jul 2011, 23:24

Re: Volvolastbilar

Inläggav S-V L44 » 04 sep 2012, 20:39

Jag är inte speciellt bevandrad med Volvos "djungel" av olika modeller, motorer, modellbeteckningar, etc..
Det är inte helt lätt att reda ut till fullo, men genom att studera gamla broschyrer, datablad och inte minst registreringshandlingar så lär man sig faktiskt en del, men annat förblir gåtor.
Men jag anser att det alltid är intressant att försöka få klarhet i vad som gäller.

Man skall inte heller glömma att det fanns en annan bil i modellserien som såg snarlik ut, men den var ännu något lättare än Brage, Starke och Raske.
Denna modell kallades L360 Friske. Det tillverkades inte många av denna modell, och ännu färre är bevarade, så den är riktigt unik. 1955 var i princip det enda modellåret.

Jag bifogar en tvåsidig annons som var införd i tidskriften Lastbilen nummer 2, 1956.
Tydligen höjdes effekten på A6-bensinmotorn och nya 5-växlade växellådor infördes också detta modellår.

Volvo L370 Annons Lastbilen Nr 1-1956 - LR.JPG
Volvo L370 Annons Lastbilen Nr 1-1956 - LR.JPG (218.05 KiB) Visad 7797 gånger

Volvo L375 Annons Lastbilen Nr 1-1956 - LR.JPG
Volvo L375 Annons Lastbilen Nr 1-1956 - LR.JPG (194.28 KiB) Visad 7797 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvolastbilar

Inläggav gunnilse » 04 sep 2012, 21:26

Det skiljer i rambredd på modellerna å lite annat har jag själv nyss fått erfara,,
gunnilse
 

Re: Volvolastbilar

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2012, 06:39

Vad man kan fundera på är om vissa modeller och utföranden kan ha tillkommit p g a några slags paragrafer eller regler? Starken är i ett avseende en lite märklig bil - i stort sett samma lastförmåga som sina större släktingar men betraktas som en liten bil. I mina hemtrakter var den populär hos bl a elbolag och liknande - den "kom in överallt".
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster