Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Snabbe F82 » 31 maj 2012, 00:15

Håller på att bygga en husbil av denna "snabbe" från 1966.
Det är en fd. konsumbutik.
Motorn är en Ford 4L Diesel.
Tror motorn heter D39 hos volvo.
Vet någon om man kan sätta dit en turbo på den utan att driftsäkerheten blir 0% ?
Lo Picture 1303.jpg
Lo Picture 1303.jpg (60.16 KiB) Visad 29590 gånger
Lo Picture 1302.jpg
Lo Picture 1302.jpg (50.71 KiB) Visad 29573 gånger
Lo2 DSC_3584.jpg
Lo2 DSC_3584.jpg (67.47 KiB) Visad 29573 gånger
LO 2DSC_3598.jpg
LO 2DSC_3598.jpg (163.5 KiB) Visad 29587 gånger
Lo2 DSC_3591.jpg
Lo2 DSC_3591.jpg (133.9 KiB) Visad 29587 gånger
Senast redigerad av Snabbe F82 27 nov 2014, 23:31, redigerad totalt 3 gånger.
Snabbe F82
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 maj 2012, 10:59

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Lasse Hsand » 31 maj 2012, 06:02

Vilken coool husbuss!! Blir det orginal logger och blå vitt kafffe. :D :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Snabbe F82 » 31 maj 2012, 09:17

Jag är lite sugen på att blankpolera och klarlacka överdelen och lacka det blåa fältet silvermetallic.
Samt sätta i fönster.
Det vore samtidigt kul att ha den se ut som en gammal konsumbuss som den faktiskt är.
Det blir kanske lite tråkigt att inte ha fönster i den när man inte ser vad som händer utanför.
Det går ju att återställa plåten om man vill då det är poppnitad aluminium.
Finns det någon som har en bra bild på en konsumbuss där man ser texten konsum livs tror jag det stog på den en gång i tiden.
Kanske skulle fråga om konsum sponsrar?
Snabbe F82
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 maj 2012, 10:59

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Anders Ason » 31 maj 2012, 11:32

Lånar en bild. Ser tyvärr inte ut att var samma buss, men en liknande:
volvo_varubuss.dalarna_1976_lyr.jpg
Klicka på bilden för full storlek.
volvo_varubuss.dalarna_1976_lyr.jpg (377.6 KiB) Visad 29556 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Lars-Gunnar » 31 maj 2012, 18:50

Lars Ryderberg (LYR) i modelljärnvägssammanhang. Denne man är duktig på att hitta bra bilder som kan bli förebilder till modelljärnväg i skala1:87. Han är mycket ute efter svenska förebilder där man tar en modell och bygger om den till en annan.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Snabbe F82 » 01 jun 2012, 01:07

Fick tag på namn och adress mm. på första ägaren.
Har lagt till honom på facebook .
Fick dessutom kopior på alla fordonshandlingar från 1966-1972.
Resten kommer från transportstyrelsen om ett par dagar.

Kopia på första reg beviset.
Lo W 2865f Volvo.jpg
Lo W 2865f Volvo.jpg (114.29 KiB) Visad 29499 gånger
Snabbe F82
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 maj 2012, 10:59

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Böll » 06 dec 2014, 14:18

Åk ner till Thomas Terräng,på hans bakgård står de en likadan som dom byggt husbil på,tyvärr dåligt skick..
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav mats-oh » 06 dec 2014, 18:14

Tror Forddieseln hette D36 och den senare Perkinsdieseln D39
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Kjell T » 07 dec 2014, 11:01

Ford motorn var i grunden den som användes i Fordson Major traktorer och vissa mindre Ford Trader lastbilar. Skillnaderna mellan traktor och lastbilsutförande var bla materialet i oljetråget, främre motorfästet mm. Perkins motorn som ersatte Ford var en 4.238, 4-cylindrig och 238 cu.in, vilket blir 3,9 liter. Ford slutade tillverka Fordson Super Major oktober 1964 och alla bearbetningsmaskiner skeppades till Spanien där traktorerna började tillverkas under namnet EBRO.
Varför köpte Volvo inte den senare versionen av Ford motor som kom i användning i D-serien?
Senast redigerad av Kjell T 07 dec 2014, 16:24, redigerad totalt 1 gång.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Z 1578 » 07 dec 2014, 13:23

Volvo använde Perkins motorer i flera traktorer och senare även lastmaskiner, det kanske var enklare med en motorleverantör.
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Henric » 07 dec 2014, 15:16

En vettig/ rolig kompromiss vore att sätta fönster / markis mm på ena sidan o h sen ha konsumlogga edyl på andra sidan.
Henric
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:52

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Kjell T » 07 dec 2014, 16:30

Volvo har köpt motorer lite här och var, inte hållit sig till en enda leverantör.
Volvo Penta använde bla Chevrolet V8:or och Indenor (Peugeot) diesel. När motorerna köps in och målats gröna, försetts med Volvo dekaler och nya typ beteckningar blev det plötsligt "Volvo kvalitet" och pris på reservdelarna till dom.
I personbilar har det använts Renault och VW motorer.
itraktorer förutom nämnda märket Perkins, också Austin.
I entreprenadmaskiner har använts bla Scania, Iveco, Deutz, Cummins, Detroit......
Osv......
Senast redigerad av Kjell T 07 dec 2014, 16:43, redigerad totalt 1 gång.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Snabbe F82 » 07 dec 2014, 16:31

Har kommit längre än på bilderna och har 4 fönster idag.
Bilagor
2014-06-27 13.20.15.jpg
2014-06-27 13.20.15.jpg (186.63 KiB) Visad 27138 gånger
2014-06-27 13.19.44.jpg
2014-06-27 13.19.44.jpg (137.55 KiB) Visad 27138 gånger
Snabbe F82
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 maj 2012, 10:59

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Z 1578 » 07 dec 2014, 21:52

Kjell T skrev:Volvo har köpt motorer lite här och var, inte hållit sig till en enda leverantör.
Volvo Penta använde bla Chevrolet V8:or och Indenor (Peugeot) diesel. När motorerna köps in och målats gröna, försetts med Volvo dekaler och nya typ beteckningar blev det plötsligt "Volvo kvalitet" och pris på reservdelarna till dom.
I personbilar har det använts Renault och VW motorer.
itraktorer förutom nämnda märket Perkins, också Austin.
I entreprenadmaskiner har använts bla Scania, Iveco, Deutz, Cummins, Detroit......
Osv......



Jag tänkte mest att vid den tiden hade man inte hunnit köpa motorer av alla världens tillverkare så det vore tänkbart med en plan att hålla sig till en och samma. Då var det väl Perkins i nån jordbrukare, och Scania i Parca.
En annan tänkbar anledning kan ju vara priset. Jag vet inte riktigt hur det såg ut på alla Ford D-serie men dom jag har sett har motorn lutad, det kanske inte fick plats under den lilla huven?
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Husbilsbygge av en F82- Snabbe -66 fd konsumbutiksbuss

Inläggav Kjell T » 07 dec 2014, 22:25

Ford motorerna from 1965 fanns också i upprätt utförande för den "normalbyggda" K-serien och som industrimotor, marinmotor mm.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Nästa

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster