Det är en intressant frågeställning Lars-Gunnar.
Först måste det påpekas att för den andra generationen Volvo lastbilar ändrades prefixet från LV till bara L, så modellen skall egentligen heta L249 inte LV249 om man skall vara helt korrekt.
Sedan börjar det krångliga:
Heter modellserien L24 eller L245? De enskilda modellerna kallades L248 med ett axelavstånd på 4100 mm och L249 som har axelavståndet 4700 mm.
I denna tråd
viewtopic.php?f=12&t=3464 skrev Stellan
LF är Longframe... och K,L,S,T,V,X och Z står för "Från standardtypen avvikande totalvikt", så de bokstäverna kan tydligen betyda lite av varje. Jag har försökt forska lite i de bokstäverna men aldrig fått någon riktigt bra förklaring.
.
Bokstäver som står efter modellens sifferbeteckning anger därför fordonets totalvikt. Det är inte "Vägverksbil", axelantal, etc..
LF stod för Long Frame vilket på Volvo-språk (liksom hos t.ex. Ford) betydde boggi.
Jag kikade bland det 40-tal L248 och L249 som jag hittills känner till avseende chassinumren och kom fram till följande:
Grundmodellen (L248 och L249) hade en totalvikt på 8350 kg
S = 8800 kg
T = 9200 kg
V = 9650 kg
X = 10000 kg
CFX = 11000 kg (denna bil hade faktiskt en bensinmotor)
ZS = 11000 kg
LFX (boggi) = 13400 kg
LFZ (boggi) = 13800 kg
En och samma bil kunde börja sitt liv med en lägre totalvikt och sedan graderas upp till en högre och därmed ändrades också bokstavsbeteckningen.
Om man tittar på chassinumren så förekommer det ett antal serier
245-
245B-
245C-
2450-
2450C-
Bilarna skall normalt sett vara försedda med en dieselmotor. Det förekommer bilar med 90 hk VDA-motor, 100 hk VDA-motor samt 100 hk VDC-motor (och som sagt ett undantag med en 105 hk A6 bensinmotor).
Man kan också tillägga att L24- (eller L245-serien, vilket det nu är) är den enda av Rundnosarna som har tio hjulbultar, så den är rätt lätt att särskilja från de övriga.
Så det finns rätt mycket att forska kring dessa bilar om man vill.
Själv har jag en L249 V från 1952 som gick sina första år hos AB Zinkgruvor i Hedemora socken men förflyttades sedan till Boliden 1958 och degraderades därefter till Epa-traktor 1963.
// Kjell N