Timken bakaxel på Volvo?

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Timken bakaxel på Volvo?

Inläggav Lars-Gunnar » 13 mar 2012, 16:19

Hej!

Tittar på ett Finskt bildforum med allsköns lastbilsmärken. Där finns en bild från Volvos bildbank på L394 Volvo Titan 1954 och jag har översatt några kommentarer:

Detta L 395 Volvo Titan har en BeGe-hytt och en Viella Timken bakaxel.

Volvo har varit haft ett långt samarbete med Timken och som jag vet fortfarande pågår.

Så denna Timken som följde med Volvo var orsaken till den automatiska diffspärren som orsakade komplikationer på vintern eller kurvor så man fick sätta den ur funktion manuellt.

Någon som kan bekräfta att Volvo använder Timken bakaxlar? Jag har hela tiden trodd att Volvo haft egenhändigt tillverkade axlar men det verkar som om de har licensavtal om detta nu stämmer.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Timken bakaxel på Volvo?

Inläggav herrstina- » 13 mar 2012, 21:59

Hade du frågat mig om tillverkaren av No Spin axeln hade jag gissat på Rockwell eller Dana, står det Timken är det säkert så.
Problemet med den "fina" automatiska No Spin axeln var just att den var automatisk, det gick inte att påverka den manuellt, det var bara till att följa med ner i diket.

I modern tid har Volvo tillverkat sina axlar i egen fabrik i Lindesberg, produkterna därifrån har varit i absolut världsklass med en konstuktion som heter EV 91 som den riktiga juvelen. Den är i princip oförstörbar, jag har själv en som rullat 230.000 mil utan problem.

För några år sedan drabbades Volvo av en besvärande besparingsiver, bla såldes Lindesbergsfabriken till Meritor som nu levererar bakaxlar till Volvo. Ivern har även resulterat i markanta försämringar både i kvalitet och livslängd, numera är bakaxlarna liksom Volvos bilar i övrigt att betrakta som sekunda vara och är mest till besvär.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Timken bakaxel på Volvo?

Inläggav Thomas Almen » 13 mar 2012, 22:25

Mja Stina, bägge svenskarna har väl tappat i kvalité?. Firman jag jobbar på domineras av FH:er, ver:2 och 3. Går i tuff Norsk anläggningskörning och maskintransporter. Utöver vanlig service är inte verkstadsbesöken oroväckande många. Dessutom skulle det inte köpts en Volvo till om chefen vore missnöjd med dom, han vill att grejerna ska funka. Sen vad dom heter, är ointressant. Däremot har en av hans hyresgäster köpt ett par Scania på senare år. Den ena hann inte fylla 2 år förrns den blev utbytt. Åkarn misstänkte starkt att det var nån GPS-programvara inbyggd i biln, som gjorde att det automatiskt gick till närmsta Scaniaverkstad..... Fast genom åren har det vart ganska jämt skägg mellan svenskarna vad gäller problem, men Scanias sekretess har vart effektivare.
Thomas Almen
 

Re: Timken bakaxel på Volvo?

Inläggav herrstina- » 13 mar 2012, 22:58

Thomas Almen skrev:Mja Stina, bägge svenskarna har väl tappat i kvalité?. Firman jag jobbar på domineras av FH:er, ver:2 och 3. Går i tuff Norsk anläggningskörning och maskintransporter. Utöver vanlig service är inte verkstadsbesöken oroväckande många. Dessutom skulle det inte köpts en Volvo till om chefen vore missnöjd med dom, han vill att grejerna ska funka. Sen vad dom heter, är ointressant. Däremot har en av hans hyresgäster köpt ett par Scania på senare år. Den ena hann inte fylla 2 år förrns den blev utbytt. Åkarn misstänkte starkt att det var nån GPS-programvara inbyggd i biln, som gjorde att det automatiskt gick till närmsta Scaniaverkstad..... Fast genom åren har det vart ganska jämt skägg mellan svenskarna vad gäller problem, men Scanias sekretess har vart effektivare.


Jag delar din uppfattning till fullo, därför har jag inga Scanior (förutom de gamla) och Volvona är snart slut. Ska jag vara ärlig är inte kvaliten på själva bilarna det stora problemet när det gäller Volvo för stunden, det är deras sofistikerade debiteringssystem när man tvingas uppsöka de auktoriserade servicefaciliteterna.
Man använder fasta priser som grundar sig på tidsstudier där en rullstolsbunden dvärg utför olika moment, när sedan en normalbyggd utbildad mekaniker utför samma arbete tar det ca 1/3 av tiden.
Resultatet blir att den normala timkostnaden för verkstadsbesök pendlar mellan 2.500:- och 7.000:-, redan den lägre summan är orimligt hög, den högre är kvalificerat bondfångeri.

Jag har haft intensiva diskutioner om detta med väldigt höga befattningshavare inom koncernen och alla håller med om det orimliga, däremot har ingen förmågan att agera och få en ändring till stånd. Tills vidare innebär det att jag undviker affärer med företaget.

Scanias problem är likartade, dessutom har en del av deras motorer fungerat allt annat än bra. Generellt har även Scania återhämtat sig efter fiaskot med 4-serien men minnena håller än.

Som lök på laxen anser de svenske fortfarande att deras produkter är värda ett betydligt högre pris än sina utländska konkurrenter, vad man grundar detta på vet jag inte.

Nu blir det gnäll för att jag inte håller mig till ämnet, men vissa saker måste bara redas ut!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Timken bakaxel på Volvo?

Inläggav Lars-Gunnar » 13 mar 2012, 23:44

Herrstina, det står bevisligen att finnarna skrivit att 1954 års Volvo skulle ha en Timken Rumpa som det blev översatt till men hur kan de veta det? Det är inga 1954 års födda som skrivit utan senare födda. Ja, jag vet att Volvo hade bra bakaxlar och att de sålde konceptet till Meritor. Ibland tycker jag en del svenskar är dummare än tåget. Varför sälja en bra produkt till amerikanarna som var de än kommer eller gör så förstör de eller försämrar. Gör man fortfarande bakaxlar i Lindesberg eller är det igenbommat?

I USA kör väl Volvo med Rockwell och vad var det för axlar Volvo använde till tandemdrivningen och T-ride boggien? Har för mig att det inte var världens bästa komfortmässigt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Timken bakaxel på Volvo?

Inläggav herrstina- » 14 mar 2012, 09:29

Det tillverkas axlar i Lindesberg. Jag tror också att vissa av de mindre modellerna kan ha axlar av annat fabrikat.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Timken bakaxel på Volvo?

Inläggav Sudde52 » 14 mar 2012, 19:17

Herrstina skrev: Man använder fasta priser som grundar sig på tidsstudier där en rullstolsbunden dvärg utför olika moment, när sedan en normalbyggd utbildad mekaniker utför samma arbete tar det ca 1/3 av tiden.
Resultatet blir att den normala timkostnaden för verkstadsbesök pendlar mellan 2.500:- och 7.000:-, redan den lägre summan är orimligt hög, den högre är kvalificerat bondfångeri
Hahaha, den va för j***a bra Stina!! :lol: :lol:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Timken bakaxel på Volvo? Eaton?

Inläggav Bengt Dahlberg » 10 apr 2012, 08:52

Axlarna med norrlandsväxel var nog av fabrikatet Eaton.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron