Thomas Almen skrev:Mja Stina, bägge svenskarna har väl tappat i kvalité?. Firman jag jobbar på domineras av FH:er, ver:2 och 3. Går i tuff Norsk anläggningskörning och maskintransporter. Utöver vanlig service är inte verkstadsbesöken oroväckande många. Dessutom skulle det inte köpts en Volvo till om chefen vore missnöjd med dom, han vill att grejerna ska funka. Sen vad dom heter, är ointressant. Däremot har en av hans hyresgäster köpt ett par Scania på senare år. Den ena hann inte fylla 2 år förrns den blev utbytt. Åkarn misstänkte starkt att det var nån GPS-programvara inbyggd i biln, som gjorde att det automatiskt gick till närmsta Scaniaverkstad..... Fast genom åren har det vart ganska jämt skägg mellan svenskarna vad gäller problem, men Scanias sekretess har vart effektivare.
Jag delar din uppfattning till fullo, därför har jag inga Scanior (förutom de gamla) och Volvona är snart slut. Ska jag vara ärlig är inte kvaliten på själva bilarna det stora problemet när det gäller Volvo för stunden, det är deras sofistikerade debiteringssystem när man tvingas uppsöka de auktoriserade servicefaciliteterna.
Man använder fasta priser som grundar sig på tidsstudier där en rullstolsbunden dvärg utför olika moment, när sedan en normalbyggd utbildad mekaniker utför samma arbete tar det ca 1/3 av tiden.
Resultatet blir att den normala timkostnaden för verkstadsbesök pendlar mellan 2.500:- och 7.000:-, redan den lägre summan är orimligt hög, den högre är kvalificerat bondfångeri.
Jag har haft intensiva diskutioner om detta med väldigt höga befattningshavare inom koncernen och alla håller med om det orimliga, däremot har ingen förmågan att agera och få en ändring till stånd. Tills vidare innebär det att jag undviker affärer med företaget.
Scanias problem är likartade, dessutom har en del av deras motorer fungerat allt annat än bra. Generellt har även Scania återhämtat sig efter fiaskot med 4-serien men minnena håller än.
Som lök på laxen anser de svenske fortfarande att deras produkter är värda ett betydligt högre pris än sina utländska konkurrenter, vad man grundar detta på vet jag inte.
Nu blir det gnäll för att jag inte håller mig till ämnet, men vissa saker måste bara redas ut!
Stina.