Volvo Titan 1951

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Titan 1951

Inläggav Erling Norberg » 21 feb 2012, 23:59

Hej
Är ny på forumet. Jag har fått så bra svar på frågor på Flyghistoriskt och Järnvägshistoriskt Forum, så jag gör ett försök på en lastbilsfråga.
Håller på att skriva ner lite minnen från förr. Jag bodde i Säbrå utanför Härnösand 1943-51. Min pappa var kantor och hade en sångkör. De flesta i kören gick eller cyklade eller åkte spark på vintern men en sångare, Ture Wik han tog sin lastbil till sångövningen. Det där tyckte jag som lite grabb var kul.

Första åren som jag minns, kan var från 1947 hade han en Volvo "rundnos", svart och mörkblå eller svart och mörkgrön.
Men jag minns tydligt den nya lasbilen, en Volvo Titan i samma färger.

Jag har kollat runt lite på Volvo Titan. Det står att den levererades hösten 1951, men vi flyttade från Säbrå sommaren 1951.
Den Volvo Titan som Ture Vik körde, hade han med sig våren 1951. Hur går det ihop? Levererades några på vårsidan?

Med vänlig hälsning
Erling Norberg
Erling Norberg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 feb 2012, 22:29

Re: Volvo Titan 1951

Inläggav S-V L44 » 22 feb 2012, 23:06

Kanske någon förseriebil som var ute på fälttest hos någon av de utvalda kunderna?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo Titan 1951

Inläggav Lars-Gunnar » 23 feb 2012, 00:47

Erling Norberg!

Du och jag har något gemensamt: L 395 Volvo Titan som för min del måste ha debuterat 1954 på min fars arbetsplats för jag var då 5 vårar och så begeistrad blev jag i åket att jag nu är alldeles ruined som man säger på Engelska. Volvo har jag alltid hållit på. Då jag bara var 5 år kunde jag ändå räkna upp antal hjul. Min mor berättade att jag sade: Ett hjul fram, ett hjul fram, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak, ett hjul bak medan jag gjorde en virvel i luften för varje hjul liksom för att hålla räkningen. Den var ju enorm för en knatte som jag och jag åkte med många gånger och var uppe i det blå. Det var timmerkörning under bilens hela existens hos fars arbetsgivare. Först som singel men sedan fick den dra 2-axlat släp och som jag minns hade den potential för detta.

Volvo Titan premiärvisades senhösten 1951 och tillverkades till 1961.
Motor: VDF, cylindervolym 9,6 kubikcm. och utvecklade 150 HK och inte långt senare kom L495 Titan turbo som med sina 185 HK var en lastbil att räkna med i slutet av 50-talet. Den kom tidigare men jag tror att de testade den mycket då den inte kom på allvar först vid 50-talets slut som dragare av långtrad bland annat.

Det är nog som S-V L44 säger att det kunde vara en förseriebil då bolaget körde både på riktigt och i labb så några betrodda fick äran att testa. Så är det ännu idag. Få se om Volvo kommer ut med en helt ny lastbil då det har gått flera maskerade Volvobilar efter vägarna.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Titan 1951

Inläggav Lasse Hsand » 23 feb 2012, 09:14

Tjena!! Är detta samma Erling Norberg som körde buss åt Härnösands omnibussar under 70talet?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Volvo Titan 1951

Inläggav Erling Norberg » 23 feb 2012, 16:39

Hej
Ja, det stämmer bra det. Jag körde 1970-73. Vi har visst snackat Härnösandsbussar tidigare på Bussforum.
Nu försöker jag kolla upp om jag minns rätt att det stod en Volvo Titan ute på skolgården i Byåker våren 1951.

Skckade ett email till Volvo Museum i morse för att höra efter om det finns någon dokumentation kvar, när Titan kom ut till åkarna.
Har ej fått svar än.

Ture Vik hade en son som bodde i huset tvärs över gården på Storgatan när jag bodde i Härnösand, men jag minns inte vad han heter i förnamn.
Och det är ju inte säkert att han har koll på lastbilarna.

Du kanske vet när den första Volvo Titanen dök upp i Härnösand.

Hälsn. Erling Norberg
Erling Norberg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 feb 2012, 22:29

Re: Volvo Titan 1951

Inläggav Lasse Hsand » 23 feb 2012, 17:02

Vet inte riktigt när men känner en del gamla härnösands åkare ska fråga om någon vet. Vill än en gång passa på att tacka för dom fina bilderna på bussar från Hsand. Bilden från Murberget där jag bott som liten är min personliga favorit. Den sitter bakom min samling av Tekno Cr Scanior. Mvh Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand


Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster