Volvo Snabbe Trygge

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo Snabbe Trygge

Inläggav Lars-Gunnar » 17 maj 2012, 23:39

Tack karlevert för denna grandiosa brochyr. Jag bodde i Stockholm från 64-72 och det var där jag såg alla dessa Snabbar och Tryggar och visst var de fina. Varför slutade Volvo med dessa bilar. En gång i tiden hade de många modeller för att sedan sluta med dessa och bara ha en stor modell som F12 och sedan F13 och FM och i USA har de ju inget heller. Det är snarlika modeller med olika motoralternativ. Volvo håller på med sina modeller för länge och förnyar sig sällan. Om något är nytt så är det väl motorn. Annars fortsätter filosofin med att ta en befintlig modell och förnya den lite här och där och kalla den komplett ny fast det bara är halva sanningen.

Namn som Raske, Starke, Trygge och Snabbe är namn som man minns. Sedan blev de siffror! Aldrig har jag tyckt et var så trevligt som när man hade dessa namn. Det var något att referera till. Vi hade Viking, Titan och Titan Tiptop sedan var det trevliga slut. Om de hade haft Viking istället för L485 på motorhuven hela tiden men vi sade Viking och Titan Turbo oavsett beteckning. På den Viking min far körde stod det Viking medan det söderöver kunde stå 485. Förstår att det har med det globala att göra. Ingen behöver vricka tungan med ett 3 siffror på sidan om kylaren.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Volvo Snabbe Trygge

Inläggav Snabbe F82 » 31 maj 2012, 00:07

Ett par intrieörbilder på bygget.
Lo2 DSC_3584.jpg
Lo2 DSC_3584.jpg (133.92 KiB) Visad 6442 gånger
Lo2 DSC_3591.jpg
Lo2 DSC_3591.jpg (133.9 KiB) Visad 6442 gånger
Snabbe F82
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 maj 2012, 10:59

Re: Volvo Snabbe i Luleå sommaren 1957

Inläggav Bengt Dahlberg » 29 dec 2012, 18:56

Bild
Under sommaren 1957 arbetade jag ombord i Sjöfartsstyrelsens Kompass. Vid proviantering kom bl a en av Luleå bryggeris Volvo Snabbe. Den måste ha varit sprillans ny. Det var f ö den första Volvo Snabbe jag såg.
Kompass hade en Penta MD96 som huvudmotor.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Föregående

Återgå till Volvo Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron